Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Dva koncerty

.časopis .hudba

Bol to celkom vydarený víkend, ktorý sa začal aj skončil zvláštnym, atraktívnym džezom. V

Bol to celkom vydarený víkend, ktorý sa začal aj skončil zvláštnym, atraktívnym džezom. V piatok hrala v bratislavskom PKO Hiromi, v nedeľu vystúpil v petržalskom divadle Aréna Vienna Art Orchestra.


Tie dva koncerty mali na prvý pohľad len málo spoločné: energiou nabitá hudba a preplnené PKO v piatok, bigbandová pohoda v komornom divadle Aréna v nedeľu. Štyria mladí muzikanti na veľkom pódiu, hrajúci od prvého tónu po posledný prídavok s plynovým pedálom zatlačeným až k podlahe a sivovlasý dirigent a skladateľ Mathias Rüegg, s nadhľadom koučujúci svoj orchester pomedzi swingové grúvy, virtuózne sóla a dramatické stoptajmy. Kapela a bigband. Japonská energia a rakúsky poriadok.

Koncert Hiromi´s Sonicbloom bol extatickým zážitkom. Kompozície japonskej klaviristky majú v sebe rockovú intenzitu a komiksový vtip, pričom sú vystavané viac-menej v duchu pravidiel klasickej kompozície. Človek obdivuje virtuózne sóla Hiromi, zvukomalebné bicie Martina Valihoru, melodickú basgitaru Tonyho Greya a zvonivé gitarové linky Johna Shannona. Kapela hrá na hranici možného, často sa menia tempá, improvizované pasáže sa striedajú s bleskovými unisonami. A pri tom všetkom títo štyria muzikanti z troch kontinentov vyzerajú, akoby sa len tak zabávali.
Vienna Art Orchestra je jeden z najzvláštnejších bigbandov na svete. Pred tridsiatimi rokmi ho založil hudobný vizionár Mathias Rüegg a odvtedy spochybnil takmer všetky zaužívané stereotypy, ktoré si človek s veľkým džezovým orchestrom spája. Často sa necháva inšpirovať klasickou hudbou, alpským folklórom, rockom, ale napríklad aj Freudom či americkými filmovými divami. V Petržalke zahrali Viedenčania program American Dreams. Každá skladba bola venovaná jednej z veľkých amerických herečiek. Nad orchestrom viselo veľké filmové plátno, na ktorom sa objavovali portréty krásnych hollywoodskych dám spolu so základnými informáciami o ich živote a diele. Orchester hral výborne. Nádherný zvuk, pozoruhodné sóla (jedno z najlepších zahral trubkár Juraj Bartoš v skladbe Marilyn Monroe), sofistikované hudobné témy. Hoci zvuk a aranžmány programovo smerovali k americkému swingu, gitarista Martin Koller odpálil metalové sólo, Anna Lauvergnac spievala balady aj hlasové linky v tutti pasážach a členovia orchestra sa celý čas zjavne výborne bavili.
Hiromi a Vienna Art Orchestra sa skutočne líšia v mnohom. V tom najdôležitejšom sú si však podobní: vytvárajú hudbu, ktorá vytŕča z tradičného džezového mainstreamu, pričom oslovujú aj ľudí, ktorých pravoverní džezmeni príliš nevyhľadávajú. V piatok Hiromi, v nedeľu Vienna Art Orchestra. Víkend, akých by v Bratislave pokojne mohlo byť viac.

Hiromi´s Sonicbloom, 9. november 2007, PKO, Bratislava
Vienna Art Orchestra, 11. november 2007, divadlo Aréna, Petržalk
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite