Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Elektromobily sú zatiaľ v plienkach

.lukáš Krivošík .časopis .týždeň v ekonomike

Recesia v eurozóne ovplyvňuje aj predaj automobilov. Koncerny tomu musia prispôsobovať svoje výrobné kapacity. O novinkách na trhu i perspektívach elektromobilov sme sa porozprávali s generálnym riaditeľom Peugeot Slovakia, Matúšom Paľom.

.váš koncern čelil vlani prepadu predaja vinou zníženého dopytu najmä na juhoeurópskych trhoch. Vo Francúzsku sa obmedzujú výrobné kapacity. Ako sa vyvíja predajnosť vašich áut na Slovensku?
Prirodzene, aj Slovensko je ovplyvnené všeobecnou európskou recesiou. No ten pokles nie je taký vysoký ako v iných európskych krajinách. Na Slovensku trh za prvých päť mesiacov poklesol medziročne o sedem percent. V predaji nových vozidiel sa tak vrátil na úroveň rokov 2005 alebo 2006. Celoeurópsky trh poklesol o desať percent, čo zodpovedá úrovni roku 1996. Prirodzene, ekonomickej situácii sa musíte prispôsobiť a nastaviť výrobné kapacity i logistiku tak, aby zodpovedali dobe. Po rokoch ustavičného rastu bola aj výroba nastavená na iný potenciál. Koniec koncov, celý automobilový priemysel vlani išiel asi na 60 percent výrobných kapacít. Minimálne bolo potrebné optimalizovať štruktúru nákladov v Európe. To aj koncern spravil.

.veľkosť koláča možno stagnuje, no zvyšuje sa aspoň podiel koncernu na ňom?
Ak odhliadneme od mixu trhov v Európe, značke sa to určite darí. Aj na Slovensku sme síce zaznamenali pokles trhu, no pokiaľ ide o podiel na trhu, medziročne sme na konci mája zaznamenali rast.

.výrobu v Trnave má na starosti asi 3 500 ľudí. Koľko ich však má na starosti predaj v Peugeot Slovakia?
Predaj nie je len importér, ale aj sieť našich autorizovaných koncesionárov, teda tých, ktorí majú s nami zmluvu a môžu predávať i servisovať vozidlá našej značky. Obchod má v dcérskych skupinách koncernu na starosti asi sto ľudí. Našu autorizovanú sieť koncesionárov tvorí 20 predajných miest a 25 servisných miest. Tí majú svojich vlastných zamestnancov. Ide o samostatné spoločnosti, no musia spĺňať prísne kritériá značky.

.aká časť z automobilov, ktoré distribuujete, pochádza z trnavskej fabriky?
V trnavskom závode sa vyrába Peugeot 208. Dá sa povedať, že 95 až 99 percent všetkých vozidiel tohto modelu má slovenský pôvod. Ostatné modely sa vyrábajú v iných európskych závodoch.        

.celkovo dominuje predaju Peugeot 208 alebo iný model?
Dnes je to už relatívne vyrovnané. Medzi jednotlivými modelmi v segmente B dominuje Peugeot 208. No v novembri minulého roku sme uviedli na trh Peugeot 301. Má veľký úspech a počtom predaných vozidiel je približne na úrovni modelu 208. Peugeot 301 dobre zapadá do dnešného krízového obdobia. Je to veľké rodinné vozidlo, ktoré má kufor až 650 litrov. Je prispôsobené na naše klimatické podmienky, aj horšie cesty. Zároveň je cenovo dostupné. Takže nám získalo nových klientov a veľmi rýchlo sa vyšplhalo na špičku predaja.

.plánujete teraz nejaké novinky?
V týchto dňoch uvádzame na trh nový mestský crossover Peugeot 2008. Je to jeden z prvých crossoverov v tomto segmente. Prichádza s novou generáciou benzínových motorov. A je to jeden z prvých modelov, ktorý bude približne v rovnakom čase uvedený na troch kontinentoch.

.asi pred dva a pol rokmi ste na trh uviedli aj elektrické vozidlo iOn. Ako sa mu darí?
Na Slovensku je trh elektromobilov doslova ešte v plienkach. Súvisí to predovšetkým s tým, že štát dnes nezvýhodňuje kúpu ani prevádzku vozidiel s nižšími emisiami CO2 na kilometer. V iných európskych krajinách je to už bežná prax a na výrobu čoraz ekologickejších automobilov tlačí aj EÚ. Elektromobil je teda pre bežného spotrebiteľa ešte stále relatívne drahý. K tomu všetkému treba pridať faktor nedostatočnej infraštruktúry. No keby existoval dopyt, ktorý by štát cielene podporoval, alebo tam aspoň klienta naviedol, bol by motív dobudovať aj to ostatné. Ak si vezmeme priemerné emisie CO2 na vozidlo, značka Peugeot je dnes najekologickejšou značkou v Európe. Chceme v tomto trende pokračovať a veríme, že aj na Slovensku sa vláda k tomu trendu pripojí.

.ako by podľa vás mala vyzerať taká motivujúca štruktúra stimulov?
Tie systémy sú rôzne. Môže to byť nižšia registračná daň. Môže to mať podobu úľav na dani z príjmov právnických osôb. Môže ísť aj o obmedzenia vjazdu do centier miest pre vozidlá, ktoré príliš znečisťujú. Je škoda, že keď už vlani prišli nové pravidlá registračnej dane, nezohľadnili sa radšej emisie ako výkon motora.

.do čela Peugeot Slovakia ste sa dostali pomerne mladý. Ako ste vôbec prišli k tejto značke?
Tých spoločných bodov by sa našlo viac. Chodil som na francúzske bilingválne gymnázium tu v Bratislave a neskôr na nemecko-francúzske gymnázium v Bonne. Francúzština mi určite trochu pootvorila dvere, keď som v roku 2003 vo firme začínal. Druhý bod bol skôr podvedomý. V 80. rokoch som bol s rodičmi v Alžírsku. A mali sme Peugeot 505 a neskôr Peugeot 405. Možno už tam niekde sa začal tvoriť môj vzťah k značke Peugeot, vďaka čomu sme neskôr našli spoločnú reč.    

.váš koncern čelil vlani prepadu predaja vinou zníženého dopytu najmä na juhoeurópskych trhoch. Vo Francúzsku sa obmedzujú výrobné kapacity. Ako sa vyvíja predajnosť vašich áut na Slovensku?
Prirodzene, aj Slovensko je ovplyvnené všeobecnou európskou recesiou. No ten pokles nie je taký vysoký ako v iných európskych krajinách. Na Slovensku trh za prvých päť mesiacov poklesol medziročne o sedem percent. V predaji nových vozidiel sa tak vrátil na úroveň rokov 2005 alebo 2006. Celoeurópsky trh poklesol o desať percent, čo zodpovedá úrovni roku 1996. Prirodzene, ekonomickej situácii sa musíte prispôsobiť a nastaviť výrobné kapacity i logistiku tak, aby zodpovedali dobe. Po rokoch ustavičného rastu bola aj výroba nastavená na iný potenciál. Koniec koncov, celý automobilový priemysel vlani išiel asi na 60 percent výrobných kapacít. Minimálne bolo potrebné optimalizovať štruktúru nákladov v Európe. To aj koncern spravil.

.veľkosť koláča možno stagnuje, no zvyšuje sa aspoň podiel koncernu na ňom?
Ak odhliadneme od mixu trhov v Európe, značke sa to určite darí. Aj na Slovensku sme síce zaznamenali pokles trhu, no pokiaľ ide o podiel na trhu, medziročne sme na konci mája zaznamenali rast.

.výrobu v Trnave má na starosti asi 3 500 ľudí. Koľko ich však má na starosti predaj v Peugeot Slovakia?
Predaj nie je len importér, ale aj sieť našich autorizovaných koncesionárov, teda tých, ktorí majú s nami zmluvu a môžu predávať i servisovať vozidlá našej značky. Obchod má v dcérskych skupinách koncernu na starosti asi sto ľudí. Našu autorizovanú sieť koncesionárov tvorí 20 predajných miest a 25 servisných miest. Tí majú svojich vlastných zamestnancov. Ide o samostatné spoločnosti, no musia spĺňať prísne kritériá značky.

.aká časť z automobilov, ktoré distribuujete, pochádza z trnavskej fabriky?
V trnavskom závode sa vyrába Peugeot 208. Dá sa povedať, že 95 až 99 percent všetkých vozidiel tohto modelu má slovenský pôvod. Ostatné modely sa vyrábajú v iných európskych závodoch.        

.celkovo dominuje predaju Peugeot 208 alebo iný model?
Dnes je to už relatívne vyrovnané. Medzi jednotlivými modelmi v segmente B dominuje Peugeot 208. No v novembri minulého roku sme uviedli na trh Peugeot 301. Má veľký úspech a počtom predaných vozidiel je približne na úrovni modelu 208. Peugeot 301 dobre zapadá do dnešného krízového obdobia. Je to veľké rodinné vozidlo, ktoré má kufor až 650 litrov. Je prispôsobené na naše klimatické podmienky, aj horšie cesty. Zároveň je cenovo dostupné. Takže nám získalo nových klientov a veľmi rýchlo sa vyšplhalo na špičku predaja.

.plánujete teraz nejaké novinky?
V týchto dňoch uvádzame na trh nový mestský crossover Peugeot 2008. Je to jeden z prvých crossoverov v tomto segmente. Prichádza s novou generáciou benzínových motorov. A je to jeden z prvých modelov, ktorý bude približne v rovnakom čase uvedený na troch kontinentoch.

.asi pred dva a pol rokmi ste na trh uviedli aj elektrické vozidlo iOn. Ako sa mu darí?
Na Slovensku je trh elektromobilov doslova ešte v plienkach. Súvisí to predovšetkým s tým, že štát dnes nezvýhodňuje kúpu ani prevádzku vozidiel s nižšími emisiami CO2 na kilometer. V iných európskych krajinách je to už bežná prax a na výrobu čoraz ekologickejších automobilov tlačí aj EÚ. Elektromobil je teda pre bežného spotrebiteľa ešte stále relatívne drahý. K tomu všetkému treba pridať faktor nedostatočnej infraštruktúry. No keby existoval dopyt, ktorý by štát cielene podporoval, alebo tam aspoň klienta naviedol, bol by motív dobudovať aj to ostatné. Ak si vezmeme priemerné emisie CO2 na vozidlo, značka Peugeot je dnes najekologickejšou značkou v Európe. Chceme v tomto trende pokračovať a veríme, že aj na Slovensku sa vláda k tomu trendu pripojí.

.ako by podľa vás mala vyzerať taká motivujúca štruktúra stimulov?
Tie systémy sú rôzne. Môže to byť nižšia registračná daň. Môže to mať podobu úľav na dani z príjmov právnických osôb. Môže ísť aj o obmedzenia vjazdu do centier miest pre vozidlá, ktoré príliš znečisťujú. Je škoda, že keď už vlani prišli nové pravidlá registračnej dane, nezohľadnili sa radšej emisie ako výkon motora.

.do čela Peugeot Slovakia ste sa dostali pomerne mladý. Ako ste vôbec prišli k tejto značke?
Tých spoločných bodov by sa našlo viac. Chodil som na francúzske bilingválne gymnázium tu v Bratislave a neskôr na nemecko-francúzske gymnázium v Bonne. Francúzština mi určite trochu pootvorila dvere, keď som v roku 2003 vo firme začínal. Druhý bod bol skôr podvedomý. V 80. rokoch som bol s rodičmi v Alžírsku. A mali sme Peugeot 505 a neskôr Peugeot 405. Možno už tam niekde sa začal tvoriť môj vzťah k značke Peugeot, vďaka čomu sme neskôr našli spoločnú reč.    

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite