.hudba .recenzie

ŽIVÉ KVETY
BEZ KONCA
SLNKO RECORDS

Živé kvety, ukryté pred masovými médiami, ostro kontrastujú s myšlienkovo zvetraným hudobným dnom. Piata platňa Bez konca vznikla v moravskom Bzenci, rázny punk-rokenrol s bravúrnymi textami frontwoman Lucie Piussi znie silno, zohrato, tak ako to už od Kvetov očakávame. Texty – príbehy o skutočných veciach, výpovede o súčasnosti. Život je rozprávka „drsne“ a „surovo“ vraví/rapuje o klamstve, bez príkras odpovie i na otázky o odchode bývalého gitaristu. Pesničkárske posolstvá Daniel Tupý a Zas je to všetkým jedno neskrývajú hnus z odporných domácich reálií. Titulný song má „živokvetový“ drive a famózny text („ešteže sú miesta, kde nie je signál / ešteže nikto nezráta, aká je túžba žiť silná“) a priaznivcov intímnych skladieb s husľami potešia Plynúť a Vzácne. Dojímavá Zahoď to trápenie je ukážkovým príkladom pesničkovej impresie. Prvotriedne!

●●●●●

Mick Jagger
The very Best Of
Rhino

Hoci 64-ročný Mick Jagger vydal doteraz iba štyri sólové albumy, sporadicky vystrkuje rožky mimo materských Rolling Stones už 38 rokov. Najprv to bola pesnička pre film Performance, neskôr príležitostný nedeľný jam v L.A., počas ktorého za mixpultom sedel John Lennon (jedna z troch dosiaľ nepublikovaných nahrávok na CD). Nahral aj viacero zaujímavých duetov. Na výbere ho môžeme počuť spoločne s Petrom Toshom, Bonom či Davidom Bowiem, s ktorým roku 1985 nahral svoj najúspešnejší sólový hit Dancing In The Streets. Sólové albumy začal vydávať v osemdesiatych rokoch, keď to s ďalšou existenciou Stones nevyzeralo ružovo. Uplatňoval pritom metódy, ktorými by sa od svojej kapely čím najviac odlíšil, no svoje R&B korene a náklonnosť k americkej hudbe nikdy nepotlačil. Potvrdil však, že nie je iba pódiovým frontmanom, ale aj skvelým pesničkárom.

●●●●○

Corey Harris
Zion Crossroads
Telarc/Divyd

Poslucháč znalý predchádzajúcich štúdiových projektov amerického bluesmana Coreyho Harrisa ostane po prvých taktoch jeho aktuálneho projektu Zion Crossroads minimálne zneistený. Prerod nádejného pokračovateľa tradície akustického delta blues na verného učeníka „jamajského kráľa“ Boba Marleyho totiž prichádza náhle a bez prípravy. Album pritom nie je vonkoncom plagiátom bezstarostných popevkov, ale prekvapujúcou kulmináciou hľadačstva pesničkára, ktorý ešte nedávno po boku legendárneho „púštneho bluesmana“ Aliho Farka Toureho pátral po koreňoch „svojej hudby“ v západoafrických končinách (vynikajúci album Mississippi To Mali). Hádam len bluesový fanúšik smúti nad stratou jedného z najnápaditejších a najsľubnejších talentov tejto hudby. O to väčší dôvod na radosť však môžu mať na druhej strane rastafariáni...

●●●○○

Bad Brains
Build A Nation
Megaforce

Ubehlo dlhých dvanásť rokov, kým štyri zlé mozgy z washingtonského okrsku prestali mudrovať a štvrtýkrát vzkriesili čiernu perlu amerikého punku. Bad Brains ovplyvnili celú generáciu megaúspešných skupín ako Smashing Pumpkins či Nirvana, preto nie div, že ich najnovší opus produkoval Adam Yauch z Beastie Boys. Hardcore punk v priamej konfrontácii s reggae, metalom, džezom aj gospelom štartuje úvodnou skladbou Give Thanks And Praises, ktorá sa zo zhulenej modlitby zvrtne na riadny garážový výpal s vrtošivými náladami a tempom. Halucinogénny prejav speváka H. R. nesie jasné posolstvo rastafariánskej viery rovnako v trashmetalovej rýchlovke Jah People Make The World Go Round ako v kĺzavom jamajskom rytme Jah Love. Album potvrdzuje povesť formácie s nadpriemerným tvorivým potenciálom a úmyslami, aké môže mať iba mozog s dobrým srdcom.

●●●●●

.agda Bavi Pain
  The Nightwatchman
One Man Revolution
Sony BMG

Pokojnou kalifornskou nocou v úvodnej skladbe California's Dark prichádza Tom Morello, nočný strážnik so starou otrepanou španielkou, šiltovkou a s hlasom volajúceho na púšti, ktorým vyjú vlci ako Bob Dylan či Bruce Springsteen. Tento strážnik si však privyrába ako vedúci multiplatinových kapiel Rage Against The Machine a Audioslave a chvíľami by sa mohlo zdať, že si z rebelantstva a revolúcie spravil dobrý biznis. Jednoduché akustické protest songy ako One Man Revolution či Let Freedom Ring, ktoré Morello spieva na demonštráciách už pár rokov, však pôsobia popri tvorbe apolitických Audioslave naozaj osviežujúco a dokážu výdatne povzbudiť ako v prípade hymny The Road I Must Travel. Morello môže byť miestami naivný či patetický, dôležité je iné. Keď niekoho ruší spev nočného strážnika, je to len dobre. Hlavne, že sa zobudil.

●●●●●

.agda Bavi Pain
  Pavol Hammel & Radim Hladík
déj? vu live
Pavian/Indies Happy Trail

Album Déj? vu live je záznamom akustického koncertu, ktorý dvojica starých harcovníkov Pavol Hammel a gitarista Radim Hladík „upiekla“ v máji v brnianskej Starej pekárni. Projekt, aktuálne prezentovaný na slovenskom turné, tak v určitom zmysle nadväzuje na úspešné Hammelove unplugged albumy z 90. rokov a možno ho chápať aj ako „druhý diel“ k albumu Piesne live (2001), na ktorom sa predstavil gitarista Juraj Burian. Folková poetickosť je Hammelovi vlastná, akustická podoba pristane väčšine „známych a známejších skladieb“. Hladíkove party miestami trochu zanikajú v energickom sprievode a občas pôsobia až príliš „improvizačne“. Koncertnú daň však vyvažujú okamihy muzikantskej chémie. Príjemné počúvanie, pri ktorom sa počíta s trochou nostalgie a sentimentu. Bod k dobru za fotky z cyklu Man after Work a dizajn CD od Vladimíra Jurkoviča.

●●●●○

.andrej šuba