Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Svet Petra Zajaca

.peter Zajac .časopis .klub

Čo vieme o skupine Pussy Riot? Nie je toho veľa. Vieme, že časť názvu si odvodzujú od skupín riot grrrlz čiže spurných dievčat feministickej vzbury z deväťdesiatych rokov dvadsiateho storočia, ku ktorým sa viažu aj ich odkazy na ideologičku feminizmu Judith Butler.

Slovo pussy (po nemecky Muschi) je trochu mäkšie ako vagína, ku cti by mohlo prísť Tatarkovo slovo čiča, takže by to mohli byť Spurné čiče. 
Vieme, že jedna má filozofické vzdelanie, druhá sa stará o psychicky choré deti  a tretia dokonca pracovala ako programátorka vojenského komplexu pri výstavbe atómových ponoriek. Vieme aj to, že sú ekologistky, individualistky, anarchistky, feministky, anonymistky. Teda žiadne Anny Politkovské. Že ako performerky a voyerky verejne predvádzajú svoje telá. Že sú blasfemičky, rúhačky, provokatérky a šokantky. Poniektoré dokonca verejne súložia v múzeu so svojimi partnermi, sexualizujú múzeum, ale paradoxne aj muzealizujú sex. Dve sú matky, jedna z nich veľmi, veľmi mladá. Poznajú silu médií a naplno ju využívajú. Triafajú do dvoch chránených inštitúcií ruskej spoločnosti: moci a cirkvi. Obscénne prezentujú obscénnosť tajnej moci a verejného spájania cirkevnej moci so svetskou. Vieme dokonca, prečo sa ako staroveké fúrie odklonili so svojimi piesňami pomsty a kliatby od pôvodnej skupiny Vojna, aj to, že to medzi nimi škrípe a vzájomne si to natierajú.  
    Čo nevieme? Aká bude v budúcnosti ozajstná súvislosť medzi nimi a „okázalo pohoršlivým“ životným štýlom undergroundu, ako ho vnímal v českej alternatívnej kultúre Martin C. Putna, a či sa skupina nevyberie ruskou skratkou od undergroundu k slavianofilstvu. Nevieme, či ide naozaj o „svätosť naruby“, z ktorej sa rodí volanie po skutočnej svätosti. Nevieme, či tie dievčatá, zakuklené v balaklavách, chránené v slobodnom karnevalovom svete ako hudobné maškarády,  budú pokračovateľkami undergroundu v tradícii prvých kresťanov v rímskej ríši, jurodivých bláznivých byzantských svätíc, prekliatych básnikov či beatnikov zo San Francisca. Nevieme ani, do akej miery sú skutočnými poetkami, ako bol básnikom pred Bohom Ivan Magor Jirous. 
   Jedno však vieme isto. Že v tejto chvíli sa s nimi treba solidarizovať. Bez všelijakých áno, ale. Nešpekulovať, či im patrí nižší trest, alebo milosť. Akýkoľvek trest je v konečnom dôsledku sebapotrestaním samovládcu. V tejto chvíli ide o to, či má platiť svojvôľa vládcu, ktorý rozhoduje o vine, treste a milosti, alebo vláda zákona. Nerobím si však ilúzie – našich milovníkov Putina tento prípad nezmení a mudrlanti budú mudrovať ďalej.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite