Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Do pozornosti

.jano Ničík .časopis

Keď sa povie Porsche, väčšine Slovákov sa v mysli vybaví obrázok nalešteného

Keď sa povie Porsche, väčšine Slovákov sa v mysli vybaví obrázok nalešteného  športového auta, za ktorého volantom sedí opálený chlapík, čo mu ani trošku neprekáža, že do  batožinového priestoru takýchto áut sa vojde maximálne vak s golfovými palicami.

Porsche však neznamená iba krásne, technicky dokonalé autá, Porsche je predovšetkým automobilová legenda. Kniha Reinharda Osterotha Ferdinand Porsche. Průkopník a jeho svět. (Academia 2007) skúma život zakladateľa značky. Porsche má dodnes povesť technického génia, ktorú nepoškodila ani jeho spolupráca s nacistickým režimom, ani neúspechy niektorých jeho konštrukcií. Legendu z neho vytvorilo najmä jeho najznámejšie dielo, ľudové vozidlo (volkswagen) zvané Chrobák. Obľúbený automobil, ktorý sa vyrábal v miliónových počtoch desiatky rokov bez podstatnejších technických zmien, je pomníkom jednoduchosti a účelnosti, autom, ktorého poruchy sa dajú vo väčšine prípadov opraviť iba kladivom, kliešťami a skrutkovačom.

Ferdinand Porsche sa narodil v roku 1875 v českých Vratislaviciach. Ako šesťnásťročný prekvapil svoju rodinu vlastnoručne namontovaným elektrickým osvetlením domácnosti, ako dvadsaťpäťročný skonštruoval nový elektrický pohon na vozidlo značky Lohner, ktoré ocenili na parížskej Svetovej výstave v roku 1900, potom prešiel od elektriny k benzínu. Po kariére u Daimlera založil vlastnú konštrukčnú kanceláriu a preslávil sa najmä ako autor športových závodných áut. Po nástupe Hitlera k moci pripravil projekt ľudového vozidla, ktorého masovú výrobu však odsunulo vypuknutie druhej svetovej vojny, a tak sa Porsche namiesto áut pre nemecké rodiny venoval (našťastie pre nás dosť neúspešne) viac ťahačom diel a mamutím tankom. Po druhej svetovej vojne sa dožil spustenia masovej výroby Chrobáka, ako aj prvého auta s jeho menom. Zomrel v januári 1951. 
Autá sú nespochybniteľnou súčasťou nášho sveta. Niekedy nám slúžia, inokedy slúžime my im. Keď ma ako chodca donútia autá zaparkované na chodníkoch obísť ich po ceste, zdá sa, že sa svet zbláznil, že auto je dôležitejšie ako živí ľudia. Takto to asi pán Porsche s autom pre masy nemyslel, problém bude však najskôr v masách, a až potom v autách.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite