Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Smrť v Bengází

.daniel Bútora .časopis

Vírus protiamerických a protizápadných protestov sa minulý týždeň rozšíril v arabských krajinách rýchlejšie ako revolúcie počas Arabskej jari. V Líbyi, Egypte, Jemene, Somálsku, Sudáne, Tunisku, na palestínskych územiach a na ďalších miestach sa pálili americké zástavy a brali útokom americké konzuláty. V Líbyi zabili útočníci za pomoci raketometov amerického veľvyslanca. (To samotné je absurdné, osobne podporoval líbyjskú revolúciu proti Kaddáfímu). Ďalším krokom by bol už iba teroristický útok na americkom území.

Viacerí si spomenú na Samuela Huntingtona, ktorý pred dvadsiatimi rokmi prišiel s konceptom „zrážky civilizácií". Proti historickému optimizmu Francisa Fukuyamu a jeho „konca dejín", ktorý mal prísť po víťazstve liberálneho kapitalizmu nad komunizmom, čaká svet iná budúcnosť. Hungtington predpovedal nové konflikty, týkajúce sa civilizácií, kultúr a náboženstiev. „Hranice islamu sú krvavé," písal Huntington, poukazujúc na konflikty islamu s inými civilizáciami. Viaceré z podobných konfliktov sa neskôr objavili (napríklad fanatizmus al-Káidy), i keď niekde sa náboženský, civilizačný rozmer zamieňal s národnými ašpiráciami (vojna v Čečensku nemala na začiatku s islamom veľa spoločného), a niekde išlo viac o konflikty vnútrocivilizačné ako medzicivilizačné (iracká občianska vojna medzi šiítmi a sunnitmi).
Na dnešné protesty však možno Huntingtona použiť iba opatrne. Nezrážajú sa tu civilizácie, ale malé skupiny. Pomôžme si príkladom z „bližšieho" civilizačného okruhu. Aj súd a spor o rozsudok nad vystúpením Pussy Riot v pravoslávnom chráme je okrem politického procesu aj civilizačnou zrážkou; nie však zrážkou civilizácií, ale zrážkou rôzneho ponímania slobody. Aj u nás sa našli ľudia, pre ktorých speváčky prekročili prípustné hranice a ich konanie by bolo hodné dokonca väznenia. Podobná konfrontácia s radikálnymi islamskými skupinami sa odohráva v desaťkrát citlivejšom a vzťahovačnejšom prostredí, a cenou tu môže byť aj ľudský život. Do týchto vzorcov si možno dosadiť amatérsky nakrútený film Nevinnosť moslimov, ktorý zhadzuje a zraňuje islam v najcitlivejších miestach; z filmu vytiahnuté najostrejšie scény, zostrihané do klipu, preložené do arabčiny a umiestnené na internetové servery; a následnú reakciu salafistov, fundamentalistických moslimov, ktorí vyzvali vo viacerých krajinách na protesty a k útoky.
Kľúčové je, ako v tejto veci reagujú vlády nových arabských demokracií. Na rozdiel od odhodlaných radikálov sú často slabé, a majú strach z vlády ulice. Egyptská vláda násilie odsúdila oneskorene, s váhaním; líbyjská vláda, naopak, neváhala a za smrť v Bengází sa Američanom obratom ospravedlnila. Všetky tieto krajiny čakajú domáce konflikty, kompromisy, hľadanie rovnováhy ? bolestné učenie sa v snahe nájsť amalgám medzi islamom a demokraciou. Tento typ civilizačného konfliktu Huntington neopísal.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite