Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Google, sympatická korporácia?

.juraj Kováčik .časopis .lifestyle

Nie je to až tak dávno, čo počítačovému svetu dominoval Microsoft. Niečo viac ako desaťročie dozadu, keď bol Apple okrajovou záležitosťou s trojpercentným podielom na trhu, sa k internetu pristupovalo prostredníctvom vytáčacej telefónnej linky a tvrdohlavých modemov, ktoré nebolo jednoduché skrotiť. Dnes je všetko inak.

Bolo to práve nepochopenie internetu, ktoré stálo na začiatku ústupu Microsoftu z pozície dominantnej počítačovej firmy. Microsoft sa sústredil na nesprávne zápasy a karta, s ktorou hral až priveľmi rád, bol jeho monopol. Popri tomto zápase stratil schopnosť vnímať to, čo je naozaj dôležité a z firmy vizionárov sa stal firmou manažérov. Dnes je jeho trhová kapitalizácia ešte stále trojnásobok slovenského HDP, je to však už iba o psí chlp viac, ako hodnota Google, firmy, ktorá zmenila internet.
Príbeh Google je krásny, pretože ukazuje, akým úspešným sa môžete aj v dnešnom svete stať, ak urobíte niečo, čo je pre ľudí naozaj užitočné. A Google toho dosiahol veľa – zásadne vylepšil internetové vyhľadávanie a tým vniesol poriadok a zmysel do zdanlivo nekonečnej a neprehľadnej guče informácií, uložených na sieti. Jeho stránky boli ako zjavenie. Čistota hlavnej stránky bola v čase, keď bolo každé vyhľadávanie súčasťou portálu prepchatého správami a reklamami, šokujúco odvážne. Ako zjavenie však pôsobili najmä výsledky, ktoré začali z Google vypadávať. Pre tých, ktorí to nezažili, je ťažké opísať to nekonečné blúdenie zoznamami z Yahoo či Altavisty, ktoré boli plné neužitočných linkov, pri ktorom vás držala iba zúfalá viera v to, že niekde medzi nimi sú zapadnuté perly.
Google a Wikipedia nenávratne zmenili spôsob, akým nazeráme na informácie. Vyhľadávanie zostalo doteraz jadrom činnosti a príjmov Google. Microsoft sa pokúsil dohnať zameškané prostredníctvom vôbec nie zlého, ale ani v ničom výnimočného vyhľadávača Bing. Dnes má vďaka tomu tretinový podiel na vyhľadávaní bez veľkej nádeje na jeho prekonanie. Google sa stala veľkou korporáciu, napriek tomu sa snaží udržať si ľudskú tvár.

.on-line kancelária ako alternatíva
Korporácie sú nestále entity, a na rozdiel od hviezd im nie je dopriate dlhé obdobie stability. Buď rastú, alebo sa scvrkávajú. Aj Google má chuť a potrebu rásť vo svojej genetickej výbave. Jednou z ciest, ktorou skúša získať nové územia a ktorá je pre nás používateľov veľmi zaujímavá, je jeho on-line kancelária. Základná výbava digitálnej kancelárie sa nezmenila od čias, keď ju definoval Microsoft. Outlook ako kombinácia pošty, kontaktov, kalendára a správcu úloh. Word na písanie listov a reportov. Stále geniálny a jedinečný Excel, posledný naozaj unikátny produkt Microsoftu. A Powerpoint, ktorý nás má presvedčiť o tom, že sa o zložitých veciach má a dá hovoriť a rozhodovať jednoducho.
Prvý Microsoft Word vznikol v roku 1983. Tridsať rokov vývoja vytvorilo z Micorosoft kancelárie kolos, na ktorom môžete robiť všetko. Alebo skoro všetko. Teda, ak viete ako na to a ak to nájdete. Google sa k problému postavil opačne. Jeho balík kancelárskych programov je veľmi striedmy a v dobrom slova zmysle minimalistický. Ako keby medzi programátormi Google sedel na stráži niekto, kto sústavne brzdí a osekáva všetky výhonky, ktoré nie sú životne dôležité.
Google začal mailom. Ten prišiel pred piatimi rokmi a bol okrem praktického designu spojený s fantastickou ponukou 1GB voľného priestoru, čo bolo 250-krát viac ako napríklad Hotmail od Microsoftu, ktorý mal v tom čase v bezplatnej verzii iba 4 MB voľnej diskovej kapacity. Google odvtedy priestor pre naše maily sústavne zvyšuje a aktuálne dosahuje pár rokov dozadu nepredstaviteľných 10 GB. Podstatnou súčasťou Gmailu sú kontakty s možnosťou vytvárania skupín. Ak máte Gmail konto a prihlásite sa naň z „chytrého“ telefónu, spoja sa vám mailový a telefónny adresár do jedného zoznamu, čo vôbec nie je zlá vec.
Výhody on-line mailu platia aj pre zvyšok googlovskej kancelárie. K svojim listom máte prístup bez ohľadu na to, na ktorom počítači pracujete. Je jedno, či ste v práci so stolovým počítačom, doma s notebookom, v posteli s tabletom, alebo vo vlaku s mobilom. Nemusíte sa starať o zálohovanie, ale keď chcete či musíte, viete si urobiť kópiu mailov na svoj počítač. Strohý Gmail je silný tam, kde je to naozaj dôležité, napríklad v schopnosti nastaviť filtrovanie a preposielanie mailov, ktorému sa nevyhnete, ak máte viac účtov.

.kancelária od Microsoftu alebo od Googlu?
Táto zvláštna zmes sparťanskej jednoduchosti celku, spojenej so silou pri kľúčových prvkoch, je vlastnosťou všetkých prvkov kancelárie Google. Veľmi dobre je vyriešená možnosť zdieľania kalendára alebo súborov. Neprekvapí, že kalendár vie rozposlať denné súhrny alebo upozornenia cez mail, silný nadštandard však predstavuje bezplatná možnosť nastaviť si zasielanie SMS pripomienok na mobilný telefón, ktorá poteší tých, čo majú obyčajný mobil bez emailu. V textových dokumentoch je zase veľmi užitočná funkcia porovnania verzií, atakujúca priamo jednu zo silných stránok Microsoft Wordu.
Pri rozhodovaní o tom, či začať používať dokumenty od Google ako svoju hlavnú kanceláriu, vás môže odradiť slabá kompaktibilita s Microsoft dokumentmi. Navyše, Microsoft sa prispôsobil dobe a jeho Microsoft Office 365 prenáša dokumenty na sieť. Nekompatibilita doc formátov zostáva naďalej hlavnou zbraňou Microsoftu v boji s konkurenciou a jeho trhový podiel dnes zostáva na úrovni 90 percent. Ale čím ďalej, tým viac ľudí zisťuje, aký príjemný môže byť život bez Microsoftu a dokonca aj daňový úrad už objavil formát rtf a pdf a prestal s nami komunikovať výhradne cez doc formát.
Googlovská kancelária je dnes súčasťou Google Drive, na ktorom môžete okrem dokumentov ukladať svoje súbory, zadarmo je poskytovaná kapacita 5 GB. Dnes je iba ťažké predstaviť si, že všetky svoje dokumenty budeme mať uložené na sieti, ale keby mi  pred desiatimi rokmi niekto povedal, že budem mať k dispozícii zadarmo mailové konto s kapacitou 10 GB, tiež by som mu neveril. Rýchlosť zmien, ktoré okolo nás bežia, nijako neklesá. Snaha ignorovať ich a tváriť sa, že neexistujú, je pochopiteľným únikom, taký postoj nás však skôr či neskôr uzatvorí do izolácie. Byť pustovníkom dnes neznamená odísť do hôr, ale odrezať sa od siete. Ale prečo nie, ak byť pustovníkom je naozaj to, čo chcete.

.google plus je zatiaľ veľký neúspech
Nie všetko, čoho sa Google dotkne, sa premení na zlato. Google plus, sociálna sieť, ktorá ma konkurovať Facebooku, trpí hlavným problémom neúspešných sietí – nikto na ňu nechodí, pretože je na nej príliš málo ľudí. Trhový podiel Google plus je iba jedno percento, príliš málo na hocičo. Omnoho lepšie je na tom Youtube, ktorý je medzi sociálnymi sieťami podľa návštevnosti dvojkou s pätinovým podielom na trhu (Facebook má dvojtretinový podiel). Omnoho zaujímavejší a užitočnejší je iný Google projekt – Picasso, software na archivovanie, zdieľanie a základné spracovanie fotografií. A ak hovoríme o víťazstvách, nezabudnime na googlovské mapy, Google Earth a Panoramio, najkrajší zemepis, aký sme kedy zažili.
Ani na dnešnom internete nie je nič úplne zadarmo. Google a iní využívajú informácie o vás, ich automaty analyzujú vaše maily, navštívené stránky či zhliadnuté videá a tieto informácie používajú na to, aby zvýšili úspešnosť reklamy, ktorá je u nich zadávaná. Musíte sa sami rozhodnúť, či vám prekáža, že vaše maily analyzuje nejaký automat v Google a na základe nich rozhoduje, či vám v reklame ponúkne na DVD prvú sériu Hry o tróny, najnovšie CD Živých kvetov alebo predplatné .týždňa na budúci rok.
Boj o biznis na internete má v sebe niečo z pionierskych čias kapitalizmu. Všetko sa to rýchlo melie a mení, včerajší víťazi sú dnes už zabudnutí a šance sú otvorené, ako dokazuje napríklad Instagram, naozaj pre každého. Ak by sme boli takí blázniví a pripustili, že korporácie môžu mať ľudskú tvár, vychádzal by Google z toho ako „sympaťák“. Tešme sa, pokiaľ je internet mladý a tešme sa z výhod, ktoré nám to ako zákazníkom prináša. Ktovie, ako dlho to ešte potrvá.

Autor je fotograf a spolupracovník .týždňa.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite