Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Špecialisti pracovného trhu

.elena Akácsová .časopis .lifestyle

O tom, že hľadanie práce je tvrdá práca, sme už v .týždni nedávno (36/2012) písali. Popri osobných a virtuálnych sieťach, ktoré uchádzač o prácu môže využiť, sme okrajovo spomenuli aj personálne a pracovné agentúry. S čím všetkým môžu potenciálnemu zamestnancovi pomôcť?

Zamestnávanie ľudí cez agentúry sa stáva už aj nás bežnou personálnou službou, i keď najmä v očiach laikov jej robia zlé meno pseudoagentúry s podvodmi, o ktorých médiá, najmä počas letnej uhorkovej sezóny, často a radi informujú. Zväčša ide o prípady, keď podvodníci vylákali od zúfalých ľudí peniaze za sprostredkovanie práce či na štartovacie výdavky, a potom zmizli aj s peniazmi, prípadne ich zaviezli do cudziny a práca, pláca ani ďalšie podmienky nezodpovedala tomu, čo mali sľúbené.

Prvou a najdôležitejšou informáciou pre človeka, ktorý si hľadá zamestnanie touto cestou, teda je, že seriózne agentúry si nemôžu pýtať peniaze za samotné sprostredkovanie práce od zamestnancov, za to im platí firma – klient, ktorá pracovníka zamestná. Ak ste naďalej obozretní, čo je chvályhodné, potom si môžete na príslušnom útvare Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny alebo rovno na internetovej stránke upsvar.sk overiť, či je tam agentúra zaregistrovaná a má teda udelené povolenie na sprostredkovanie zamestnania za úhradu (SZÚ). Registrácia nemusí automaticky znamenať serióznosť, keďže registrované sú tisíce agentúr, pričom odnímanie licencií za prehrešky nefunguje tak, ako by malo. Najlepšie urobíte, keď si o agentúre vyhľadáte aj ďalšie informácie, referencie si overíte na rôznych diskusných fórach alebo priamo na stránke Asociácie personálnych agentúr Slovenska, na adrese apas.sk. Ideálne, samozrejme, je, ak môžete agentúru navštíviť osobne.
Keďže niektoré agentúry sa špecializujú len na určitú výrobnú oblasť, lokalitu, prípadne na sprostredkovanie práce do zahraničia, je dobré si vopred ujasniť predstavu o tom, akú prácu vlastne hľadáte a na základe toho si vybrať agentúru, ktorá pôsobí priamo v oblasti vášho záujmu.

.zamestnanec na lízing
Väčšina agentúr sa zameriava súčasne na niekoľko typov služieb. Ešte pred pár rokmi z hľadiska podielu na obrate to bol najmä headhunting, v doslovnom preklade lov lebiek, čiže vyhľadávanie  a priame oslovovanie top manažérov, ďalej školenia zamestnancov či rôzne temabuildingové aktivity pre zamestnancov firiem. Dnes sa do popredia pomaly dostáva tzv. personálny lízing, pri ktorom to funguje tak, ako napovedá jeho názov prevzatý z finančných služieb. „Pri personálnom lízingu uzavrie vhodný kandidát pracovnú zmluvu s našou agentúrou, stáva sa teda naším zamestnancom, za ktorého odvádzame odvody do zdravotnej a sociálnej poisťovne, spracúvame mu mzdovú agendu a podobne,“ vysvetľuje fungovanie personálneho lízingu Ing. Martin Malik, riaditeľ personálnej agentúry LUTO Automotive a dodáva: „Na základe Dohody o dočasnom pridelení je následne pridelený na výkon práce k nášmu klientovi, ktorý mu zadáva pracovné úlohy, zadeľuje na zmeny a iným spôsobom organizačne riadi.“
Prakticky to teda znamená, že vo firme je medzi zamestnancom kmeňovým a zamestnancom agentúry, ktorý je na prácu v nej pridelený cez personálny lízing, rozdiel len v tom, kto mu posiela na účet výplaty a doručuje gastrolístky, výplatné pásky a ročné zúčtovania. Náš stály spolupracovník, hudobný publicista a v občianskom povolaní špecialista na výber zamestnancov Rudi Rus však podotýka, že aj personálny lízing treba vedieť robiť dobre. Najmä v začiatkoch, keď agentúry ani firmy nemali skúsenosti s touto formou zamestnávania, stávali sa prípady ako v istom IT gigante, kde pracovali pomiešaní v jednom open space kmeňoví i lízovaní zamestnanci, mali rovnaké podmienky aj benefity, akurát na Vianoce, keď firma zorganizovala večierok s kapelami, kateringom a nudnými príhovormi šéfov, pozvanie dostali len tí prví.
Stredný a vyšší manažment sa na Slovensku bežne nelízuje, ale stáva sa, že agentúry pre niektoré firmy takto pokrývajú administratívne a IT pozície. Lízingom sú zväčša obsadzované výrobné pozície, ako napríklad operátori výroby, vodiči vysokozdvižných vozíkov, šičky, elektrikári, zvárači, strojári a pod. Väčšina spoločností, nielen výrobných, takýmto spôsobom rieši rýchly nárast objemu výroby alebo sezónne práce. Často túto možnosť využívajú aj v prípade, že majú limitovaný počet kmeňových zamestnancov, alebo potrebujú nájsť náhradu napr. za zamestnanca na rodičovskej dovolenke. Zamestnanie cez personálnu agentúru neznamená, že človek môže o prácu kedykoľvek prísť. Sú prípady, keď sú zamestnanci personálnych agentúr v pracovnom pomere v personálnej agentúre aj niekoľko rokov. Pri ukončení výkonu práce v jednej spoločnosti sa im personálna agentúra snaží nájsť uplatnenie v inej firme. Po uplynutí určitého času majú prípadne zamestnanci na lízing prejsť priamo ku kmeňovým zamestnancom spoločnosti.
O tom, že personálny lízing sa u nás udomácňuje, svedčia aj čísla. „Existujú štatistiky personálneho lízingu, podľa ktorého sa takýmto spôsobom ročne zamestná aspoň na čas 50-tisíc ľudí. Penetrácia je 0,6 percenta, čo je v porovnaní so zahraničím približne o jeden percentuálny bod menej,“ uviedol pre .týždeň prezident Asociácie personálnych agentúr Slovenska Ing. Luboš Sirota. Opísal nám ďalej aj to, ako sa dnes k lízingu stavajú slovenské firmy: „Dopyt po personálnom lízingu rastie. Kým v závere roku 2008 a prvej polovici roka 2009 sa firmy zbavili veľkej časti agentúrnych zamestnancov, odvtedy dopyt po nich stúpa. Súvisí to tak s neistou ekonomickou situáciou v Európe, ako aj faktom, že počas krízy si firmy uvedomili benefity personálneho lízingu a momentálne sa už takýchto zamestnancov masovo nezbavujú.“ A čo na to odborári? „Odborári nemajú personálny lízing radi. Slovo radi používam zámerne, keďže ide skôr o emocionálny než racionálny postoj. Personálny lízing výrazne pomáha ľuďom, ktorí by si inak prácu nenašli, čo odborári odmietajú akceptovať, rovnako ako aj fakt, že ide o štandardnú modernú formu zamestnávania, ktorá má vo vyspelých krajinách výrazne vyššie zastúpenie než u nás,“ odpovedá prezident Asociácie personálnych agentúr Slovenska.
Správanie firiem sa pomaly mení aj v pohľade na to, či je šetrením a minimalizovaním nákladov, najmä v čase krízy, zabezpečiť si personálne služby vo vlastnej réžii alebo naopak, či je racionálnejšie a úspornejšie zveriť agentúre nielen vyhľadávanie nových zamestnancov, ale aj vedenie kompletnej personálnej aj mzdovej agendy pre jej kmeňových zamestnancov, tzv. payroll.

.dostaňte sa do databázy
Mnohé z personálnych agentúr dnes k svojim službám radia aj priame sprostredkovanie práce, niektoré sa dokonca špecializujú výlučne na túto oblasť. Takýmto spôsobom sú obsadzované nielen výrobné, ale najmä administratívne, obchodné a manažérske pozície. Štatistiky, koľko ľudí agentúry na Slovensku dokážu zamestnať, neexistujú, odhadom však podľa prezidenta Asociácie personálnych agentúr Sirotu ide rádovo o desaťtisíce.
Ak sa uchádzač zaregistruje v niektorej z agentúr so záujmom o  sprostredkovanie zamestnania, agentúra ho v prípade vhodnej ponuky automaticky osloví. Zväčša jediné, čo postačuje na takúto registráciu, je zaslanie životopisu. „V našej internej databáze máme niekoľko tisícov kandidátov, zaujímajúcich sa o rôzne pracovné pozície. Preto ak sa na nás klient obráti s tým, že potrebuje v krátkom čase obsadiť nejakú pracovnú pozíciu, naši zamestnanci vedia priamo osloviť u nás registrovaných vhodných kandidátov, predstaviť im ponuku s možnosťou kariérneho rastu a v prípade záujmu sa dohodnúť na ďalšom postupe. Pridanou hodnotou sú aj odporúčania našich konzultantiek v rámci prípravy na pracovný pohovor,“ uvádza Ing. Malik z agentúry LUTO Automotive.
Ako sme už spomínali v úvode, agentúra by nikdy od žiadneho uchádzača nemala chcieť žiadne peniaze za zaradenie do databázy či sprostredkovanie práce. Takisto by si mala automaticky vyžiadať súhlas na uloženie personálnych údajov do databázy a mala by byť zaregistrovaná na Úrade na ochranu osobných údajov. Agentúra by nikdy nemala prezentovať životopis uchádzača či ďalšie údaje tretej strane bez jeho predchádzajúceho súhlasu. Dôležitá je aj diskrétnosť agentúry, najmä v prípade, že hľadá prácu pre uchádzača, ktorý je momentálne zamestnaný. Seriózna agentúra nekontaktuje aktuálneho zamestnávateľa a nežiada od neho referencie, nekontaktuje ani zamestnanca cez jeho pracovný mail, pokiaľ sa tak vyslovene nedohodnú. Nie je v silách žiadnej agentúry priebežne informovať uchádzača o tom, že zatiaľ pre neho nenašla vhodnú prácu, ak však reagoval na konkrétny inzerát, mala by ho promptne a informovať o ďalšom postupe a čo sa s jeho žiadosťou deje. Dobré agentúry pracujú s kandidátmi dlhodobo a ak s tým vopred súhlasil, budú ich kontaktovať aj po pol roku alebo aj po viacerých rokoch.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite