.časopis .lifestyle

KNIHA František Mikloško: Znamenia čias (Hlbiny, 2013)
Kniha je výberom Mikloškových esejí a príhovorov po roku 1982. Ak to pôsobí odradzujúco, presný opak je pravda. Napríklad preto, že prvých desať textov, ktoré vyšli v samizdatových časopisoch ako Altamira, Náboženstvo a súčasnosť či Fragment, je napísaných pred novembrom 1989. Zaujmú však nielen texty z obdobia, keď mal Mikloško 36 či 38 rokov, neskoršie politické prejavy z parlamentu, slovenského či maďarského, ale predovšetkým rukopis autora, ktorý sa vinie ponad tie tri dekády. Mikloško je v pravom zmysle slova duchovný autor, nielen pokiaľ ide o cit pre náboženstvo, ale najmä vypestovaný zmysel pre pomenovanie ducha doby: či už ide o slovenskú otázku, krízu politiky, stav cirkvi, slovensko-maďarské vzťahy, alebo aj ohrozenie malého národa kdesi na hraniciach Európy a Ázie – v tom všetkom vníma nielen dobu, ale predovšetkým jej duchovné otrasy.  A ešte niečo, z textu cítiť nielen srdečnosť a životnú skúsenosť, ale najmä cit pre osudy a tragédie konkrétnych ľudí.
.jd

KNIHA Jan Lukeš: Diagnózy času
(Slovart, 2013)
Napísať knihu, ktorá je zároveň akademicky rigorózna a aj pre neakademikov čitateľná, je zrejme cieľom každého seriózneho historika. Navyše ak ide o históriu filmu, ktorý je na jednom konci ľudovou zábavou a na druhom vážnym, „zrkadlá nastavujúcim“ a hĺbky odkrývajúcim umením. Janovi Lukešovi sa to podarilo. Témou jeho Diagnóz času je povojnový český a slovenský film, pričom najviac ho zaujíma to, ako filmy odrážali politickú klímu spoločnosti, v ktorej vznikali. Päťdesiate roky, nová vlna, normalizácia, postkomunistický kapitalizmus. V každej dobe vznikali lepšie aj horšie filmy, pričom všetky spolu aj každý zvlášť ju svojím spôsobom reflektovali. Jan Lukeš píše vecne, no zároveň „ľudsky“, zaujímajú ho príbehy statočnosti aj zbabelosti jednotlivých filmárov, príbehy ich filmov. Jeho dejiny sú tvorené rozhodnutiami jednotlivcov. Všíma si dôležitosť „deviatkových“ rokov, je pozorný a vnímavý. Kniha, ku ktorej sa budeme často vracať.

DIVADLO Rechnitz - Anjel skazy
(SND Bratislava)
Rakúske šľachtické sídlo Rechnitz. Marec 1945. Nacistickí pohlavári zažívajú orgie na návšteve u miestnej šľachtičnej. Čerešničkou na torte je vyvraždenie 180 Židov, ktorí na statku pracujú. Svedkovia neexistujú, dôkazy zmiznú, páchatelia nie sú potrestaní. Táto udalosť bola predlohou divadelnej hry Rechnitz – Anjel skazy od držiteľky Nobelovej ceny za literatúru Elfriede Jelinek. V slovenskej premiére ju uviedlo SND. Hra nemá klasický príbeh, na udalosť nazerá cez „nezaujaté“ výpovede piatich členov súčasnej rakúskej rodiny. Nimi autorka demonštruje neschopnosť národa prijať zodpovednosť za svoju minulosť, jej bagatelizovanie, respektíve adoráciu. Predná časť javiska SND patrí súčasnosti. Zadná je dekorovaná v štýle loveckého zámočku. V nej pred divákmi defiluje minulosť. Hosťujúci český režisér David Jařab vytvoril ideovo sugestívnu a scénicky kompaktnú inscenáciu s výbornými hereckými výkonmi a silnou vizuálnou pečaťou.

HUDBA Grateful Dead: Rare Cuts and Oddities
(Rhino/Warner)
Grateful Dead sa preslávili najmä tým, že sa im v ich tvorbe podarilo zhmotniť hipisácky sen šesťdesiatych rokov, ktorý skupina v nasledujúcich desaťročiach šírila po svete a právom si zaslúžila titul jednej z najlepších koncertujúcich kapiel všetkých čias. No ešte predtým, než sa kapela na čele s gitaristom a spevákom Jerrym Garciom pustila do nekonečných džemov, aj ona si musela prejsť prenatálnym stavom. Dôkazom toho je táto nenápadná kompilácia, obsahujúca ich živé a štúdiové nahrávky, zložené z rockových štandardov tej doby, na ktorých Gratefuk Dead znejú ako každá druhá garážová kapela polovice šesťdesiatych rokov. Kompilácia Rare Cuts and Oddities tak nie je ničím extra výnimočná. Je predovšetkým určená zberateľom, ktorí veľmi dobre vedia, že približne v tom čase si kapela potiahla z čarovnej fajky a začala sa meniť na psychedelické zoskupenie, ktoré neskôr zmenilo tvár americkej hudby
.pb

HUDBA Editors: The Weight Of Your Love
(PIAS Records)
Na čerstvý album Editors som sa tešil, pretože som si chcel pripomenúť ich chytľavé a jednoduché gitarové riffy, podporené sviežimi synth zvukmi, tanečný rytmus bicích (u Editors a podobných kapiel charakteristický prácou s hi-hat), či hlboký, smútkom podmytý vokál Toma Smitha. Tento štýl, ktorý kombinoval tanečnosť, chytľavosť a zároveň bolestínstvo, nazval niekto uchádzajúco ako „Dark disco“. Editors však prekvapili a posunuli sa svojím štvrtým albumom možno do popovejších vôd, čo bol aj dôvod odchodu ich gitaristu a hráča na synťáky Chrisa Urbanowicza. Od priamočiarych a rovných postpunkových žihadiel sa paleta rozšírila a Weight Of  Your Love je omnoho všeobecnejší rockový album. Zložitejšie aranže jednotlivých piesní, pestrejšie zaobchádzanie s počtom „beats per minute“ či väčšia uvoľnenosť Smithových vokálov ukazujú širšiu škálu možností, napríklad aj tým, že prechádza do falzetu častejšie, ako bolo u neho zvykom.