TOMÁŠ SLOBODA
SOUNDS LIKE THIS
BLOWBACK

Koľko slovenských rockerov a poperov chce znieť svetovo? Koľkí snívajú o tom, že ich album nebude mať upotený provinčný zvuk a zároveň nepôjde len o kópie módnych trendov valiacich sa okolo Bratislavy? Sníva každý, darí sa to málokomu. Určite Tomášovi Slobodovi,  spevákovi, gitaristovi a hitmejkrovi rozpadnutej sa kapelky Le Payaco. Sounds Like This je album, ktorý pokojne mohol vyjsť v Londýne alebo v Reykjavíku. Kdekoľvek by vyšiel, hneď na prvé počutie by zaujal. A aj na druhé, tretie, dvadsiate piate... Už názov naznačuje, že Tomáš sa hrá so zvukmi, na nich plávajú payacovsky čisté melódie, prekladané hoci aj hovorenými refrénmi či tvrdými gitarovými riffmi. Zvláda tajomnú štylizovanosť aj prostú autentickosť zamilovaných songov. Aby toho nebolo dosť, album nad slovenský priemer vysoko vyčnieva aj graficky. Bez úspechu hľadám chybičky krásy. Asi dokonalé dielo.

●●●

HADOUKEN!

NOT HERE TO PLEASE YOU (USB MIXTAPE)
ATLANTIC

Hadouken! sú jednou z britských (myspacových?) nu-ravových skupín, určujúcich módu, ale aj posúvajúcich hudbu o kus ďalej. Debutový album je naplánovaný na začiatok budúceho roka, aktuálnou novinkou je však mixtape na spôsob tretieho tisícročia. S trochou pátosu tak možno hovoriť o épečku vydanom na USB kľúči s pridaným materiálom, dosiaľ nerealizovanými trackmi (nová singlovka Leap of Faith) a remixami vecí od Bloc Party (The Prayer) či Plan B (No More Eatin’). Pätica z Leedsu hrá ukričanú undergroundovú disco hudbu s výraznými prvkami grime, indie rocku a fragmentov z videohier. Napokon, už názov pochádza zo Street Fightera. Spevák/MC sa vycvičil intenzívnym koncertovaním a kričaním, hudba sa zamotá aj do metalu, dynamiku pridáva drsné rapovanie, vítané mašinky i basgitara. Zlé deti sa chcú vyblázniť a rady vás vezmú so sebou.

●●●

EAGLES

LONG ROAD OUT OF EDEN
UNIVERSAL (2CD)

Kalifornskí Orli povstali z popola. Mohlo by sa zdať, že metódy, pomocou ktorých vytvárajú napätie, sú už dosť overené a ucho je proti nim imúnne, no predsa sa v aranžmánoch nachádzajú momenty, ktoré dokážu prebrať naše zmysly k ostražitosti. Miestami je to trochu pregitarované, no hlasy hrajú prím. Svoje si odspieva každý zo základnej štvorice Frey, Henley, Walsh, Schmit. Okrem obvyklých ingrediencií pop-country-rocku nemôže chýbať príchuť tex-mex. Pomery zložiek, tenzií a uvoľnení sú však príkladne vyvážené a formálne podanie je prvotriedne – interpretácia, zvuk, dedičstvo legendy atď. Autorská potencia? Teoreticky by sa dala prirovnať k sexu na viagre. Ešte im to funguje, dokážu potreby svojich verných uchlácholiť, a aj keď to už nepôsobí tak spontánne, záchvevy povznesenia sú neodškriepiteľné. Iní takí sokolíci už nevzlietnu.

●●●

STEVE KHAN

BORROWED TIME
ESC/DIVYD

Na počiatku skvelej kariéry gitaristu Steva Khana bol, podobne ako u mnohých džezmenov, exodus do zasľúbeného New Yorku. Nasledovalo požehnané putovanie po boku gitarového spolupútnika Larryho Coryella, džez-funkových Brecker Brothers či Zawinulových multikultúrnych Weather Update. Dve desiatky sólových projektov vrcholia aktuálnym Borrowed Time, na ktorom si Khan nevypožičiava len rokmi overené melódie z dielne klavírnych mágov McCoya Tynera (pôvabná salsa Hymn Song), Theloniusa Monka (pulzujúca I Mean You) alebo hitmakerskej dvojice Rodgers-Hart (odľahčená bossanova Have You Met Miss Jones?), ale aj celú plejádu najvyťaženejších džezových kolegov súčasnosti (Patittucci, DeJohnette, Badrena, Mintzer, Randy Brecker). Tomuto príjemnému prelietavaniu medzi pohodovým džezom a nadupanou latinou sa veru čas požičať oplatí!

●●●

EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN

ALLES WIEDER OFFEN
EN/RYKO/POTOMAK

Industriálna hudba sa dávno nerovná beztvarému hluku. Tak ako Blixa Bargeld a jeho kapela zostarli, tak sa upokojila tvorba Einstürzende Neubauten. Ak ste počuli predošlé albumy Silence Is Sexy či Perpetuum Mobile alebo videli výborné DVD Palast der Republik, netreba nič vysvetľovať. Ak nie, tak vedzte, že „industriál“ v podaní dnešných Einstürzende Neubauten znamená príjemné, zvukovo dokonale vyhladené piesne odohrané na nástrojoch, ktoré vyzerajú ako to, čo si u vás zabudli robotníci pri prestavbe kúpeľne. Železné tyče, inštalatérske trúbky, kusy plechu – to všetko šumí, drnčí a cinká v pozadí za zamatovým hlasom Blixu Bargelda (dlhé roky člena Bad Seeds, skupiny Nicka Cava). Aj obsah albumu je civilný, blízky a dnešný: spieva sa o Náhornom Karabachu aj o „čakaní na chvíľu, keď nebude na čo čakať“. Inteligentná nahrávka.

●●●
.juraj Olejník

MACEO PARKER

ROOTS & GROOVES
INTUITION/DIVYD (2CD)

Saxofonista Jamesa Browna, člen kapiel Georgea Clintona Parliament / P-Funk All Stars a neprehliadnuteľný sólový umelec, vydáva skvelý živý dvojalbum. Maceo je stelesnením funku. Svoje explozívne frázy nekomplikuje džezovými sofistikovanosťami, až zmyselne ide k podstate veci a ako spevák robí to isté. Korene a groovy sú jeho 14. sólovým albumom. Prvé CD je pocta Rayovi Charlesovi, druhé obsahuje Maceove turbulentné funkovačky. Na nahrávkach účinkuje WDR Big Band, kolínsky superteam, ktorý robí s tými najlepšími (album Some Skunk Funk s Breckerovcami, Brown Street so Zawinulom). Každý člen orchestra je úžasný sólista, a keď sa k tomu pridajú Maceovi skvelí hostia, je muzikantský potenciál nevyčerpateľný. Totálne nasadenie, hudba, ktorá ide zo srdca aj z kadečoho iného. Špeciálnym štýlotvorným hosťom na druhom CD je bubeník Dennis Chambers.

●●●
.marian Jaslovský/SME