Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Ako nám smartfóny prirástli k ruke

.alexander Mravčák .časopis .lifestyle

Čas, ktorý strávime každý deň so smartfónom, sa predlžuje. Kým v roku 2011 používal priemerný človek telefón hodinu a pol denne, o dva roky neskôr to boli tri hodiny. Zariadenie sa za desať rokov zmenilo z technologického na individuálne.

Keď sa na začiatku tisícročia začali objavovať prvé „smart phony“, málokto týmto zariadeniam rozumel. Pamätám si, ako som Nokiu 9210, jeden z prvých smartfónov, chodil obdivovať cez sklo do pobočky operátora. Komunikátor, ako firma zariadenie označovala, stál pri uvedení na slovenský trh okolo päťdesiattisíc korún. Zariadenie pripomínalo telefón pre obrov, keď sa otvorilo, odhalilo druhý displej a klávesnicu, ako miniatúrny laptop.
Protosmartfóny boli celkom iné ako dnešné, nielen funkčnosťou, ale aj tým, koho oslovovali. Boli takmer výlučne určené pre manažérov, podnikateľov, prípadne technologických nadšencov, ktorí cítili profesionálne zadosťučinenie, keď mohli z idúceho auta rýchlosťou prirovnateľnou k nule odosielať fax. Zariadenia boli technologické hračky, ktorých unikátnosť bola oveľa zaujímavejšia ako to, čo vlastne dokázali. Potom prišli prvé dotykové mobily – prvý iPhone či G1 od Googlu. Tie debutovali v roku 2007 a 2008 a aj keď spočiatku boli tiež vnímané ako zložité technologické zariadenia, tento prístup sa postupne začal meniť.

.éra aplikácií (2008 – 2010)
Prvým kultúrnym fenoménom, ktorý spustili smartfóny, bol vek aplikácií. Celé sa to začalo pred šiestimi rokmi, keď Apple predstavil iPhone 3G, do ktorého si ľudia mohli sťahovať aplikácie z internetu. Napriek tomu, že Apple nebol prvý, ako to už býva, podarilo sa mu to výborne. Ako huby po daždi vznikali blogy, ktoré prinášali recenzie a informácie o aplikáciách. Noviny zase prinášali výbery zaujímavých aplikácií, ako v deväťdesiatych rokoch výbery zaujímavých webstránok. Výrazy ako „smartfón“ a „appka“, sa zaradili do bežnej komunikácie. Pokiaľ ste mali smartfón v tomto čase, pravdepodobne neprešiel týždeň bez toho, aby ste si nestiahli niekoľko nových programov.
Práve v začiatkoch dobrých smartfónov vznikli tie najkultovejšie hry. Flight Control, hra, v ktorej človek prstom navigoval malé lietadielka na pristávaciu dráhu, sa objavila v telefónoch na začiatku roku 2009. V priebehu troch mesiacov dosiahla milión stiahnutí a App Store mal tak prvý skvelý príbeh. Na platformu začali prichádzať noví vývojári, zlákaní jej úspechom. Krátko na to vznikli Fruit Ninja, Cut the Rope, Angry Birds a ďalšie iPhonové legendy. A nevznikali len hry. Ľudia boli smartfónmi takí nadšení, že šancu na úspech dostalo obrovské množstvo nápadov.

.éra závislosti (2010 – 2012)
Vďaka svojej funkčnosti popularita smartfónov raketovo narástla. V roku 2007 sa predali tri milióny iPhonov, telefón s Androidom ešte nebol na svete. V roku 2010 to bolo 47 miliónov iPhonov a 67 miliónov androidov. A s rozširovaním popularity prišiel ďalší spoločenský fenomén. Po niekoľkých rokoch totiž aplikácie prestali byť to hlavné, o čom sa rozpráva. Keďže čoraz viac ľudí začalo mať v mobile pomerne rýchly internet, už sa kvôli zábave nemuseli spoliehať len na hry a programy, ktoré fungujú bez siete. Mobilom začali kraľovať sociálne siete a web. Svetové médiá začali písať o novom fenoméne – smartfoniakoch. Wall Street Journal ich opísal ako ľudí závislých od smartfónov, ktorých spoznáte tak, že telefón vyťahujú aj tam, kde by nemali – na prvom rande, štedrej večeri či na pracovných pohovoroch.
Ľudia sa zžili so svojimi telefónmi natoľko, že to prestali byť zariadenia a stali sa osobnými subjektmi. To však zároveň znamenalo mnohé nezdravé návyky. Firma Lookout publikovala štúdiu, podľa ktorej mánia smartfónov dosiahla v roku 2012 pomerne znepokojivé rozmery. Podľa zistení spoločnosti takmer 60 percent majiteľov smartfónov nevydržalo hodinu bez toho, aby sa nepozreli na svoj smartfón. Až 54 percent kontroluje telefón pred spaním či hneď po zobudení, a takmer dve pätiny podľa štúdie kontrolujú svoj mobil na záchode. Jeden z piatich majiteľov chytí do ruky smartfón ako prvú vec po sexe. Nie však preto, aby zavolali svojej manželke, ako sa to traduje v istom vtipe.
Spolu s nástupom smartfónu ľudia začali telefonovať čoraz menej. Reflektovať je to možné na vzorke amerických tínedžerov, ktorí často v používaní technológií udávajú trendy. Kým v roku 2009 podľa Pew Research 38 percent amerických adolescentov denne telefonovalo so svojimi kamarátmi, o tri roky neskôr to bolo 26 percent. Telefonáty nahradili esemesky – vďaka smartfónom s veľkými obrazovkami je to často rýchlejšia a pohodlnejšia forma komunikácie.

.éra kompletnosti (2012 – 2014)
Štyri roky od prvej aplikácie na iPhone vyspel trh s aplikáciami natoľko, že sa začal meniť systém, akým používame smartfón. Popularitu získali buričské aplikácie: Uber, ktorý nahrádza taxislužby. Spotify, ktoré nahrádza počúvanie hudby. WhatsApp, ktorý nahrádza esemesky. Rozmach zažili programy, ktoré nám umožnili zdravšie žiť, lepšie hospodáriť so svojím časom alebo byť finančne zodpovednejší. Aplikácie bánk, alebo mobilné platobné siete začali zjednodušovať spôsob, akým platíme.
Vyvinuli sa aj spotrebitelia, ktorí už nechceli robiť na telefóne všetko, čo sa dá. Menšej popularite sa teší sledovanie videa alebo čítanie elektronických kníh, keďže na to sú dnes tablety alebo čítačky. Čas, ktorý strávime so smartfónom, sa však napriek tomu stále predlžuje. Podľa Analysys Mason sme v roku 2013 používali smartfón viac než tri a štvrť hodiny denne. V roku 2011 to pritom u priemerného človeka bolo iba 98 minút.
Pred mesiacom prekvapila spoločnosť Deloitte štúdiou, podľa ktorej ľudia už nemajú záujem o mobilné aplikácie. Podľa analýzy si takmer tretina Britov nestiahne za priemerný mesiac ani jednu. Pred rokom bolo pritom toto číslo iba dvadsať percent. Tí, čo aplikácie sťahujú, ich sťahujú prekvapivo málo, ani nie dve aplikácie za mesiac. Deloitte to vysvetľuje tak, že zákazníci sú nasýtení. Tie aplikácie, čo potrebujú, ľudia už dnes majú stiahnuté, a ďalšie jednoducho nevyhľadávajú. „Paradoxne, čím lepšími sa aplikácie stávajú, tým dlhšie pri ich používaní ľudia zostanú, čo znamená, že nebudú mať dôvod hľadať nové,“ vysvetľuje Paul Lee, riaditeľ výskumu technológií, médií a komunikácií.
Potvrdzuje sa tak tvrdenie staršej štúdie Rice University, ktorá hovorí o tom, že 90 percent času strávi človek na mobile v svojich desiatich najobľúbenejších aplikáciách. Nové zistenia to potvrdzujú. Po pár mesiacoch si človek nájde svoju obľúbenú hŕstku a ďalšie nepotrebuje. Veľká časť tohto koláča patrí sociálnym sieťam – Facebook, Instagram či Twitter. Človek v nich podľa agentúry Nielsen strávi až 29 percent času, ktorý strávi s telefónom.

.vek osobných mobilov
To, že ľudia považujú smartfóny za čoraz osobnejšie zariadenie, si všímajú aj vývojári a reagujú novými produktmi. „Smart“ hodinky, ktoré od posledného roka pochodujú na trh od rôznych výrobcov, sú dôkazom toho, že technológia sa vníma celkom inak ako pred desaťročím. Apple Watch, ktoré nedávno firma predstavila, sú možno najlepším stelesnením vývoja, ktorý sa odohral v smartfónoch. Šéfdizajner Applu Jony Ive hodinky opísal ako najosobnejšie zariadenie, aké Apple vytvoril. Keď s mobilom strávite tri hodiny denne, s digitálkami celý deň. Smartfóny nám prirástli k rukám, a tak sa hodinky javia ako ďalší krok v postupnosti.
Aj funkcie odzrkadľujú chuť zákazníkov. Apple ukázal na hodinkách sociálne siete ako Twitter či Pinterest. Predstavil aj ďalšie netradičné komunikačné metódy, ktoré sa zdajú na prvý pohľad až absurdne hlúpe, ale to sa zdali na počiatku aj mnohé sociálne siete. Ak firmy predvídajú správne, inteligentné hodinky sa stanú v najbližších rokoch neodmysliteľnou dvojkou ku každému smartfónu.
Telefón bude zároveň na telefonovanie slúžiť čoraz menej. Čas s mobilom budú ľudia tráviť na sociálnych sieťach, komunikáciou a na webe. No a aplikácie? Ich význam sa pre používateľa nezmenší, ale pre vývojára áno. Zlatá horúčka sa podľa všetkého už skončila. Gartner reportuje, že ak sa chystáte nejakú aplikáciu vytvoriť v priebehu najbližších štyroch rokov, vaša šanca, že ju budete môcť označiť ako „finančný úspech“ je jedna k desaťtisíc. Držíme palce.
.autor je spolupracovník .týždňa

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite