Huba Recenzie

Seal
System
Warner

Bariéra medzi čiernou a bielou je niekedy menšia, než by si bol dospelý člověk, zaťažený nánosom predsudkov, ochotný pripustiť. Príbuznosť medzi týmito dvoma farbami spontánne rozoznajú skôr malé deti. My im blahosklonne odsúhlasíme, že to síce nehrá biela Madonna, ale Seal, čierny ako puk, ale že to znie trochu podobne. Potom sa priberieme zisťovať fakty a dočítame sa, že producentom Sealovho šiesteho albumu bol ten istý Stuart Price, ktorý nedávno na tanečnom parkete vyspovedal aj Madonnu. Prepojenie je markantné, a predsa je to Seal, tak ako ho poznáme. Po týždni počúvania už ani nevieme, či je v prehrávači jeho nový album, alebo výber najväčších hitov. Môže za to typický zvuk, hlas, všadeprítomné echo, ale aj silná melodická invencia. Bublajúce syntezátory si v chemickom procese podávajú ruky s akustickými gitarami. Ušľachtilé disko.
●●●○○

Radiohead
In Rainbows (Discbox)
XL Recordings

Všetky albumy počnúc Kid A unikli na internete pred oficiálnym vydaním. Hoci teda spôsob vydania siedmeho albumu Radiohead formou legálneho downloadu za dobrovoľnú cenu pôsobí prevratne, šlo aj o prevenciu. Yorke a spol. prezradili, že počas nahrávania sa chránili napríklad tak, že pracovné kópie označovali nelákavými názvami ako „Phill Collins Hip-Hop Covers“. Album teraz dostal pod krídlami vydavateľstva XL Recordings klasickú podobu s bonusovým CD, ktoré obsahuje bočný, porovnateľne kvalitný materiál. Dlhodobí fanúšikovia získali niečo ako výberovku, ktorá mapuje celý vývoj zoskupenia. Iba tak sa dá pomenovať album, kde dochádza k symbióze všetkých predchádzajúcich štádií, ktorými Radiohead prešli. Je to ako kľukatá cesta od Pablo Honey k Hail To The Thief. Ako počúvať niečo známe, a pritom s pocitom, že ide o celkom nový materiál.
●●●●●
.miroslav Ondřejíček

Čechomor
Sváteční
Sony BMG

Skupine Čechomor niektoré veci nemožno uprieť. Napríklad to, že ju tvoria skúsení muzikanti, ktorí folklórny materiál spracovali do prístupnej a zároveň neurážlivej podoby. Niekedy sa však zdá, že naťahujú gumu až do prasknutia. Vydali napríklad už tri koncertné nahrávky, a teraz prichádzajú s vianočným albumom. To je projekt, ktorý sa u väčšiny interpretov dá v lepšom prípade počúvať len na Štedrý deň a v horšom ani vtedy. Čechomor si, našťastie, vybrali menej známe koledy. Osviežením a jedným z vrcholov albumu je poľská Józef, mój kochany so spevom Elišky Ptáčkovej, mladej hviezdy českého bluegrassu. Na opačnom konci je dychovková Šel jsem na koledu alebo starší sentimentálny bonus Tisíc andělů. Pri ňom si človek uvedomí, že táto nahrávka mohla dopadnúť aj horšie a že v pochybnom žánri vianočných albumov patrí Sváteční k tomu lepšiemu.
●●●○○

The Beatles
Help!
EMI (2DVD)

Nebol by to predvianočný čas, keby sa na trhu neobjavilo niečo od Beatles. Minulý rok to bol album Love, hudobná koláž k predstaveniu Cirque du Soleil, ktorú z pesničiek Beatles prekvapujúco sviežo zostrihal a pozliepal ich producent George Martin so synom Gilesom. Teraz je to reedícia filmu Help! z roku 1965, ktorý s Beatles nakrútil Richard Lester, režisér predchádzajúcej snímky A Hard Day’s Night. Kým A Hard Day’s Night bol pseudodokument o osudoch kapely počas vrcholiacej beatlemanie, Help! je podľa Lesterových slov „popartová fantázia“. Inými slovami, uletený príbeh plný gagov, v ktorom Beatles prenasledujú členovia náboženského kultu. Help! by asi nevstúpil do dejín kinematografie, keby v ňom neúčinkovali štyria Chrobáci, ale stále z neho cítiť hravosť, na ktorej sa podpísala doba vzniku – a asi aj množstvo vyfajčenej marihuany.
●●●●○