Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Popcorn Juraja Malíčka

.juraj Malíček .časopis .lifestyle

Seriály o zločine. Proletári televíznej zábavy odvádzajúci tú najčernejšiu prácu. Vyplniť voľný čas ľuďom, ktorí si ho nevedia vyplniť sami. Väčšina z nich zredukovala zločin na čosi, s čím sa zopár extrémne nadaných sympatických špecialistov dokáže vyrovnať za necelú hodinku. Veľa sa v nich ukazuje, aj veci, ktoré sa vlastne normálne vidieť nedajú, veľa sa rozpráva a vždy sa v nich riešia aj vzťahy. Vďaka vzťahom spoznáme postavy a obľúbime si ich, a vďaka vzťahom sa dívame, aj keď už je zločin vyriešený.

A potom sú tu tie druhé seriály, podstatne ambicióznejšie, dramatickejšie, autorskejšie, vážnejšie, seriály, v ktorých sa zločin nerieši krátko, ale dlho, zväčša celú sezónu, prípadne celý seriál, okázalo sa tu tesá do kameňa dráma priam antických rozmerov. Nie vždy to vyjde a tiež to vie pekne unavovať, najmä pre čoraz automatickejšie scenáristické floskuly, v ktorých sa hneď v nasledujúcej sekvencii poruší to, či si protagonisti v sekvencii predchádzajúcej svätosväte sľúbili, že neporušia, ale keď sa to podarí, vznikne klenot identifikovateľný počas prvých desiatich minút.   
Ako True Detective, nový seriál HBO, uvádzaný pod názvom Temný případ. Neuveriteľný kus, vracajúci vieru, že nie všetko tu už dávno bolo a lepšie. Jeho tvorca Nic Pizzolatto okrem scenárov k dvom epizódam Killing dosiaľ veľa vody nenamútil, ak však už aj nič ďalšie nevytvorí, budeme si ho pamätať. Lebo také lekcie z nihilizmu, aké dáva Pizzolatto prostredníctvom jednej z dvoch hlavných postáv (Matthew McConaughey, Woody Harrelson) sme v telke ešte nevideli. Dvaja bývalí partneri sa v retrospektívach vracajú k vyšetrovaniu prípadu okultného sériového vraha a pritom vedú reči o márnosti stvorenia. Aj Nietzsche by sa díval, aby sa poučil.
Vlastne nie, filozofia v True Detective je zmes banálnej demagógie a dobre znejúcich lacných fráz, avšak sprostredkovaná tak umne a elegantne, že človeka vyrušuje, keď konečne prestanú rečniť a začne sa niečo diať. Nádherne silné, extrémne, ale celkom bez explicitného ukazovania, dokonalý príklad toho, ako sa z televízie stal nie hrobár dobrého vkusu, ale jeho posledný veľký strážca.  

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite