Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Hybrid – zelené auto?

.michael Kasarda .časopis .lifestyle

V roku 1997 prišlo na svet prvé masovo vyrábané hybridné auto – Toyota Prius. Japonci tradične zvolili hladký benzínový motor a aby bol úspornejší, pridali k nemu malý elektromotor a batérie. Dnes po svete jazdí päť miliónov hybridov od Toyoty (v Európe 500 000) a každé šieste auto, ktoré Toyota predá, vie ísť aj na elektrinu.

Označenie hybrid pokrýva viacero druhov pohonu. Vždy ide o kombináciu bežného, spaľovacieho motora a elektromotora, ktorý poháňa energia z batérií. Pri mild hybridoch elektromotor iba pomáha spaľovaciemu motoru, ale auto nejazdí na elektrinu – tak funguje napríklad Honda CR-Z. V prípade full hybridov vie ísť auto len na elektrický pohon s vypnutým spaľovacím motorom. Ak sa dá hybrid nabíjať aj z elektrickej zásuvky, hovoríme o plug-in hybride. V opačnom prípade získavajú batérie energiu pri brzdení a jazde na voľnobeh, prípadne aj z nevyužitého výkonu spaľovacieho motora.
Medzi hybridmi a autami jazdiacimi čisto na elektrinu ešte stoja tzv. elektromobily s predĺženým dojazdom – autá, ktorých spaľovací motor nie je mechanicky spojený s kolesami a používa sa len na dobíjanie batérií. Takéto riešenie používajú napríklad malosériové autá Fisker.
Veľká väčšina hybridov je poháňaná benzínovým motorom; výrobcovia to odôvodňujú tým, že benzínový motor má hladký a tichý chod a je ľahší než naftový, čo kompenzuje pridanú hmotnosť batérií. Benzínový motor navyše na rovnaké množstvo paliva vypustí menej škodlivín – pevných častíc a ďalších neželaných chemikálií. Čo výrobcovia nespomínajú, sú dôvody ako úspora nákladov či fakt, že japonské automobilky nevedia robiť naftové motory tak dobre, ako Európania. Jediné dieselové hybridy sú z Európy – od Peugeotu a Mercedesu; v krajine vychádzajúceho slnka a vlastne ani nikde inde vo svete nerozumejú, čo vidia na starom kontinente na dieseloch.

.batéria takmer vybitá
Baterky v diaľkových ovládačoch, malých spotrebičoch či hračkách považujeme za lacný spotrebný tovar a nevenujeme im veľkú pozornosť. V prípade hybridu, ktorý má batériu veľkú a ťažkú, sú však obavy o jej výdrž a zaťaženie životného prostredia namieste.
Podľa medializovaných informácií nikel na batérie do Toyoty Prius ťažia neekologickým spôsobom v baniach v Kanade, potom sa spracúva v Európe a v Číne, až ho nakoniec dopravia do Japonska, kde ho namontujú do auta. Vzhľadom na súčet záťaže na životné prostredie pri výrobe, výfukových emisiách a recyklácii auta by tak mal byť Prius z dlhodobého pohľadu menej ekologický ako veľké terénne auto. Takýto názor potvrdila aj štúdia výskumnej agentúry CNW, podľa ktorej je veľké americké SUV Hummer „zelenšie“ ako malý a úsporný hybrid. Túto štúdiu neskôr vyvrátili, keď sa zistilo, že zatiaľ čo pri Toyote sa počítalo s nájazdom 180 000 kilometrov, pri Hummeri to bolo takmer štyrikrát toľko.
Toyota mala kratší životný cyklus aj pre batérie – každá batéria postupom času stráca svoju kapacitu. V prípade hybridov to môže znamenať, že už po niekoľkých rokoch ostane z hybridu iba bežné auto s obrovskou záťažou nefunkčných chemikálií. Tento problém je vážnejší pri elektromobiloch, ktoré sú úplne závislé od bateriek. Na rozdiel od elektromotorov môžu hybridy udržiavať taký stav nabitia batérií, aby predĺžili ich životnosť. Stále však vo vzduchu visí hrozba, že batéria úplne skolabuje a výmena za novú môže stáť až niekoľko tisíc eur. Navyše – ak sa rozšíria elektromobily a hybridy, čo budeme o pár rokov robiť s tonami vybitých batérií?

.daňový únik
Nevýhody hybridu netreba hľadať dlho – batérie, elektromotor a ďalšie súčiastky nie sú ľahké ani malé, takže auto je o desiatky kíl ťažšie než porovnateľne veľké bez elektrického ústrojenstva a takisto môže trpieť zmenšeným kufrom. Napriek tomu, že auto má vďaka kombinácií dvoch motorov vyšší udávaný výkon, môže sa zdať lenivšie.
Výhody hybridu sú, naopak, špecifické pre krajinu, kde si ho kupujeme. Podporu predaja eko áut v Európe eviduje Európske združenie výrobcov automobilov. Zvýhodnenia sú rôzne – od odpustenia registračného poplatku či cestnej dane až po štátny grant. V USA k dotácii na kúpu plug-in hybridu či auta jazdiaceho čisto na elektrinu môžete žiadať aj o príspevok na výstavbu nabíjacej stanice. Benefity väčšinou ponúkajú pre hybridy či autá s emisiami CO2 nižšími ako 100g/km. Do prvej kategórie patrí najnovší model Toyoty Prius; do tej druhej napríklad malé autá s malými dieselovými motormi. Okrem štátnych zvýhodnení majú takéto autá napríklad v Londýne odpustený poplatok za vjazd do mesta, inak 10 libier na deň. V rámci presadzovania hybridov ako čistej formy dopravy jazdí v Londýne 225 hybridných autobusov verejnej dopravy.
Na Slovensku nie sú hybridné vozidlá prakticky nijako zvýhodnené, pretože sa na ne vzťahuje registračný poplatok aj všetky ďalšie dane. Jediným zvýhodnením je nižšia spotreba. Tu však odporúčame dobre prepočítať investíciu do hybridného auta, pretože pri malom počte najazdených kilometrov či veľkom počte mimomestských trás sa zvýšené náklady na batériový pohon nemusia vrátiť.

.nie je hybrid ako hybrid
Na priemernom hybridnom aute, ktoré je ťažké a lenivé, je azda jediným spôsobom zábavy strašenie ľudí tým, že sa za nimi zakrádate v úplnej tichosti len s elektrickým pohonom. Ak vás táto detinská zábavka prestane baviť alebo sa vám minú ľudia, ocitáte sa opäť v ekologickej mizérii, pretože ani pohľad na priemernú spotrebu nerozbúcha srdce vášňou.
BMW však ukazuje, že to nemusí byť pravidlo. Z jeho ponuky hybridných modelov sme vyskúšali najmenší, BMW ActiveHybrid3. Vychádza z modelu 335i, čo znamená, že elektromotor a baterky sú pripojené k veľkému a silnému trojlitrovému šesťvalcu s turbom; ide zatiaľ o najsilnejšiu motorizáciu tohto modelu. Je to auto, ktoré síce vie ísť potichu na baterky, ale väčšinu času si môžete užívať revúci motor a výfuk a turbo, ktoré pri prudkom pustení plynu vulgárne píska.
Auto má prepínač jazdných režimov, v športovom móde šoféra tlačí do sedačiek a vyzýva, aby pridával a pridával; po zvolení Eco Pro je vyslovene komótne a snaží sa čo najviac využívať elektropohon. V tomto režime sa auto rozbieha len na elektrický pohon a benzín začne spaľovať až po razantnejšom stlačení plynu. Pri stabilnej jazde mestskými rýchlosťami sa spaľovací motor opäť vypne a auto akoby plachtilo. Elektromotor vykrýva situácie, v ktorých sa najviac plytvá benzínom – pri parkovaní či v zápchach.
Na diaľnici sme so zaradenou trojkou jazdili za 8 l/100 km; v meste desať až jedenásť litrov. Vieme si predstaviť aj nižšiu spotrebu, avšak treba citlivú nohu na plyne a necitlivé uši, aby ste sa nenechali zviesť zvukom výfuku. Bavorská automobilka tvrdí, že vďaka batériám klesne kombinovaná spotreba o dva litre na 100 km.
Na tomto aute je však najlepšie, že napriek batériám a elektromotorom sa za množstvom nápisov ActiveHybrid skrýva poctivé BMW s typickou vôňou kabíny, nízkym posedom a športovým pocitom z ovládania, vďaka ktorému si jazdu skutočne vychutnávate. Na elektrický pohon úplne zabudnete, a potom vás ticho na parkovisku príjemne prekvapí.
Cena tohto hybridu sa začína skoro na 54 000 eurách, čo je o 9 500 viac ako BMW 335i s tým istým motorom, ale bez batérií. Okrem nižšej spotreby vám tento závratný rozdiel môže v niektorých štátoch čiastočne pokryť podpora predaja ekologických áut. Ešte vždy je však najrozumnejšou – a ešte lacnejšou – voľbou jeden z menších naftových motorov. Zahraničné médiá o tomto aute napísali, že je v podstate skvelé, ale z princípu sa im nemôže páčiť niečo, čo slúži na vyhýbanie sa daniam a poplatkom.
Aj keď BMW ActiveHybrid 3 nie je typickým predstaviteľom hybridov, o to jasnejšie ukazuje na problém hybridov – ich cesta k nižšej spotrebe je drahá, neefektívna a nejde o žiadne zázračné spásonosné riešenie. Atraktivita hybridov je navyše umelo nafúknutá štátmi, ktoré ich kúpu dotujú.

.autor je spolupracovník .týždňa.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite