Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Happy kríza

.martin Droppa .časopis .týždeň doma

Napriek finančnej kríze došlo v zimoviskách Nízkych Tatier k enormnému nárastu hostí. Dokonca sa hovorí o nových rekordoch návštevnosti v Jasnej pod Chopkom.

.vladimír Šuchtár je vodičom z povolania vyše tridsať rokov. Nedávno vymenil volanty autobusov prímestských liniek za miesto vodiča autobusu, voziaceho turistov spod Chopka do aquaparku Tatralandia pri Liptovskej Mare. Denne najazdí takmer tristo kilometrov, v piatky a soboty o asi päťdesiat viac. Pod Chopkom sa nielenže lyžuje, ale aj zabáva. Diskotéky, bary sú otvorené do skorých ranných hodín. „Mali ste tu byť o dva-tri týždne skôr, parkoviská boli preplnené, všade ľudí na mraky,“ povie šofér, snímajúci čiarové kódy zo skipasov lyžiarov, nastupujúcich na Záhradkách.

.je tady bardzo nice
„Je tu krásne,“ vraví pani z Varšavy, slniaca sa po lyžovačke na žltom ležadle s logom Tatralandie na operadle. Ležadlo je na drevenej terase baru, reštaurácie, diskotéky Happy End. Z terasy je výhľad na svahy pod Chopkom, pri drevenom zábradlí sa končí zjazd nejedného lyžiara, snowboardistu. „Sme tu prvý raz, doteraz sme sa chodili lyžovať do Talianska,“ pokračuje pani, a vyslovuje spokojnosť so službami. Spokojných je aj niekoľko skupín Britov, Česi, Ukrajinci, zopár Maďarov. Nezabudnime na Slovákov – nechýbajú, prišli najmä z veľkých miest. Domácich je menej, častejšie pricházajú cez víkendy. Ak nie priamo na svahy, tak na diskotéky, hudobné produkcie, párty, ktoré sa začínajúce v Happy Ende v piatok podvečer, a končia sa so záverom víkendu. Zatiaľ čo pred pár rokmi ste v Liptovskom Mikuláši napočítali na stanovištiach do dvadsať taxíkov, dnes ich je vari trikrát toľko. Jazda z mesta pod Happy End stojí takmer 25 eur.

Nie je ťažké odhaliť tajomstvo mimoriadne úspešnej zimnej sezóny. Spoločnosť Tatry Mountain Resorts (TMR), ktorá vlastní komplex hotelov, turistických, lyžiarskych, rekreačných stredísk v Nízkych aj Vysokých Tatrách, aj Tatralandiu, do konca roka 2012 preinvestovala vo svojich strediskách vyše 150 miliónov eur. Investície aj cieľavedomá marketingová kampaň a propagácia služieb tak pozdvihli návštevnosť Jasnej. Lyžovačka v Jasnej dostala v tejto zime nový rozmer. Podarilo sa prepojiť lyžiarske svahy Chopka novou 24-miestnou lanovkou na severe a 15-miestnou gondolou na Kosodrevine – Chopok Juh. Obe strediská ponúkajú 45 kilometrov zjazdoviek. Spoločnosť TMR zabezpečila pre hostí v oboch strediskách regionálnu dopravu skibusmi a akvaskibusom. TMR sa vďaka investíciám stala lídrom v oblasti cestovného ruchu nielen na Slovensku, ale i v strednej Európe. Otázka však znie: Ako sa rekordná návštevnosť odráža napríklad na návštevnosti Liptovského Mikuláša a okolia?

.rub a líce investičnej mince
Zatiaľ čo neskoré popoludnia na terasách Happy Endu sú plné lyžiarov, popíjajúcich pivá, kávy, čaje, čokolády, tak bary, kaviarne a čajovne v centre mesta sú takmer prázdne. Až večer sa zaplnia hosťami: domácimi, partiami štamgastov. Majitelia jednodňových skipasov TMR za 33 eur pre dospelého nemusia do mesta schádzať, aj keď môžu. Nájdu sa takí, ktorí prejavia záujem spoznať mesto, prejsť sa rozľahlou pešou zónou, navštíviť nielen bar, reštauráciu, ale i múzeá, galérie. V informačnom centre mesta sú aj pre nich pripravené prospekty v niekoľkých svetových jazykoch.
Manželský pár z Kyjeva, aj oni sú prvýkrát v Jasnej, dokonca na Slovensku, vystupuje zo skibusu na zastávke neďaleko centra Liptovského Mikuláša. Chcú sa prejsť, na dve hodinky, hľadajú „plóščaď“. Stmieva sa pomaly, mesto je prázdne, v informačnom centre stierajú podlahu. Klopeme na dvere, ústretová pracovníčka sa prihovorí plynulou ruštinou, podá kolekciu prospektov v ruskej mutácii. Krátka prehliadka centra mesta, obdiv historických pamiatok, záujem o obchody so suvenírmi, o reštauráciu s najlepším slovenským pivom, o možnosť posedieť si pri káve. Pán je chirurg, pani spomína na časy, keď so spolužiačkami na univerzite tajne počúvali platne Vladimíra Vysockého. „Bude zajtra pršať?“ pýta sa doktor a dodáva, že ak áno, z lyžovačky nič nebude a určite predpoludním navštívia mesto. Termálna voda v aquaparku im neodtečie. „Žiadny prieskum o tom, ako naši návštevníci Jasnej využívajú čas mimo zjazdoviek, nerobíme,“ vraví Zuzana Fabianová, hovorkyňa Spoločnosti TMR. Dodáva tiež, že určite nie všetci návštevníci využijú plný balík služieb Tatry Mountain Resorts a relaxujú i v zariadeniach, ktoré nepatria ich spoločnosti alebo dávajú prednosť spoločenským, kultúrnym zážitkom v meste.  

.aká kríza?
Liptovský Mikuláš by mal byť na príchod nových turistov pripravený. Primátor mesta Alexander Slafkovský (bývalý poslanec za SDKÚ-DS) vraví, že všetko je vecou individuálnych rozhodnutí návštevníkov. Samospráva by však okrem informačného servisu mala viac podporiť oživenie pešej zóny v čase teplejších jarných dní. Majitelia kaviarní, cukrární by určite ešte pred letom mali pozývať návštevníkov aj na terasy – tak ako to vidieť nielen v prímorských mestách stredomoria, ale aj na jar vo francúzskych či švajčiarskych centrách zimných športov. Napriek tomu, že sa v polovici marca v Liptove oteplilo, v meste si okolo poludnia pred kaviarňou neposedíte.  
Odpoveď na otázku, prečo hostia z Európy i Slovenska neminú časť peňazí aj mimo služieb TMR, si preto musí hľadať každý sám – malí i veľkí podnikatelia v cestovnom ruchu, samosprávy liptovských miest a obcí. Skôr ako o kríze finančnej tu možno hovoriť o kríze nápadov či (ne)využívaní šancí.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite