Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Ve(tte)likán

.mário Gešvantner .časopis .šport

Bučanie, invektívy aj podozrievania z podvodov. Vládca Formuly 1 Sebastian Vettel zvláda nielen súperov na trati.

Pri čítaní týchto riadkov je už fanúšikom Formuly 1 jasné, či nemecký zázrak Sebastian Vettel získal v nedeľu v Dillí svoj štvrtý titul majstra sveta, alebo si ešte musí počkať na ďalšie preteky. Pred Grand Prix Indie mal totiž na Španiela Fernanda Alonsa z tímu Ferrari náskok 90 bodov a stačilo mu piate miesto, čo pri jeho aktuálnej forme nemal byť problém. Veď v tejto sezóne vyhral z pätnástich pretekov deväť, z toho päť ostatných v rade. Nečudo, že sa ozývajú hlasy, aká je „efjednotka“ kvôli nemu nuda.

.pán výnimočný
„Spolucítim s fanúšikmi, je to ako v ére Michaela Schumachera, ktorý takisto stále vyhrával. Pamätám si, že som kvôli zámorským pretekom vstával skoro len preto, aby som si v televízii pozrel štart. A po ňom som išiel zase spať, vedel som, ako to dopadne. A som si istý, že teraz to robí mnoho ľudí rovnako,“ opísal jasne situáciu majster sveta z roku 2008 Lewis Hamilton zo stajne Mercedes, ktorý inak o Vettelovi hovorí len pochvalne. Len 26-ročný Sebastian to má ťažké – mnoho ľudí ho vychvaľuje, väčšina však neustále znižuje jeho kvality. Vraj za jeho úspechy môže len najlepší monopost v štartovom poli – Red Bull. Tí, ktorí sa však na situáciu pozerajú triezvo, poukazujú na jeho tímového kolegu Marka Webbera, ktorý má k dispozícii rovnaké auto, no tento rok nedokázal vyhrať ani raz. V kvalifikáciách bol Vettel rýchlejší štrnásťkrát, Webber iba raz. Ak by bol Red Bull až o toľko lepším autom ako konkurencia, boli by jeho jazdci pravdepodobne schopní získavať jedno double za druhým, no ani to sa nestáva.  „Sebastian je výnimočný jazdec, dokáže z auta dostať všetko, poctivo spolupracuje s tímom na jeho nastavení dovtedy, kým s ním nedosiahne dokonalú súhru,“ hovorí poradca tímu Helmut Marko. „Koncentruje sa len na svoje výkony a všetko podriaďuje svojej práci.“ Vettel na margo tejto témy raz lakonicky uviedol: „Kým ostatní si už močia gule v bazéne, my ešte stále pracujeme,“ smial sa po jednom z triumfov a na margo svojho auta len trefne dodal: „Pozrime sa na monoposty, na akých vyhrávali Schumacher, Senna, Prost alebo Lauda – to tiež neboli žiadne šroty, naopak, boli to skvelé autá. Je jasné, že najlepší jazdci sa napokon dostanú do najlepších tímov a víťazia."
Sebastian je jednoznačne talent, aký prichádza len málokedy. Aj keď má len 26 rokov, už teraz ho môžeme pokojne zaradiť k velikánom F1 ako boli Fangio, Stewart, Senna, Prost či Schumacher. Sám na túto tému hovorí nerád. „Možno som jeden z nich,“ uviedol v rozhovore pre server idnes.cz. „Nechcem však hovoriť, že som najlepší, nie je mi to príjemné. Veľa ľudí to tvrdiť môže, ale je to veľmi vyrovnaná a tesná súťaž. Jazdí v nej množstvo dobrých jazdcov aj bývalých šampiónov.“
Vettelova dominancia je už taká jednoznačná, že sa fanúšikovia nielen nudia, ale doslova ho začali neznášať. Predovšetkým tí od Ferrari, ktorých je istotne najviac na každom okruhu, veď tím má širokú podporu po celej planéte, dávajú v poslednom čase svoju nespokojnosť najavo doslovne poriadne nahlas. Bučanie publika pri vystupovaní na najvyšší stupienok po pretekoch však berie Sebastian s nadhľadom. „Je to normálne. Ak niekto vyhrá dva alebo trikrát, je to v poriadku. Lenže diváci už potom chcú zmenu, chcú iného víťaza, chcú viac napätia,“ hovorí Nemec. „Pozrite sa – u mňa sa všetko začína už v piatok – ak si nesplním všetky povinnosti a nepripravím auto tak, aby som bol úplne spokojný, v sobotu v kvalifikácii neuspejem. A v tom prípade nebudem stáť niekde vpredu, ale niekde ďalej a pred nedeľou bude všetko jasné. Takže ustavične pracujem a vnímam to inak ako niekto, kto si v nedeľu po obede otvorí pivko, zapne telku a je rozladený, že zase vyhral ten istý jazdec.“
Nezostalo však len pri bučaní divákov, ale prišli aj obvinenia, že Red Bull používa zakázanú techniku. Napríklad trakčnú kontrolu. Nad takými špekuláciami však šéf tímu Christian Horner len mávol rukou a poukázal na to, že v aute je niečo ako čierna skrinka, ktorú po každej veľkej cene kontrolujú technickí komisári. A tí potvrdili, že v Red Bulle je všetko podľa pravidiel. „Každé obvinenia súvisiace s trakčnou kontrolou sú buď niečie zbožné priania alebo čistá zlomyseľnosť,“ vyjadril sa Horner a Vettel doplnil: „Ak vám niekto závidí, je to dobrý signál. Lebo závisť si treba vypracovať, zaslúžiť. Súcit vám ľudia darujú. A mňa to motivuje byť ešte lepším,“

.už len budúcnosť
A tak sa v týchto dňoch vo Formule 1 hovorí viac o budúcnosti, ako o boji o titul. Roztočil sa prestupový kolotoč, najviac sa špekulovalo o tom, kto bude Vettelovým spolujazdcom v nasledujúcom roku, keďže Webber sa po dvanástich sezónach s Formulou 1 lúči. V Red Bulle údajne chceli Fína Kimiho Räikkönena, ten však dal prednosť návratu do Ferrari, kde v roku 2007 získal titul majstra sveta. A tak sa najvysnívanejšie miesto v štartovom poli ušlo 24-ročnému Austrálčanovi Danielovi Ricciardovi zo stajne Toro Rosso, stále považovanej za akúsi farmu Red Bullu.
Vettel, samozrejme, zostáva, aj keď zákulisné informácie často naznačovali, že zamieri do Ferrari, kde oňho mali eminentný záujem. Nemec však napokon s Red Bullom predĺžil zmluvu až do konca sezóny 2015. Uvidíme, či nás čakajú ešte dva roky pod jeho nadvládou, ak totiž táto sezóna bola úplne v jeho réžii, je celkom možné, že ďalšia môže vďaka viacerým zmenám patriť k tým dramatickejším. Hovorí sa o nabitom kalendári či nových pravidlách pre motory. A o peniazoch. Lebo tých treba v „efjednotke“ čoraz viac. Aj napriek tomu, že to nie je tak dávno, čo mali nové pravidlá zoškrtať náklady. Stále všemocný bos Bernie Ecclestone chce, aby sa na budúci rok išlo až 22 pretekov, do kalendára by sa mali vrátiť veľké ceny Mexika a Rakúska, o odloženú premiéru sa pokúsi New Jersey a F1 by mala zavítať aj do Ruska, konkrétne do dejiska budúcoročných zimných olympijských hier v Soči. Doterajšie maximum bolo 20 veľkých cien, tento rok ich je 19 a tímy sa boja, že taký nárast by bol nad ich sily. V posledných rokoch sa však po celom svete, predovšetkým v Ázií, vybudovalo množstvo nových špičkových, ale aj poriadne drahých tratí a ich majitelia chcú peniaze späť. A vďaka pretekom F1 ich dostanú ľahšie a rýchlejšie. „Pre nás by to však bolo príliš drahé, dvadsaťdva pretekov je už naozaj nad limitom,“ vyjadril sa Christian Horner z tímu Red Bull Racing a rovnaký názor majú aj ostatní šéfovia stajní. „Museli by sme dokonca prijať nových ľudí a striedať ich, toľko pretekov by sa inak zvládnuť nedalo,“ doplnil za Mercedes Ross Brawn.
Dôležitejšie pre sezónu však budú iné zmeny. Na budúci rok sa totiž do F1 vrátia turboagregáty –  súčasné 2,4-litrové motory V8 nahradia 1,6-litrové turbomotory V6 a povolené budú aj testy počas sezóny. Malé tímy majú obavy, aby to všetko finančne utiahli. „Keď sme v roku 2010 prišli do F1, všetci nám tvrdili, že náklady klesajú. Lenže – ani jeden rok sa to nestalo. A na budúci rok očakávame asi najvyššie náklady, zdá sa, že ich tímy nevedia dostať pod kontrolu. A to je zle,“ vyjadril sa zakladateľ stajne Caterham Tony Fernandez. Aj šéf Toro Rosso si myslí, že zvyšovanie nákladov vyhovuje len úzkej skupinke tímov. „Všetci sa síce sťažujú, že nemajú peniaze, ale mnohí ich zároveň vyhadzujú von oknom, Je jasné, že testy chceli len tí bohatí. Ako vždy...“ povedal Franz Tost. Jeho kolega Bob Fernley z tímu Force India odhadol nárast nákladov na dvadsať miliónov libier. „Za poldruha roka sa nevymyslelo nič, čo by náklady znížilo. Naopak.“
Novinkou v pravidlách je aj obmedzenie paliva, v pretekoch ho môže jeden jazdec minúť „len“ sto kilogramov, a to môže tiež priniesť zaujímavé okamihy. Už teraz niektorí technici priznávajú, že sa môže stať, že jazdci nebudú môcť ísť stále úplne naplno, ale budú musieť brať ohľad aj na spotrebu. „Palivová ekonomika bude zohrávať kľúčovú úlohu,“ myslí si Christian Horner. „Je možné, že ak pôjdeme naplno, do cieľa nedôjdeme. Ale nemyslím si, že to bude často, veď už dnes palivom šetríme,“ priznáva Naoki Tokunaga, technický riaditeľ výrobcu motorov Renault. „Diváci sa môžu tešiť – nielen na nové stratégie, ale celkovo na zaujímavejšie a vzrušujúcejšie preteky.“

Autor je spolupracovník .týždňa.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite