.časopis .umenie

KNIHA a HUDBA: Sisa Michalidesová: Sisa a sivý holub (Enigma, 2012)
Keď bola Sisa Michalidesová malé dievčatko, jej mama ju zoznámila so Sivým holubom. Keď bola o niečo väčšia, dostala rakovinu. Pomáhali jej lekári, priatelia, blízka rodina, no kľúčový bol ten Sivý holub, múdry liečiteľ, poradca a priateľ. Sisa, vďaka Bohu, ťažkú chorobu prekonala, stala sa z nej špičková džezová skladateľka a flautistka, šikovná herečka „klaunovského typu” a hlavne slnečný, priateľský človek. Sisa a Sivý holub je kniha, ktorú napísala krátko po svojej chorobe. Je to poetický, rozprávkový text, ktorý sa však nevzďaľuje od ťažkej a komplikovanej reality. Sisa najdramatickejšie obdobie svojho života neprikrášľuje a ani ho neromantizuje. Len sa ho snaží prežiť. Krásne čítanie o ťažkých veciach. Rozprávka, ktorá sa naozaj stala. Jej rovnocennou súčasťou  je CD so Sisinou hudbou, bravúrne interpretovanou klaviristom Mikim Skutom, akordeonistom Borisom Lenkom a samotnou autorkou.

DIVADLO Hamlet dnes nebude
MDPOH
Konštatovanie o tom, že „neexistujú malé roly, iba malí herci” býva často používané ako zúfalý pokus o pozdvihnutie sebavedomia hercom, ktorí jednoducho na veľké roly nemajú. V prípade Jána Mistríka sa však ukazuje, že na tom predsa len niečo bude. Je to totiž veľký herec bez ohľadu na to, v akej role je obsadený. Má za sebou mimoriadne bohatú divadelnú a filmovú kariéru, no napriek tomu akoby nikdy nebol nasvietený tým najsilnejším reflektorom. Sledujúc monodrámu Rainera Lewandowského Hamlet dnes nebude si človek uvedomí, aká je to škoda. Jubilujúci sedemdesiatnik Ján Mistrík totiž v inscenácii Michala Vajdičku skutočne žiaril. Výborný text, ktorý sa od situačného humoru cez woodyallenovské čierne absurditky dostal až k existenciálnej dráme, umožnil Jánovi Mistríkovi ukázať hereckú bravúru, vyrastajúcu z civilnosti a remeselnej poctivosti. Najprv vás uvoľní, rozosmeje, a potom zasiahne v nečakanej hĺbke. Dve hodiny sám na prázdnom javisku. Dve hodiny naozajstného divadla.

DIVADLO Stavitelia budúcnosti
DJP Trnava
Absurdná dráma má na slovenských javiskách stále miesto. Po Samuelovi Beckettovi, ktorého Koniec hry vlani uviedlo SND, prišlo Divadlo Jána Palárika s hrou Stavitelia budúcnosti od Borisa Viana. Skôr ako štandardný príbeh prinášajú Stavitelia budúcnosti niekoľko filozofických myšlienok, ktoré autor zasadil do autobiografického kontextu rodiny presúvajúcej sa pred neurčitou hrozbou do menšieho a menšieho bytu. Útekom do budúcnosti nám uniká prítomnosť, naznačuje Vian a dodáva, že strach z neznámeho nevedie k porozumeniu. V titulnej úlohe paranoidného otca rodiny podal výborný výkon Gregor Hološka. Nina Kočanová v úlohe matky bola dojemná v náznakovej erotickej scéne, v ktorej rekonštruovala spomienku na svadobný obrad. Kristína Tóthová ako dcéra zaujala dramatickým nábojom, Edita Borsová v úlohe slúžky nekompromisným nadhľadom. Režisér Ján Zavarský, ktorý je zároveň autorom apokalyptickej scénografie, vytvoril sugestívnu inscenáciu, ktorej dozvuky odchodom z divadla nevymiznú.

HUDBA Led Zeppelin: Celebration Day
(Warner 2012)
Nikdy som nechápal, prečo biografie Led Zeppelin opisovali ako Kladivá bohov a podobne. Keď som si pozrel ich DVD Celebration Day, tak mi to konečne zaplo. Už dávno som nepočul takú silnú hudbu, ktorá by dokázala zboriť Manhattan. V roku 2007 zorganizovali koncert v londýnskej O2 Aréne na počesť nebohého šoubiznisového mogula Ahmeda Erteguna, ktorý býval ich osobným mentorom. Záznam z koncertu tu potom kysol niekoľko rokov v šuplíku, pretože Jimmy Page nemal odvahu si to vypočuť, vraj preto, aby si nepokazil krásny zážitok z toho večera, ktorý vyplnil sny fanúšikov, že sa kapela dala (aspoň na jeden koncert s Jasonom Bonhamom, synom pôvodného bubeníka Johna Bonhama) dohromady. Výsledok však vyvracia Jimmyho strach. Zeppelini hrajú, akoby sa nikdy nerozpadli, Plant úžasne spieva a Page hrá na gitare ako z iného sveta. Led Zeppelin sú majstri, ich hudba znie majestátne, ale zato vôbec nie nabubreno. To dokážu len tí najlepší.

HUDBA Antologie moravské lidové hudby
(Indies Scope)
Kým štvorica predchádzajúcich CD moravskej antológie reprezentatívne mapovala hudbu jednotlivých regiónov (Horňácko, Dolňácko, Podluží, Hanácke Slovácko, Valašsko, Lašsko), piaty diel tematicky zapadla do prebiehajúcich vianočných sviatkov. A výber je to opäť skvostný: od vychýrených k menej známym menám interpretov (vynikajúci spevák a jeden z najväčších znalcov moravskej hudby Dušan Holý, Magdalena Múčková s cimbalovou muzikou Danaj, Martin Hrbáč, Musica Folklorica, Jiří Pavlica s Hradišťanom, cimbalová muzika Stanislava Gabriela) cez porovnania variantov zachovaných v rozličných podobách (tri verzie rozšíreného nápevu Byla cesta, byla ušlapaná) až po koledy známe i v našich končinách (U Betléma dnes Maria přečistá, Povězte nám, pastuškové). Bonusom 80-minútovej nahrávky (32 piesní!) je výpravný booklet, približujúci historický vývoj adventu i Vianoc. Vďakabohu, že sme si napriek tuctovej ponuke masmédií mohli pokojné sviatky i predvianočné očakávania sprítomňovať v autentických a nefalšovane úprimných podobách.