Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Bez ochrany ani na krok

.michael Kasarda .časopis .lifestyle

Kúpili by ste si auto, ktoré vyzerá celkom normálne, ale stojí vyše stotisíc eur, je ťažšie, pomalšie a má vysokú spotrebu? Nie? Ani keď dodáme, že vás ochráni pred granátmi, protitankovými puškami aj paľbou z AK-47?

Keď v krajine vypukne ozbrojený konflikt, zvýšia sa v nej predaje nepriestrelných áut. Texas Armoring Corporation, americký úpravca bežných áut na nepriestrelné, minulý rok ohlásil pätnásťpercentné zvýšenie dopytu z Iraku, Líbye či Afganistanu. Ročný predaj v tomto regióne je niekde na úrovni 3 000 kusov. VIP klientela – nech už je na ktorejkoľvek strane vojny – rozumie, že pomernú časť svojho majetku musí vynaložiť na samotnú ochranu svojho života. Pri miliónoch na účtoch sú stotisícky za nepriestrelné auto do vojnovej zóny primerané.
Po autách so zvýšenou odolnosťou siahajú vplyvní ľudia aj z civilizovaného sveta. Politici, diplomati, podnikatelia a boháči, ktorí sa nepotrebujú predvádzať na nápadných a viditeľne drahých autách, si radšej zaobstarajú kus, ktorý je na prvý pohľad nenápadný, ale bezpečný.

.prečo má byť nepriestrelné auto nenápadné
Môžeme to nazvať prvým stupňom ochrany alebo perfektnou kamuflážou. Ak si útočníci ani nevšimnú, že sa presúvate v špeciálnom odolnom aute, nevyhodnotia vás ako potenciálny cieľ. Najlepším spôsobom ochrany je vyhýbať sa konfliktom a neupozorňovať na seba. Na blízkom východe má najväčší úspech pancierová konverzia tereniaku Toyota Land Cruiser, ktorého sériová verzia je tam tiež  veľmi populárna. Mexickí drogoví díleri si pre extra nenápadnosť dávajú dokonca opancierovať staré, obúchané autá.
Okrem týchto nenápadných verzií sú k dispozícii aj vojenské obrnené transportéry, ktoré sú prerobené na civilné verzie. Najznámejší výrobcovia sú od Paramount group či Prombron od Dartzu. Priťahujú kontroverznejšiu klientelu, ako sú ruskí oligarchovia, diktátori či celebritky. Napríklad Kanye West si nedávno objednal dve tieto vojenské opachy. V tom prípade však pôjde skôr o preceňovanie vlastnej dôležitosti ako o sebaobranu.

.v čom sa líši pancierované auto od sériovky
Na prvom mieste je ochrana posádky, nie funkčnosti auta, takže spevnené sú panely chrániace kabínu. Po výbuchu granátu pod autom sa môžu odtrhnúť kolesá či palivová nádrž, ale kabína ostane nepoškodená. Keďže sklenená plocha a rámy okolo nej sú najmenej odolné voči paľbe, sú zosilnené stĺpiky okolo okien. Samotné okná majú viacvrstvové sklá a môžu byť hrubé aj štyri centimetre. Jedny dvere vážia okolo 160 kg. Pancier pridáva hmotnosť, preto auto potrebuje zosilnený podvozok. Má aj integrovaný hasiaci systém, pneumatiky odolné proti prestreleniu, spevnenú palivovú nádrž, môže byť vybavené vlastnou zásobou vzduchu pre posádku pre prípady použitia bojových plynov.
V ponuke sú rôzne úrovne obrnenia, podľa toho, pred čím sa chce zákazník chrániť – či len pred pouličnou kriminalitou pištolí a bejzbalových palíc, pred teroristickými útokmi, alebo niekde medzitým. Odolnosť musí byť certifikovaná podľa balistických noriem. Buď sa hodnotí odolnosť použitých komponentov, v tom prípade sa ochrana auta označuje písmenom B s číslom úrovne ochrany auta od B1 až po B7. V takom prípade viete, že pancier vo dverách by mal prežiť paľbu z bežnej pištole, ale ešte vždy si guľka môže nájsť cestu do interiéru medzi dverami a stĺpikom. Ak výrobcovia dávajú certifikovať celé už zmontované auto; dostane jednu z úrovní VR. Najvyššia úroveň VR7 chráni pred protipancierovými nábojmi či výbušninami; v praxi je však najdôležitejšia ochrana proti útočným puškám ako AK-47, najrozšírenejšej strelnej zbrani na svete.
Pancierové autá vyrábajú buď špecializované firmy, alebo priamo automobilky. Nemecká trojka (Audi, BMW, Mercedes-Benz) aj Jaguar ponúka pancierované verzie svojich limuzín aj terénnych vozidiel, ktoré sú nasadzované vo verejnom aj súkromnom sektore. Automobilky tvrdia, že vozidlá od nich sú bezpečnejšie, pretože pancierovanú verziu vyvíjajú spolu s bežnou, a preto poskytujú lepšiu ochranu citlivých miest kabíny. Všetky firmy svorne tvrdia, že svojich zákazníkov preverujú a ich autá sa v žiadnom prípade nedostanú k teroristom a podobným živlom.

.kúpou pancierového auta sa to nekončí
Majiteľ – alebo jeho šofér či ochrankár – musia prejsť výcvikom „taktického šoférovania“. „Jeden zo spôsobov ochrany je aj stály pohyb auta. Keď auto stojí, je z neho oveľa ľahší cieľ,“ konštatuje Wilfredo Rohwedder z divízie Security and Special Task Vehicles BMW. Musia sa naučiť, ako zvládať krízové situácie – ako prerážať bariéry, unikať z obkľúčenia alebo vyhýbať sa paľbe. Jeden z ľahších manévrov je otočka z cúvania čiže J-turn. Taktickí šoféri ho používajú, ak sa potrebujú rýchlo otočiť naopak a utiecť. Rozbehnú sa na spiatočke, prudko otočia volantom o 90° na rozhodenie auta, a potom rýchlo na druhú stranu, aby sa auto plynule otočilo chrbtom k nebezpečenstvu. Počas otáčania preradia zo spiatočky na jednotku a utečú pred všetkými nástrahami sveta.
Štatistiky o tom, koľko pancierovaných áut sa reálne ocitne v kritickej situácii, sa nevedú. „Vieme o prípadoch, keď sa na naše autá strieľalo, v rôznych krajinách. V konečnom dôsledku ide o zákazníka, ktorý sa cíti ohrozený, či už je ohrozenie ozajstné, alebo vymyslené. My nezisťujeme, aká je skutočná situácia zákazníka, záleží len na jeho pocite. Ak chce zároveň jazdiť na BMW, máme preňho riešenie,“ uzatvára Wilfredo Rohwedder.
.autor je spolupracovník .týždňa

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite