Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Kam smeruje maďarské školstvo

.csaba G. Kiss .časopis .klub

Pokiaľ mi pamäť siaha, v Maďarsku sa školstvo reformuje stále. Pravda, s premenlivým výsledkom.

Keďže sa začal nový školský rok, téma je opäť na pretrase. Aktuálne ide najmä o nové učiteľské úväzky a zvýšenie platov od septembra. V krajinách západnej Európy som mal príležitosť zistiť, že maďarské školstvo nie je až také zlé. Dosť dlho totiž naše školstvo vyznačovalo – nazvime to pruské – úsilie udržať disciplínu a náročné požiadavky. Po roku 1989 mnohí vyhlasovali, že školská výučba na vysokej úrovni je jednou z podmienok konkurenčnej schopnosti Maďarska. Ako to už v našich krajinách chodí, aj v Maďarsku je rozdiel medzi tým, čo je žiaduce, a tým, čo z toho napokon vyjde. Spoločenské zmeny priniesli decentralizáciu a školstvo skončilo ako kompetencia samospráv. Táto zmena mala od 90. rokov najmä jeden dôsledok: školstvo prišlo o značné príjmy. Plat učiteľa sa stal poburujúco nízkym. V roku 2002 sa síce základné platy  zvýšili o 50 percent, ale hodnotu zvýšenia rýchlo zhltla relatívne vysoká inflácia. Školy v chudobnejších osadách sa ocitli v čoraz nevýhodnejšom položení, zanikla odborná školská inšpekcia výučby, voľnejšie osnovy neraz priniesli neprehľadnú svojvoľnosť. Dôsledkom bolo zatvorenie mnohých škôl.
Málokto namietal, zmeny boli potrebné. Pravda, nemenej potrebné boli aj peniaze.
Historicky vzaté, dnešná situácia sa nedá ani porovnať s rokmi 1922 až 1931 a pôsobením ministra Kuna Klebelsberga. Stal sa legendou, keď štát počas jeho pôsobenia dával zo svojho  rozpočtu 9 až 10 percent pre Ministerstvo školstva a cirkví.
V školskom roku 2012/13 sa rozbehla nová reforma. Školy sa najmä pre platobnú neschopnosť samospráv dostali opäť priamo pod riadenie štátu. Vzniklo riadiace stredisko Kuna Klebelsberga, vytvorili sa školské obvody, ktoré sa veľkosťou zhodujú s okresnými úradmi (je ich 198). Riadiace stredisko sa stará o udržiavanie 2 700 štátnych škôl, je zodpovedné za ich efektívnu, odbornú a zákonitú činnosť. Vedie koordinačné rokovania s odborárskymi organizáciami učiteľov.
Obnovil sa aj systém odbornej školskej inšpekcie, vznikli Národné učebné osnovy. Školský program okrem iného zahŕňa výučbu občianskych poznatkov, výchovu pre rodinný život a finančnú gramotnosť. Denne treba zabezpečiť hodinu telesnej výchovy, v prvej až piatej triede základnej školy sa alternatívne zaviedla výučba náboženstva a etiky. Ak vedenie školy predloží požiadavku, v škole sa zjaví poradca pre profylaxiu kriminality, hovorovým jazykom povedané, školský policajt. V zdôvodnení sa hovorí o zvýšenom počte násilných činov, pochybnosti však vyvoláva aj toto nariadenie.
Štátny tajomník so svojím aparátom (súčasť Ministerstva ľudských zdrojov) vypracoval  model  učiteľského povolania. Učitelia sa budú podľa vzdelania a odpracovaného času zaraďovať do jednotlivých kategórií, z ktorých potom môžu postúpiť až po zložení ďalších odborných skúšok. Platy sa teraz v septembri zvyšujú len skromnejšie: o 34 percent namiesto sľúbených 60 percent. Mimoriadne nízke sú platy začínajúcich učiteľov (dosahujú len 330 až 340 eur). V októbri sa vďaka tomu približne 95 percentám maďarských učiteľov zvýši plat, čistá suma navýšenia predstavuje asi 100 až 120 eur. Zvyšných 4,5  percenta učiteľov však bude mať nižší plat, lebo zanikajú príplatky, odmeny za nadčasové hodiny a zastupovanie (často to boli prekvapujúco vysoké sumy,  najmä v prípade riaditeľov).
Lenže za zvýšenie platov sa draho platí. Zvýšil sa počet povinných hodín, namiesto doterajších 22 treba odučiť 26 hodín a v škole treba povinne stráviť 32 hodín. Podľa nového nariadenia škola musí zabezpečiť žiakom činnosť denne do 16. hodiny. Aj keď na žiadosť rodičov  môže riaditeľ školy túto povinnosť žiakom odpustiť.
Takže čo jedna ruka dáva, druhá berie, hovorí mnoho maďarských učiteľov. Demokratické odborárske organizácie hodlajú iniciovať koncom septembra štrajk. Je otázne, aké vlny nálad sa prevalia po spoločenstve maďarských učiteľov v mesiacoch, ktoré  predchádzajú budúcoročným voľbám.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite