Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akí sú prezidenti na webe?

.alexander Mravčák .časopis .týždeň doma

Najúspešnejšie sa na internetových stránkach prezentuje Kiska, najmodernejšie Kňažko a najuvoľnenejšie Procházka. Online kampane nie sú príliš konfrontačné, v nasledujúcich týždňoch však zrejme pritvrdia.

.prezidentské kampane sú už rozbehnuté naplno. Pár týždňov pred voľbami sa kandidáti pozerajú na voličov z obrovského množstva bilbordov, zvyšuje sa frekvencia diskusií, ale veľký význam má zároveň aj internet.
Podľa expertov na marketing sú v tomto ďalej než vo voľbách pred piatimi rokmi. „Až na výnimky už vidíme pomerne silnú orientáciu prezidentských kandidátov na online prostredie, ktoré rozhodne nevnímajú okrajovo,“ tvrdí Pavol Kubán, prezident Asociácie digitálnych marketingových agentúr. Niektorí kandidáti však podľa neho precenili svoje sily a unikajú im viaceré detaily.

.rezervy vo videu
V prezidentskej kampani na internete kandidáti stavili na prezentovanie svojej osobnosti, nie politickej príslušnosti. „Prezidentská kampaň je osobnejšia, ich hlavným produktom je jednotlivec,“ vysvetľuje Kubán, ktorý vo svojej firme pripravuje online kampane pre klientov.
Vidí však rezervy. Kandidáti by podľa neho mohli väčšmi využívať retargetingové kampane, ktoré opätovne oslovujú potenciálnych voličov, ktorí už niekedy navštívili internetovú stránku politika.
Bývalého novinára Hlaváča sklamalo, že kandidáti sa neprezentovali väčšmi prostredníctvom videa. Kreatívnymi formátmi by mohli lepšie odprezentovať svoju osobnú stránku. Tejto súčasti podľa neho najlepšie rozumie Robert Fico, ostatní kandidáti zaostávajú.
Napriek tomu oproti minulým voľbám pribudlo viacero noviniek. Kým pred pár rokmi komunikovali politici len na Facebooku, cez blogy a občas formou videa, dnes sa pridávajú ďalšie formáty a siete. Najprogresívnejší je Radoslav Procházka, ktorý komunikuje prostredníctvom siedmich sociálnych sietí a blogu. Profil má aj na Pintereste a Instagrame, sociálnych sieťach, ktoré pri prezidentských voľbách pred piatimi rokmi dokonca ani neexistovali. Nové je aj používanie hashtagov, ktoré presadzuje Milan Kňažko. Vo väčšej miere ako po minulé roky sú používané aj videoblogy.
Žiadny z kandidátov si však zároveň nemyslí, že by mohol vyhrať len prostredníctvom internetu. „V súčasnosti je to vyslovene komplementárne,“ hovorí Hlaváč. Ako príklad uvádza kampaň českého kandidáta Karla Schwarzenberga. Komunikácia na stránke bola v jeho prípade skvelá, ale nad Milošom Zemanom sa mu aj tak nepodarilo vyhrať, lebo sa menej zameral na tradičnú zložku kampane.

.každý je iný
Aj keď v názoroch sa viacerí kandidáti prelínajú, každý vedie kampaň iným jazykom. Komunikácia Roberta Fica je postavená na  dosiahnutých úspechoch. „Výrazná orientácia na štátnosť a priamu komunikáciu v jednej línii,“ hovorí Kubán. Podľa Michala Hlaváča žije Ficova cieľová skupina stále v tradičných médiách. Súčasný premiér sa preto snaží na internete oslovovať aj ľudí mimo jeho hlavnej cieľovky – najmä mladých ľudí a stredové vrstvy. „Všimnite si, že pokiaľ Fico napíše blog, vždy tam ide s témami, ktoré majú inú deliacu čiaru ako pravica a ľavica. Vždy ide o to, aby mal jeho blog potenciál pochytať nejakých ľudí, ktorí nemusia mať radi ľavicu, ale v tomto sa vedia s Ficom zhodnúť,“ hovorí Hlaváč. Neplatí to pre Facebook, kde Fico skôr opakuje svoju klasickú komunikáciu.
Andrej Kiska je na internete najúspešnejší, aspoň podľa počtu likov. Na facebooku má vyše 50-tisíc podporovateľov a pred druhým najpopulárnejším na webe, Radoslavom Procházkom, si drží odstup viac ako 30-tisíc likov. Podľa Kubána dáva Kiska dôraz na interaktivitu a zapojenie ľudí do kampane. Prezentuje sa aj originálnymi animovanými videami. „Ukázali, že kandidát nemá problém si zažartovať,“ hovorí Hlaváč.
Webová kampaň Milana Kňažka prekvapila asi najviac. „Moderné prvky a priamy štýl komunikácie ústia do vysokej zaanagažovanosti fanúšikov na sociálnych médiách, ktoré sú bohato zásobované obsahom,“ hodnotí Kubán, podľa ktorého je táto kampaň najmodernejšia zo všetkých.
Rado Procházka pôsobí najuvoľnenejšie a orientuje sa na rodinné hodnoty. „Snaží sa dávať nielen veci z hlavného komunikačného prúdu, ale sem tam aj vybočí. Predstaví rodinu, hodí nejaký svoj názor na futbalové stretnutie. Snaží sa to po tejto stránke robiť pestrejšie,“ vysvetľuje Hlaváč. To má svoju daň, keďže kampaň môže vďaka tomu na miestach stratiť svoju efektivitu. „Komunikácia, nielen na webovej stránke, ale aj v rámci sociálnych sietí, pôsobí mierne nekonzistentne,“ konštatuje Kubán o Procházkovi.
Za najkratší koniec na webe ťahá Pavol Hrušovský. „Internet pre neho slúži na sekundárnu prezentáciu aktivít, ktoré už vykonal,“ hovorí Hlaváč. Podľa Kubána sa Hrušovský spolieha na tradičné médiá a internet vníma iba ako povinnú jazdu. To môže byť spôsobené aj tým, že tradiční voliči KDH na internete skôr nie sú.

.ešte pritvrdia
Na webe sa rozbehli aj antikampane, napríklad vo forme kritických facebookových stránok Nevolím Kisku – Ficovu poistku či Neverím falošnému anjelovi, kde je kandidát prezentovaný sloganom „Som úžerník a sektár“. S pár stovkami fanúšikov však stránky pôsobia skôr ako nie celkom úspešný pokus. Vyšší zásah zaznamenala stránka Pozoruhodná chrbtica, ktorá stavia do konfliktu Ficovu kresťanskú vieru a komunistickú minulosť. Tá za jeden deň zaznamenala až 12-tisíc likov.
Kampaň je však stále pomerne málo konfrontačná, najmä v porovnaní s kampaňou posledných župných volieb. Podľa Hlaváča sa v najbližších týždňoch vyhrotí. „Myslím si, že sa bude vyostrovať antikampaň, ktorá podľa môjho názoru povedie práve k pánu Kiskovi,“ hovorí. Nebude však zrejme podpísaná, ale nezávislá. Po druhom kole sa antikampaň zrejme zameria vo väčšej miere aj na Fica.
Autor je spolupracovník .týždňa

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite