Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Nedorobky

.peter Schutz .časopis

Zákony o volebnej kampani a podmienkach výkonu volebného práva, ktoré predložilo ministerstvo vnútra a schválila vláda, potvrdzujú povesť Kaliňáka ako strelca od boku. Podobne ako verejné obstarávanie či reforma ESO – tiež z jeho dielne – aj táto legislatíva je nedorobok, polotovar, ktorej ambíciou nie je prijatie v danej podobe, ale testovanie prostredia a reakcií.

Kaliňákove kréda „hlavný legislatívny proces a zmeny ešte len prídu počas parlamentného rokovania“, či ,,zákon ešte dospeje k zásadným zmenám“ hovoria jasne:  Volebné pravidlá nie sú prioritou najvyšších kruhov  Smeru, ani ich „riadiacich orgánov“. Je  vrcholne neštandardné, ak sa „hlavný legislatívny proces“,  „zásadné zmeny“, čiže de facto celá filozofia i „technické riešenie“ vládneho návrhu zákona ponechávajú  na  poslaneckú tvorivosť. Mimo iného je  to akoby  aj verejná výzva  lobistom  –   ak niečo máte na srdci,  príďte do parlamentu. Náš poslanecký klub Smeru vás očakáva s otvorenou náručou...
Pozitívnou novinkou, ktorá by si zaslúžila  prežiť pozmeňovacie návrhy,  je takzvaný transparentný účet, z ktorého by si jednotlivé strany (kandidáti) financovali kampane. To, že z iného konta by neboli povolené  transakcie súvisiace s voľbami, isteže  neznamená, že to nebude možné. Avšak použitie nelegálnych peňazí transparentný účet určite sťaží.     Samozrejme,  iným subjektom  (nadácie, právne, konzultačné kancelárie, mediálne agentúry, a podobne) žiadny zákon nezabráni,  aby takú či onakú službu tej-ktorej strane samy objednali a zaplatili. Alebo fakturovali  strane s netrhovou zľavou. Protislužba bude po voľbách.
Ďalšia novinka – limit troch miliónov eur na kampaň – je nerozumná a zbytočná. Rubom populárnej (či skôr populistickej) mince  finančného stropu je totiž nižšia informovanosť voličov. Výdavkový plafón znevýhodní mimoparlamentné subjekty, ktoré  musia  stavať kampaň na zvýšení svojej poznateľnosti. Ešte horšie je, že novela prechádza mlčaním základný nedostatok terajšej právnej úpravy: Samokontrolu politikov ministerstvom   financií. Keby sa toto v parlamente  zmenilo, trebárs na nejakú nezávislú  komisiu akceptovaných a dôveryhodných osobností, nedovarenosť návrhu by sa dala Kaliňákovi azda aj prepáčiť. Škoda, že sa tak nestane.
Znovuzavedenie moratórií a zákaz zverejňovania  prieskumov tri týždne pred voľbami   sú najväčšie hlúposti, ktoré dobre  ilustrujú zvrátený spôsob myslenia tvorcov zákona. Za ideou, aby sa na 48 hodín pred urnami všetko odmlčalo, je predsudok, že kampaň ako taká je nutné zlo a aspoň na posledné 2 dni od nej treba voliča ochrániť. Aj keď v ére  internetu je moratórium dobré akurát na to, aby  sťažnosti za jeho porušenie pridali prácu arbitrom. Pre politikov a úradníkov je podstatnejšie, aby všetko, čo sa dá zregulovať, zregulované bolo.  
Zákaz zverejňovania preferencií korení  pre zmenu v sklone k sprisahaneckým teóriám. Presvedčenie, že prieskumy musia byť zmanipulované, je u navrhovateľov také silné, že pri tvorbe zákona je to vyšší  princíp než základné (ústavné) právo na informácie. To, že tej-ktorej strane nejaký prieskum nečestne pridá či odoberie nejaké percentá, je optikou zákonodarcu taká hrozba, že všetci voliči musia prísť o elementárnu informáciu, ako sa vyvíja finiš kampane.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite