Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Musica Nova

.andrej Šuba .časopis .hudba

November sa bude na Slovensku niesť v znamení súčasnej hudby. V Košiciach a v Bratislave sa uskutočnia hneď dve významné festivalové podujatia: ISCM World New Music Days a Melos-Étos.

„Táto hudba nie je pre každé uši,“ napísal kedysi dávno jeden zo stredovekých teoretikov chváliaci nové umenie. Exkluzívna, elitárska, zahľadená do seba, ale aj obdivovaná,  prenasledovaná, prinášajúca posolstvá, poskytujúca priestor na experimenty, syntézy a vášnivé polemiky.
Pre „hudbu dneška“ sotva možno nájsť spoločného menovateľa. „Súčasná hudba je v každom prípade pre omnoho väčšie publikum, ako momentálne má,“ myslí si klavirista a pedagóg Ivan Šiller, riaditeľ festivalu ISCM World New Music Days, ktorý v Košiciach spolupracuje s prehliadkou Ars Nova Cassoviae. Podujatie Medzinárodnej spoločnosti pre súčasnú hudbu (ISCM) vzniklo v roku 1922 v Salzburgu, v novembri sa prvýkrát uskutoční na Slovensku. Príprava festivalu trvala štyri roky a spojí trojicu miest: Košice, Bratislavu i neďalekú Viedeň. V Bratislave sa program ISCM World New Music Days čiastočne pretne s dramaturgiou najvýznamnejšej domácej platformy pre súčasnú hudbu, festivalom Melos-Étos, ktorý organizuje Hudobné centrum.  

.projekt trvalej zmeny
Festival ISCM World New Music Days predstavil v minulosti svetu viaceré diela kľúčových osobností hudby 20. storočia, okrem iných aj Benjamina Brittena, Bélu Bartóka, Antona Weberna, Paula Hindemitha alebo Arthura Honnegera. „História festivalov ISCM ukazuje, že z hraných skladateľov sa stávajú klasici. Ťažko vopred povedať, či sa to stane i tentoraz, my tomu však veríme,“ hovorí Šiller. Na podujatí budú uvedené diela od tvorcov každej z viac než šesťdesiatich členských krajín Medzinárodnej spoločnosti pre súčasnú hudbu, pričom kompozície nominované jednotlivými krajinami nesmú byť staršie ako šesť rokov. Medzi nimi bude i sedemnásť diel slovenských skladateľov, ktoré zaznejú v interpretácii známych interpretov, akými sú huslista Milan Paľa, klaviristi Nora a Miki Škutovci, Daniela Varínska, Belgičan Dan Vandewalle,  maďarský THReNSeMBle, slovenský VENI ensemble alebo český Fama Quartet. Okrem najaktuálnejšej tvorby v Košiciach, kde festival ISCM spolupracuje s Európskym hlavným mestom kultúry, zaznie aj kultové Stravinského Svätenie jari, oslavujúce tento rok storočnicu. Zaradenie klasického opusu, ktorý uvedie Štátna filharmónia Košice pod taktovkou Mariána Lejavu, je súčasťou dialógu organizátorov s publikom. „Už pri vzniku festivalu sa ukázal problém, že súčasná hudba sa hráva málo a ľudia jej prestávajú rozumieť,“ hovorí Šiller a dodáva: „Jedným z aktuálnych problémov je, ako ju ponúknuť verejnosti. Na plagáte nemôžu byť napísané len mená dvoch neznámych interpretov a troch neznámych skladateľov. Stále rozmýšľame, ako zaujať poslucháča. Musí byť tiež čitateľné, ktorý koncert je pre širšie publikum a ktorý pre fajnšmekrov.“
Štvorročné prípravné obdobie na festival umožnilo na Slovensku vznik viacerých úspešných projektov pre mladých ľudí, ktoré Ivan Šiller charakterizuje ako „projekty trvalej zmeny“: „V rámci príprav vznikla online databáza skladieb súčasnej hudby pre žiakov New Music for Kids and Teens, ktorá má za týždeň až  štyristo stiahnutí. Urobili sme aj desiatky seminárov o súčasnej hudbe pre pedagógov a ročne asi sedemdesiat koncertov, na ktorých sa hrala súčasná hudba. Súbor VENI Academy, ktorým prešlo približne osemdesiat študentov, je dnes stabilizovaný ansámbel pracujúci s renomovanými umelcami.“ Člen festivalového výboru, skladateľ Daniel Matej ho dopĺňa: „Každý tvorca chce komunikovať. Otázka je s kým, a ako sa mu to darí. Snahou našich aktivít je výchova interpretov i publika, teda ako súčasnú hudbu hrať a počúvať. Táto stránka sa u nás zanedbala, pozitívne je však, že publikum stále rastie.“  

.hudba  je všade
O nové publikum sa uchádza aj bratislavské bienále súčasnej hudby Melos-Étos, ktoré vzniklo v roku 1991, no silná generácia predstaviteľov slovenskej hudobnej avantgardy o ňom snívala už od šesťdesiatych rokov. Šanca však prišla až po zmene režimu.
Názov podujatia podľa skladateľa Romana Bergera vyjadruje, že Melos-Étos nie je len platformou na oboznamovanie sa s aktuálnymi hudobnými novinkami, ale zdôrazňuje aj etický význam umenia v spoločnosti. „Imidž festivalu sme zmenili už pred dvoma rokmi. Máme ambíciu zaujať nielen dramaturgiou, ale aj vizuálom, no bez toho, aby sme stratili naše tradičné publikum,“ hovorí riaditeľka Hudobného centra Oľga Smetanová. Počas svojej existencie sa festival aj prostredníctvom hosťovania významných osobností ako Arvo Pärt, Gija Kančeli či Steve Reich (tento rok Bratislavu navštívi známa fínska skladateľka Kaija Saariaho) snažil dobehnúť dlh v uvádzaní súčasných hudobných diel, podľa Smetanovej však prišiel čas vykročiť novým smerom: „Prvýkrát sa podieľame na reprezentatívnom koprodukčnom projekte. Bolo by dobre, keby Melos-Étos nebol len festivalom, ktorý dobieha, čo všetko sa na Slovensku nezahralo. Máme ambície zapojiť sa medzi svetové festivaly tým, že Melos-Étos bude iniciovať a uvádzať významné diela domácich i zahraničných autorov presahujúce hranice Slovenska.“ Túto ambíciu v aktuálnej dramaturgii reprezentujú premiéra opery Dorian Gray slovenskej skladateľky Ľubice Čekovskej a dielo La Passion de Simone Saariaho, z dielne ktorej sa na festivale odprezentuje aj inštalácia Nox Borealis. „Kaija Saariaho napriek tomu, že žije v Paríži, neprestala byť svojou mentalitou Fínkou. Polárna žiara je neopísateľný zážitok, ktorý ovplyvní všetkých, ktorí sa s ním stretnú. Dielo predstavuje osobitú umeleckú transformáciu tohto špecificky severského fenoménu prostredníctvom hudby a svetla,“ hovorí Smetanová. Čekovská a Saariaho sú len dve zástupkyne viacerých žien-skladateliek, ktorých hudbu tento rok Melos-Étos uvedie. Poctou Milanovi Adamčiakovi bude koncert známeho českého súboru Agon v populárnom A-4 Nultom priestore, na ktorom zaznejú diela inšpirované grafickými partitúrami originálneho slovenského hudobníka a performera. Viaceré renomované zahraničné ansámble uvedú v rámci svojich programov premiéry diel slovenských skladateľov, čo predstavuje dobrú príležitosť na prezentáciu slovenského umenia. Tou budú aj workshop Kaije Saariaho so známym košickým súborom súčasnej hudby Quasars Ensemble alebo konferencia Medzinárodnej asociácie hudobných informačných centier na tému Úspech v hudbe, na ktorej sa stretnú hudobní manažéri z celého sveta. Trojica organových recitálov v neobvyklých popoludňajších hodinách predstaví zahraničným návštevníkom podujatia nové nástroje v Redute a v Dóme sv. Martina a ja si určite nenechám ujsť festivalom objednanú skladbu Kolokoly pre 12 zvonov na Kamennom námestí. Dielo, zvuková inštalácia Jonáša Grusku, využívajúce zvonkohru na OD Tesco, vyjadruje aktuálne motto festivalu: „Hudba je všade“.  Nemyslím si, že je to celkom pravda, ale v každom prípade je súčasná hudba prístupná pre oveľa väčšie publikum ako v súčasnosti u nás má. Teda nie pre všetky, ale pre oveľa viac uší. Obe  podujatia budú šancou presvedčiť sa i dokázať to.

Autor je hudobný publicista.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite