Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Český týždeň Tomáša Nemečka

.tomáš Němeček .časopis .týždeň vo svete

Vlani som na tomto mieste písal, že Andrej Babiš načas umlčal svojich kritikov: do čela svojho denníka MF Dnes najal najslávnejšiu českú investigatívnu novinárku Sabinu Slonkovú, čím z nej urobil „kanárika v bani novinárskej slobody" (.týždeň 47/2013). Takže kanárik zdochol. Po pol roku.

Rezignácia Slonkovej prišla zrazu v prvom prázdninovom týždni. „Moje názory na obsah sa diametrálne rozchádzajú so zvyškom vedenia firmy," povedala, navzájom si s vydavateľstvom popriali veľa úspechov a zmizla. Ďalší redaktori ju v novej vlne odchodov nasledujú. Na trhu nastalo rozpačité ticho, mihli sa len krátke správy – až nakoniec česť českej žurnalistiky zachránil minulý týždeň Respekt.
Podľa Respektu bola šéfredaktorka skutočne pod tlakom predstavenstva. Problémom však neboli články o Babišovi, ale o inzerentoch. Hlavný manažér vydavateľstva si prial, aby o nich MF Dnes písala vľúdnejšie alebo radšej vôbec (išlo napríklad o dovozcu vozidiel Hyundai; denník v sérii článkov opisoval obchodné hádky medzi autosalónmi a centrálou). Šéfredaktorka neprišla so žiadnym veľkým plánom, ako zastaviť prepad predaja – okrem toho, že chcela rozvíjať to, čomu rozumie najviac, teda investigatívnu žurnalistiku. A nakoniec,  bola tu aj osobná téma. Súbežne so Slonkovou išiel do vydavateľstva aj jej životný partner Jakub Unger, bývalý novinár, ktorý neskôr úspešne riadil internetový projekt Aktuálne.cz. Mal mať na starosti regionálne redakcie MF Dnes, na Babišových manažérov však podľa Respektu urobil dojem chaotika. Keď sa s ním vydavateľstvo rozlúčilo, bola to pre Slonkovú posledná kvapka.
K tomu dve poznámky. Ak Babiš nechá tak ľahko odísť šéfredaktorku, ktorá mu mala dodať reputáciu, je mu MF Dnes ešte ľahostajnejšia, než som si myslel. A pre novinárov v Babišovom dome je to lekcia, že ekonomické výsledky majú prednosť pred žurnalistickými. Kanárik nech drží zobák, hlavná je ťažba.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite