Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Oplatí sa tento rok sledovať F1?

.michael Kasarda .časopis .lifestyle

Dňa 1. mája uplynie 20 rokov od smrti Ayrtona Sennu. Motoristické médiá, dlhoroční diváci aj aktuálni pretekári ho pravidelne pasujú za najlepšieho jazdca všetkých čias. Aj keby nemal žiadne výnimočné schopnosti, išlo o posledného jazdca, ktorý zomrel počas pretekov Formuly 1. Stojí F1 za pozeranie aj dnes, keď jazdci nie sú po celý čas v ohrození života?

Po austrálskej a troch ázijských veľkých cenách sa šampionát F1 presúva do Európy. Znamená to koniec skorého ranného vstávania a presun štartu pretekov na tradičný čas nedeľnej siesty. Čaká nás hodina a pol nervy drásajúcej akcie ako v osemdesiatych rokoch alebo príjemný zvukový podmaz k poobedňajšiemu spánku ako na začiatku tisícročia? Tohtoročný šampionát by sa dal označiť za divácky atraktívny, ale z celkom iných dôvodov ako minulé ročníky. Zmeny v pravidlách spravili z F1 taktickú tímovú hru, ktorá v motoršporte nemá obdoby. Ayrton Senna vyhrával trofeje i priazeň fanúšikov svojím južanským temperamentom a jazdou srdcom, nie rozumom.

.vzdaj to a šetri motor na ďalšie veľké ceny
Každý rok sa upravujú technické pravidlá s dvoma cieľmi – zvýšiť bezpečnosť áut a divácky zatraktívniť preteky. Čo do bezpečnosti je najvýraznejšou zmenou predok monopostov, ktorý musí byť dlhší, užší a nižší ako doteraz. Doteraz sa totiž stávalo, že monopost, ktorý narazil čelne do druhého, mal tendenciu „vyskočiť“ dohora, rovno na hlavu jazdca. Niektorým tímom sa podarilo túto zmenu zakomponovať do celkového dizajnu, v opačnom prípade má nos auta priam falický tvar. Z hľadiska atraktivity je mementom pre Bernieho Ecclestona (prezidenta Formuly 1) schumacherovská epizóda F1, keď sa preteky zmenili na jedenapolhodinové krúženie a výhry systémom štart – cieľ.
O  zmenách sa teoretizovalo už dosť, ale poďme sa pozrieť, ako sa prejavujú v praxi. Pretek už nie je len šou pretekárov, oveľa viac na ňom vidieť úsilie celého tímu. Komunikácia medzi šéfmi tímov a jazdcami (ktorú občas pustia aj do éteru) je oveľa intenzívnejšia ako doteraz, navyše vo vysielačkách odznievajú aj celkom zásadné pokyny ako „vzdaj to a šetri motor na ďalšie veľké ceny“ či „poď do boxov v tomto kole“. Kým donedávna tímy museli dávať pozor len na pneumatiky, tento rok sa zaviedlo obmedzenie na množstvo paliva, ktoré monopost môže mať počas pretekov na 100 kilogramov. To znamená, že jazdci počas celého preteku upravujú výkon motora tak, aby si s palivom vystačili. Síce to na pretekoch nevidieť, ale príde mi to ako kacírstvo – nemali by byť športy o tom, že športovci a ich technika idú na 110 percent toho, čo je v realite možné? Radšej by som videl šetrenie životného prostredia zmenšením fliaš sektu na stupňoch víťazov. Jeho striekanie so sebou navyše nesie značnú dávku sexuálnej sugescie.
Systém DRS, ktorý debutoval v šampionáte v roku 2011, umožňuje predbiehajúcemu vozidlu na rovinke krátkodobo znížiť aerodynamický odpor. Tento systém v praxi naozaj funguje, počet predbiehaní sa zvýšil, aj keď sa zo zákrut preniesli na dlhšie rovinky, na ktorých je možné DRS aktivovať.
Na pútavé nehody tento rok zatiaľ bohatý veľmi nebol, za zmienku stojí jedine dramaticky vyzerajúca zrážka Pastora Maldonada (Lotus) a Estebana Gutierréza (Sauber) v Bahrajne. Napriek tomu, že sa Gutierrézovo auto prevalilo cez strechu, jazdec odkráčal z miesta nehody bez zranení.

.nuda v boxoch aj v ušiach
Čerešničkou na celom preteku sú zastávky v boxoch – keďže do monopostov sa už netankuje, výmenu pneumatík stíha takmer 20 mechanikov len za niečo málo vyše dvoch sekúnd. Red Bull tvrdí, že má rekord 1,93 sekundy, ale nie je zachytený na kamerách.
V pretekoch zatiaľ vedú tímy s motormi od mercedesu, keďže ich pohonné ústrojenstvo je navrhnuté tak, že je menej náchylné na prehriatie ako u konkurencie. To im dáva výhodu najmä vo vysokých teplotách, ako napríklad pri tridsiatkach v Malajzii. Na druhej strane sa očakáva, že na okruhoch s rýchlymi zákrutami sa viac bude dariť tímu Red Bull, ktorý je na špičke v nastavovaní podvozka a aerodynamiky. Ku koncu sa očakáva vyostrenie súboja medzi bohatšími stajňami, pretože viac peňazí im umožňuje lepšie dolaďovať auto v priebehu sezóny.
Prechod z vysokootáčkových 2,4-litrových osemvalcov na 1,5-litrové šesťvalce s turbom znamená ešte jednu zmenu – monoposty sú oveľa tichšie a s výnimkou piskotu turba pri podraďovaní do zákrut nemajú zaujímavý zvuk. Za ohlušujúcim jakotom minulých rokov nám bude trochu ľúto. Keď sme pri zvuku, nedá sa obísť slovenský komentár na Markíze. Športový komentátor Daniel Očenáš je neslaný-nemastný a pretekár Štefan Rosina ml. je motoristickým ekvivalentom Petra Justina Topolského, pretože hádam každý svoj vstup začína slovami „no a ja keď som jazdil v...“, takže nech hovorí čokoľvek k aktuálnemu preteku, hovorí o sebe. Pre skutočne kvalitný komentár odporúčame zahraničné televízie či aspoň dopĺňanie vedomostí cez Youtube kanál motoristického novinára Petra Windsora.
Slovami športových redaktorov – ešte nič nie je rozhodnuté, každý pretek sa začína od nuly. Myslím si, že táto sezóna ešte môže priniesť zaujímavé zvraty. Dúfajme, že neupadnú do rutiny štart – hodinový spánok – cieľ.
.autor je spolupracovník .týždňa

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite