.hudba .recenzie

NEW YORK VOICES
A DAY LIKE THIS
MCG JAZZ/DIVYD

Štyri hlasy stačia na plnohodnotnú hudbu. O tom vedia všetci, čo majú radi sláčikové kvartetá. A vedia to aj vokálne kvartetá. Štvorica New York Voices patrí popri Manhattan Transfer k výkladným skriniam žánru – o tom sme sa mohli presvedčiť aj na BJD 1998. Aj ich šiesty album je dokonalý. Niekto ho môže vnímať ako swingovú (prípadne latino) rozkoš najvyššieho stupňa, iný ako príjemnú clonu do veľmi dobrej reštaurácie, ale tento album nesklame nikoho, kto má aspoň jedno funkčné ucho. Okrem stálej sprievodnej kapely kvarteta album nahrávali aj prominentní hostia – Paquito D’Rivera, Bob Mintzer, Gil Goldstein a ďalší. Pekné aranžmány, trocha medu (prírodného), ale aj krkolomných bebopových fráz, aké je ťažké aj zahrať, nieto štvorhlasne zaspievať, neomylná kvalita bez chemického prifarbovania, rozpätie od komornej zostavy po orchester.
●●●○○
.marian Jaslovský, SME

SEMTAM
CITYZEN
KAKTUS RECORDINGS.ORG

Internetové vydavateľstvo Kaktus Recordings ponúka elektronickú hudbu skôr do ucha ako do skoku. Diela tvorcov zo svojho katalógu vydáva zadarmo cez internetovú stránku, jedným z nich je jednočlenný elektronický projekt Semtam, za ktorým sa skrýva moderátor pražského Rádia 1 Kryštof Koenigsmark. Ako mnohým, ktorí doma skúšajú vytvoriť vlastnú muziku, aj jemu na začiatok stačil program Fruity Loops a prvé demo viac-menej pre kamarátov vydal v roku 2002. Jeho druhá platňa CityZen prináša zasnívané downtempo s občasným, veľmi príjemným vokálom speváčky C-Lary alias Kláry Nemravovej (We Dream The Dreams About Dreams) a jungle prímesami (Hidden 2000 Miles Under The Subways). Pomalšie, vesmírne znejúce polohy (In Calma Coma) pôsobia istejšie ako miestami príliš prešpikované tanečné záležitosti. Celkový zvuk nahrávky je však príjemným prekvapením.
●●●●○

Jiří Pavlica a Hradišťan
Chvění
Indies Scope

Jiří Pavlica presadzuje svoje názory a etické hodnoty tak, ako najlepšie vie – hudbou. Jeho posledný autorský projekt vznikol s podporou brnianskych filharmonikov a ďalších. Je to počin takmer wagnerovských proporcií. Pestrosť rozličných foriem a zdrojov budí červíka nedôvery i jeho apetít. Pri všetkej úcte, intenzita „chvění“ a hĺbka ryhy, ktorú v našich emóciách zanechá samotný hudobný obsah, je individuálnou záležitosťou. Osobne oceňujem hlavne ono posolstvo a podnety na komunikáciu medzi zdanlivo nezlučiteľnými dráhami. V interpretácii Pavlicovej hudby nájde spoločnú reč rešpekt k histórii a k nadčasovým etickým hodnotám skomprimovaným v čistej reči folklóru alebo poézie. Prenikneme až k spoločným koreňom rímskych a byzantských vetiev, ktoré si podávajú ruku s vierou v silu prírody symbolizovanej rezonujúcimi hlasmi altajských hostí.
●●●●○

Vertigo Quintet
Live U Staré Paní
Amplión

Vertigo Quintet patrí k najunikátnejším, hoci v našich končinách skôr dôkladne schovávaným klenotom česko-slovenskej scény. Federálne adjektívum je v zoskupení troch Slovákov a dvoch Čechov, absolventov pražského Jazzového konzervatória Jaroslava Ježka, namieste. Už rovnomenná štúdiová nahrávka z roku 2005 prekvapila vyzretou hráčskou predstavivosťou, atmosféricky rozľahlými plochami a najmä jedinečným zvukom, ktorý sa pohybuje medzi progresívnou severskou scénou a filozofiou povestného vydavateľstva ECM. Na koncertnom klubovom zázname členovia potvrdzujú, že Vertigo nie je štýlovým plagiátom, ale vlastnou značkou rešpektujúcou zákonitosti improvizovanej a klasickej hudby i otvorenosť ďalším vplyvom – v tomto prípade sláčikovému kvartetu alebo tvárnemu vokálu hosťujúcej Lenky Dusilovej. Mimoriadne priaznivá konštelácia vychádzajúcich hviezd!
●●●●●

ULVER
Shadows Of The Sun
Jester/The End

Neexistuje veľa zoskupení, v ktorých diskografii nájdete extrémny metal, folklórom inšpirovanú akustickú hudbu, „glitch” elektroniku, soundtracky či art rock, a to všetko v prvotriednej kvalite. Ulver – pod vedením Kristoffera Rygga, okrem iného majiteľa nórskeho vydavateľstva Jester Records, ktoré vydáva projekty ako Single Unit (jeden z účinkujúcich na bratislavskom Next Festivale) či Origami Galaktika (svoj živák nahrali v breznianskej Bombure) – to dokázali s prehľadom. Na Shadows Of The Sun sa opäť prezentujú zmenou štýlu, tentoraz smerom ku krehkej, komornej, prevažne akustickej hudbe. Hosťovanie rakúskeho gitarového experimentátora Christiana Fennesza a renomovanej hráčky na theremine Pamelie Kurstin ilustruje fakt, že Ulver dávno prerástli rámec metalovej scény a zároveň sa stali jednými z jej najlepších ambasádorov.
●●●●○
.juraj Olejník

EDDIE VEDDER
Into The Wild
J/Sony BMG

Sólový album Eddieho Veddera visel vo vzduchu. Skladby nezameniteľného frontmana Pearl Jam sa objavili už na sountrackoch k snímkam Veľká ryba či Mŕtvy muž prichádza, takže to, že sa Vedder rozhodol debutovať hudbou k filmu, prekvapí len trochu. Na Into The Wild nenájdete scénickú hudbu, ale folkovo jednoduchú poctu divokému duchu. Ten sa stal osudným Chrisovi McCandlessovi – podľa jeho skutočného a tragického príbehu bol film v réžii Seana Penna nakrútený. Kolekcia jedenástich piesní je kratučká, skladby pôsobia ako skice, dve sú dokonca prevzaté – no všetko zapadá do rámca správy o tulákovi, ktorý sa rozhodne oddýchnuť si od ľudí útekom do aljašskej divočiny. I keď nejde o plnohodnotný autorský album, Vedder sa zaradil ku grungeovým predákom, ktorí v sebe úspešne objavili dylanovské či springsteenovské „unplugged“ gény.
●●●●○
.juraj Olejník