Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Majster Sosan

.časopis .kritická príloha

Bol vedúcou osobnosťou kórejského budhizmu. Podstatnú časť svojho života venoval konfuciánskym a

Bol vedúcou osobnosťou kórejského budhizmu. Podstatnú časť svojho života venoval konfuciánskym a budhistickým textom. Zanechal po sebe útle dielko, napríklad Zrcadlo zenu (DharmaGaia, Praha 2007).


V predhovore k tejto knihe som sa dočítal, že majster Sosan po mnohých rokoch štúdia a meditácií čiastočne prezrel a svoju skúsenosť vyjadril vo veršoch:

„Nabral jsem vodu a vracím se do kláštera.
Najednou zvedám hlavu:
Modravé hory v bílých oblacích –
spočíst je nelze.“

Ďalších osem rokov potom pokračoval Sosan v duchovných cvičeniach v kláštoroch a horských pustovniach. Jedného dňa cestou do dediny počul zakikiríkať kohúta, čo mu pomohlo prehĺbiť duchovný vhľad. Napísal o tom:

„Náhle se vracím domů a všechno je tak, jak to je.
Deset miliónů stránek Tripitaky je vlastně jen
prázdný papír.“


Príťažlivosť jednoduchosti a múdrosť príbehu je základ chasidského, taoistického, konfuciánskeho, zenového či budhistického prístupu k životu a smrti. Vedecký a technologický rozvoj z toho síce nevzíde, ani svalnaté telo nie, ale láska a úsmev áno. Jang a jing svetového ducha je v komplementárnosti západnej a východnej spirituality. Niežeby mystickú myseľ „vlastnil“ výhradne Východ a analytický rozum Západ, iba sa okolnosťami väčšmi presadilo tu jedno a tam druhé. Majster Sosan k tomu poznamenáva:

„Vážím si svého mistra nikoli pro jeho ctnost, nýbrž pro to, že mi odepřel teoretické vysvětlení Dharmy“. Mistr Tung-šan Liang-ťiea řekl: „V zenové tradici se veškeré myšlenky a pojmy týkající se nejzazší skutečnosti považují za překážku. Člověk musí pravdu zakusit přímo sám ve své mysli.“

Takéto „zakúšanie“ však vyžaduje vedenie, tradíciu, trpezlivosť a cvik. Spiritualita Západu stojí a padá so slovom a knihou. To budhistický majster Sosan hľadí inam:

„Sedět vzpřímeně a nečinně. Jaro přichází a tráva se sama od sebe zelená.“

Neľpenie je základ. Neľpenie na veciach, moci, profite… neľpenie na naučených vedomostiach. Napokon, čo z toho je trvalé a nevyhnutné? Trvalá je jedine zmena a nevyhnutná smrť.

„Když člověk zestárne a bojí se smrti, stává se přítelem Buddhy Šákjamuniho,“ hovorí majster Sosan.  Dalajláma povedal to isté trochu inak: „Zoufalý člověk rozmlouvá s Bohem“.

Každý deň prechádzam bytom okolo políc s knihami. Lemujú môj život a čím menej ho mám pred sebou, tým ich je viac. Leží medzi nimi aj útla brožúrka sentencií Juddu Krišnamurtiho. Sú krátke a veľa vypovedajúce, napríklad: „Život je to, čo sa deje medzi dvoma myšlienkami.“ Medzi dvoma myšlienkami sa človek miluje, pestuje v náručí svoje dieťa, pozoruje Mesiac, vlny prílivu, príchod jari a trávu, ako sa sama od seba zelená. Teda pokiaľ nie je dotyčný človek šibnutý a nepremýšľa aj pritom. Alebo nepozerá jedným očkom na televízor.

.fedor Gál
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite