Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

VASAVA: dizajn ako hra

.časopis .umenie

Osemnásteho mája bude v bratislavskom Divadle Aréna konferencia By Design. Medzi vystupujúcimi budú aj dvaja mladí muži z Barcelony: Bruno Selles a Enric Godes zo štúdia VASAVA.

„Nechápal som, ako je možné, že toho toľko vytvorili a toľko dobrého,” povedal mi jeden z organizátorov konferencie By Design, Martin Jenča z grafického štúdia Milk, keď som sa ho pýtal, čo ho najviac zaujalo, keď sa stretol s grafickými riešeniami štúdia VASAVA. „A keď som videl ich prednášku a zistil, že štúdio vedie otec so synom, tak som onemel.”

.nuda ako inšpirácia
V roku 1997 Bruno Selles a jeho otec Toni založili grafické štúdio. Nazvali ho VASAVA, údajne preto, lebo to dobre znie (a napísané aj dobre vyzerá). Ináč to je aj meno indického božstva. Prísne vzaté to, čo založili, bolo niečo medzi grafickým štúdiom, komunikačnou agentúrou a otvoreným rodinným podnikom. „Tým, čo ich ženie dopredu, je nuda,” napísal o VASAVA teoretik dizajnu a reklamy Mark Tungate. „Nuda obyčajného. Bežná prevádzka. Spokojnosť s tým, že sa celkom darí. VASAVA to nenávidí.”
„Začali sme dvaja, teraz je nás osemnásť,” hovorí vo filmovom dokumente o štúdiu Toni Selles. Jeho syn Bruno nemá formálne grafické vzdelanie. Vyrastal v Madride, odišiel zo školy, robil grafity, komiksy a podobné veci. V jednej chvíli si uvedomil, že by potreboval v živote nejakú zmenu, a tak sa presťahoval do Barcelony a spýtal sa svojho otca, ktorý v Barcelone žil, či by nemohli spolupracovať. Otec so synovým nápadom rád súhlasil a založili firmu. „Vnímali sme to ako jedno veľké dobrodružstvo,” hovorí Selles senior. Nebýva to tak vždy, ale v tomto konkrétnom prípade vzniklo medzi otcom a synom obojstranne prospešné spojenectvo. Krátko nato sa k Sellesovsom pridal mladý dizajnér Enric Godes. „Bola to rodinná firma Toniho a Bruna, mali v sebe vášeň, ktorou som sa aj ja chcel nechať nainfikovať. Tak som si povedal: pridám sa k týmto dvom bláznom,” hovorí Enric.
Tak vznikla VASAVA. K trojici zakladateľov sa postupne pridávali ďalší ľudia, pracovali na prvých projektoch, štúdio sa rozrastalo. „Nemáme radi špecializáciu,” vraví Toni Selles. „Sme špecialisti na nešpecializovanosť,” dodáva so smiechom. Práve toto – neformálne vzťahy, otvorenosť a tvorivá atmosféra, ktorá sa nekončí pri zaujímavých grafických návrhoch, ale je základom fungovania celého štúdia – robí z VASAVA skutočne zaujímavý fenomén súčasného dizajnu. „Od mojej dcéry Olympie sa učím nevinnému, naivnému prístupu k veciam,” hovorí v dokumente Bruno Selles a zdá sa, že to vystihuje veľmi presne. „Keď ich navštívite, necítite sa ako v grafickom štúdiu, ale skôr niekde v kuchyni – v radostnom a mierne anarchistickom priestore, kde rôznym spôsobom obdarovaní ľudia pripravujú fascinujúce špeciality,” píše Mark Tungate.
„Sme ako trojuholník, mieriaci tromi rôznymi smermi. Každý z nás troch je iný, ináč vidí veci, je iným typom osobnosti. Považujem to za silu,” hovorí Toni Selles, najstarší z troch majiteľov štúdia VASAVA. „Toto nie je biznis, ale miesto, kde sa stretávame a robíme spolu zaujímavé veci,” hovorí Enric. „Sme rodina, pričom nemyslíme len to, že sme príbuzní. Je to komunita, priatelia, blízki ľudia,” dodáva Bruno.

.fC Barcelona, Jay Z, Hennessy...
To všetko znie pekne a zaujímavo. Grafické štúdio však nerobí „umenie pre umenie” a nejde ani o voľnočasový workshop, v ktorom účastníci hľadajú tvorivosť a relaxáciu. VASAVA je „firma”, ktorej klienti nie sú len kamaráti z barcelonských galérií a hudobných klubov, ale predovšetkým veľké korporácie ako Nike, Louis Vuitton, Hewlett Packard, Budweiser či Diesel.
Štúdio VASAVA sídli v bývalej garáži v Barcelone. Medzi jeho najcennejších klientov preto patrí futbalový klub FC Barcelona, pre ktorý vytvorili fonty, použité na dresoch a promo materiáloch klubu: „Sme veľkí fanúšikovia FC Barcelona, takže to pre nás bolo veľkou cťou,” hovorí Bruno. Keďže svoju prácu odviedli výborne, za chvíľu sa ozvali z londýnskeho Arsenalu, z Manchesteru United a z ďalších európskych klubov. Keď teda sledujete anglickú či španielsku ligu, veľmi pravdepodobne vidíte aj prácu grafikov zo štúdia VASAVA.
„Obliekať do svojich vizuálnych návrhov ľudí je prosto dreamjob,” hovorí Martin Jenča. „Kombinácia módy, funkcie a lifestyle  z papiera do 3D je úžasná. No a robiť dresy pre Barcelonu je zážitok aj bez futbalu.”
VASAVA sa hrdo hlási aj k svojim koreňom v urbánnej kultúre. Spolupracujú s mnohými miestnymi umelcami, hudobníkmi či rapermi, no keďže patria do svetovej extraligy, neprekvapuje, že medzi jej klientov patrí napríklad aj taký Jay Z. Robia preňho jednak návrhy pre jeho módnu značku Rocawear, ich práca je však aj súčasťou vizuálnej stránky jeho koncertov, obalov platní a merchandisingu. Dokonca majú k dispozícii všetky Jay Z-ho texty, môžu sa nimi nechať inšpirovať a používať ich napríklad pri návrhu tričiek.
VASAVA robila trebárs vizuálnu identitu a grafickú stránku uvedenia značky koňaku Hennessy v Číne (zelená fľaša mala byť na tmavom pozadí, no žiadna čierna farba nebola dostatočne čierna, a tak si po niekoľkomesačnom experimentovaní vytvorili vlastnú čiernu). A mnoho ďalšieho. „Ich práce sú výrazné, hravé, s krásnou dávkou katalánskeho temperamentu,” hodnotí práce štúdia VASAVA Martin Jenča. „Majú svoj živý rukopis a neboja sa ho pokaziť.”
Prezerám si grafické návrhy a videá štúdia VASAVA. Je to veľmi zaujímavé, no stále nerozumiem, ako je možné zachovať si hravosť a slobodu a nestratiť pritom profesionalitu, dochvíľnosť a spoľahlivosť. A ako skĺbiť anarchistického ducha s veľkými korporatívnymi klientami. Musíme sa na to opýtať Bruna Sellesa a Enrica Godesa osobne na konferencii By Design.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite