Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Pohoda: elektronika a príbehy

.tomáš Slaninka .časopis .hudba

Prečo sa oplatí vymeniť pohodlnú posteľ za skleníkovo rozpálený stan, rozložený uprostred tisícky rovnako vyzerajúcich, znížiť svoje nároky na komfortnú hygienu, vystáť si nejeden rad na vychladené vínko a hlavne nechať sa vystaviť akýmkoľvek rozmarom počasia, od tropických horúčav rozdúchaných rozpáleným betónom, až po sprchové dažde, zatekajúce do tých najneuveriteľnejších miest?

Nestačí si nájsť pesničky na YouTube, zoradiť do playlistu a potešiť nervy susedov nastavením párty hlasitosti na reproduktoroch?
Asi tridsaťtisíc ľudí sa pre túto lákavú možnosť rozhodne rok čo rok a príde sa vypiecť na Pohodu. Zámery, aj program majú, samozrejme, rôzne, spája ich však radosť zo stretávania sa a príjemnej zmesi umenia a zábavy. Moje motivácie, prečo zanechať pohodlie a možnosti mesta pre letiskový areál pri Trenčíne, sú veľmi priamočiare. Hudba.

.ideál dokonalosti
Keď pred Vianocami Kaščákov tím zverejnil prvého headlinera, dali mi prvý dôvod prísť. Kraftwerk je jednou z tých legendárnych kapiel, ktorá zadefinovala budúcnosť svojho žánru: elektronického popu. Svoju kariéru začali na začiatku sedemdesiatych rokov v Berlíne ako dvojica skúšajúca limity experimentálnej scény.
Už na začiatku si dali za cieľ zautomatizovať všetko, čo vyžadovalo ľudskú námahu (bicie, perkusie, gitary) a vniesť poriadok (Ordnung Muss Sein!), štruktúru a presnosť do svojej produkcie. Snažili sa o akúsi dokonalú melódiu a jej precízne a bezchybné vykonanie (nie zahratie). Inšpiráciu na bájnu dokonalosť brali z nekonečných, ale zato používateľsky priateľských nemeckých diaľnic (Autobahn), francúzskej snahy o športovú perfekciu (Tour de France) a zdanlivú neomylnosť robotov a počítačov (The Man-Machine a Computer World).
Éra ich robotizácie korelovala s rozpukom sci-fi filmov a s čoraz väčšími očakávaniami spoločnosti od umelej inteligencie a explorovania vesmíru. Kým tieto ružové sny spoločnosti predstihli pokroky vo vede, Kraftwerku sa podarilo vytvoriť onen ľudský stroj.
Táto túžba, mať perfektnú melódiu, skvelú synchronizáciu a bezchybnú šou, ma vždy fascinovala. Na prvý pohľad tejto hudbe chýba tá ľudská zložka spontánnosti. Ale veď o čo sú koncerty Beyoncé alebo Madonny menej naplánované alebo prešpekulované? Kraftwerk pretvorili dobový prístup k vystúpeniam na sériu programátorských príkazov a zosynchronizovaných svetiel a vizualizácií. Predstihli svoju dobu a rovno vhupli do doby nápadných DJ-ských setov a X-menov. Vidieť expertov vo svojom živle nám možno poodhalí budúcnosť hudby.

.príbehy a mladosť
Druhý dôvod na radosť prišiel v momente, keď sa na mojej obrazovke zjavilo meno Goldfrapp. Videl som už síce dva koncerty tohto britského dua, ale ich nezastaviteľné žánrové a kompozičné premeny po každom jednom albume zaručujú, že nová vlna koncertov vždy otvára nový koncept.
Je veľmi príjemné pozorovať Alison Goldfrapp, ako vnáša aj do svojich najstarších piesní pocit neznáma a novým ponecháva to vzrušujúce objavovanie nových motívov a významov. Ich najnovší album je baladický a skrýva desať mnohovýznamových príbehov. Očakávam, že Goldfrapp sa vnorí do svojho „enigmatického“ ja a bude si obecenstvo podmaňovať svojím zamatovým hlasom a hladným pohľadom. Pozorovať speváčku, ako hlasom a rečou tela rozpráva poslucháčom svoje príbehy a vábi ich do svojho tajomného, a tak trochu aj  dekadentného sveta, je skutočne príjemné.
Tretí a posledný magnet je niekoľko mladých kapiel, ktoré budú zabezpečovať, že aj klubové duše si na festivale prídu na svoje. Dve britské dvojice mi utkveli v oku. Na eklektický prístup k elektronickej hudbe si oplatí pozrieť Mount Kimbie. V ich prípade človek často netuší, či zvuky vychádzajúce z reproduktorov pochádzajú z gitary na pódiu, samplov, ktoré pred chvíľou naživo zachytili na hre na perkusie, alebo ich majú už dávno prichystané. Ich krátke, rytmické piesne sa neustále pohybujú v opare letnej horúčavy, osviežujúceho ovocného kokteilu a dymu z neďalekého bluesového klubu, z ktorého si požičajú nejaký ten sampel.
Veľkú základňu priaznivcov si vybudovali aj bratia Lawrencovci, známi ako Disclosure. Ich debutový album Settle sa v rodnej Británii predával lepšie ako Lady Gaga a momentálne sú miláčikmi miestnej tanečnej scény. Bratia začínali v pätnástich, dnes sú na oboch hraniciach dvadsiatky a ich ambície siahajú ďaleko. So svojím ľahkým elektropopom s vplyvmi housu a hip-hopu sa chcú dostať medzi komerčnú elitu (vo svojich očiach) dominovanú Beyoncé. Ich jednoduché a čerstvo znejúce piesne s plejádou hosťujúcich spevákov na to potenciál majú. Nečakajte sofistikované umenie a Disclosure vás prekvapia.
Oplatí sa pozrieť si aj Berlínčanov Moderat. Prvú polovicu mena tvorí DJ-ske duo Modeselektor, ktoré sa zvykne starať o šialené koláže techna, housu a hip-hopu. Tretí do partie je producent Sascha Ringa, ktorý vydáva svoju melancholickú, abstraktne elektronickú pesničkovú tvorbu ako Apparat. Táto rozdielnosť v prístupe k elektronickej klubovej hudbe spôsobuje, že DJ sety a koncertné vystúpenia Moderatu sú pestrý prienik diskotéky, klubu a gaučového počúvania s prudkým dôrazom na chytľavosť a tanečnosť.
Určite nevynechám ani koncert slovenského majstra imaginatívneho popu, Fallgrapp. Slovenské texty z pera projektu sú zvukomalebne spevavé a ich melódie sú objavovaním nových, nesmierne presvetlených priestorov. Pozriem si aj dve samostatné vystúpenia nemeckého experimentátora Brandta Brauera Fricka, ktorého nekonvenčný džez je na hranici šialenstva a úžasu. A podobne ako pre zvyšok redakcie je škótska gitarovka Mogwai bez diskusie na mojom zozname. To bude ale podnetne vyčerpávajúci víkend!

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite