Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Bambusové bicykle

.carmel Geverola .časopis .týždeň v ekonomike

„Vypestujeme vám bicykel,“ znie slogan malej filipínskej firmy. Nie, neznamená to, že bicykle tu rastú na stromoch, ale vyrábajú sa z najvyššej traviny na svete. Z bambusu.

Bambus sa používa na výrobu bicyklových rámov namiesto hliníka, ocele, titánu či karbónových vlákien. Spoločnosť Kawayan Tech (slovo kawayan označuje vo filipínčine bambus) začala vyrábať bambusové bicykle v roku 2009, po tom, čo sa jej zakladateľ Hecky Villanueva, urbánny antropológ, spolu so svojimi štyrmi kamarátmi, horolezcami, zúčastnil v Manile na workshope pod vedením amerického dizajnéra a konštruktéra bicyklov Craiga Calfeeho.
Villanueva už predtým o bambusových bicykloch počul a povedal si, že je to dobrá podnikateľská príležitosť. Koniec koncov, na Filipínach je bambusu nadostač. Bambus rastie veľmi rýchlo a používa sa ako materiál na stavbu lešení, domov, robí sa z neho nábytok – a teraz aj bicykle. Villanueva chcel založiť firmu, ktorá by sa rovnako orientovala na zisk ako na spoločenskú zodpovednosť, fungovala by v partnerstve s miestnou komunitou a podporovala by programy zamerané na zlepšenie živobytia ľudí.

.najekologickejší bicykel
Bambus, s ktorým Kawayan Tech pracuje, pochádza z vybraných filipínskych regiónov. Odtiaľ sa dováža do hlavného mesta Manila, kde prebehne jeho spracovanie. Bambus sa neupravuje chemicky, ale dymom a teplom, aby sa neštiepil. Jednotlivé bambusové tyče drží pohromade rastlinné vlákno manilského konope, ktoré sa nazýva abaka. Každý bicyklový rám sa vyrába ručne, jediný elektrický nástroj, ktorý príde k slovu, je elektrická vŕtačka, a aj tá nie na dlhšie ako na päť minúť. „Dá sa povedať, že je to najekologickejší dopravný prostriedok,“ hovorí Tammy, manželka Heckyho Villanuevu, ktorá prevzala jeho post vo firme, keď v roku 2010 zomrel na aneuryzmu.
Kawayan Tech vyrába bicyklové rámy a zákazníci si vyberajú jednotlivé komponenty. Odolnejšie bicykle, napríklad hor ské, sa predávajú za 475 dolárov, mestské bicykle stoja okolo 240 dolárov. Odrážadlo pre batoľatá a väčšie deti, ktoré sa ešte len učia jazdiť na skutočnom bicykli, sa predáva za 119 dolárov. Z pôvodne úzkeho okruhu priateľov, ktorí stáli pri zrode firmy Kawayan Tech, sa dobrý chýr postupne rozšíril a dnes má firma klientov z Európy – z Holandska, Nemecka či Švajčiarska – aj zo Spojených štátov amerických. Bambusové bicykle vyrábajú okrem nich ešte najmenej tri americké firmy a jedna dánska dizajnérska spoločnosť.
Cena je jedným z faktorov, ktoré bránia bambusovému bicyklu, aby ovládol mainstreamový trh: nie je totiž lacný. Ďalší prob lém spočíva v tom, že bambus nie je taký odolný alebo trvanlivý ako oceľ, hliník alebo karbónové vlákno.

.bambus lepšie absorbuje nárazy
No Calfee, ktorý bol priekopníkom v používaní bambusu na výrobu bicyklov, na svojej internetovej stránke tvrdí, že absorbovanie vibrácií a odolnosť voči nárazom je pri bambusovom bicyklovom ráme vyššia ako pri ráme z karbónových vlákien, ktorý je tiež jeho vynálezom. Jong Narciso, ktorý je veteránom horskej cyk listiky na Filipínach, s Calfeem súhlasí. Vo svojom blogu píše: „Zaujímavé, ale mal som pocit, že bambus lepšie absorbuje nárazy a vibrácie na asfaltke aj na poľných cestách. Jazda na tomto bicykli bola príjemná a pohodlná.“
Jens Funk, skúsený nemecký cyklista, ktorý prešiel Indiu, Mongolsko, Filipíny aj ďalšie krajiny, sa tiež o bicykli z firmy Kawayan Tech vyjadril pozitívne – podľa neho je excelentný, ale vôbec ho neodporúča na diaľkovú cestnú cyklistiku. Funk, ktorý je majiteľom bicyklovej firmy vo filipínskom meste Cebu, tvrdí, že „výhodou je ohybnosť bambusu, ktorá je však nevýhodná pre diaľkovú cyklistiku, pri ktorej človek potrebuje veľa batožiny“.
Kawayan Tech stále vylepšuje svoje konštrukcie a plánuje vyrábať z bambusu aj ďalšie druhy dopravných prostriedkov. Ako prvá na Filipínach vyrobila elektrický bicykel z bambusu – Electric Eric. Mnohé súčiastky tohto bicykla sa vyrábajú z bambusu vrátane podopierok sedadla. Firma plánuje konštruovať aj bambusové skejty a invalidné vozíky. Calfee poznamenal, že „v rozvojových krajinách sú bicykle nesmierne dôležité na prepravovu tovaru, dochádzku do školy či jazdy na trh. A veľkou výhodou bambusových bicyklov v porovnaní s oceľovými je to, že suroviny na ich výrobu rastú priamo na mieste.“

Autorka je filipínska novinárka.
Článok vychádza v spolupráci so sieťou GlobeReporter.org

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite