Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Popcorn Juraja Malíčka

.juraj Malíček .časopis .lifestyle

Spor prvotnosti vajíčka a sliepky nie je o kauzalite, ale o prístupe. Preto sa vynikajúco hodí ako východisko, keď začneme uvažovať o zmene paradigmy, ktorú priniesol nástup internetu.

Ľudia starej paradigmy sú skôr sliepkari, ľudia novej skôr vajíčkari a znamená to približne toľko, že vajíčkarov priťahujú autori, sliepkarov diela a nová otázka stojí takto:
Je Milan Kundera dobrý spisovateľ, lebo Žart je dobrý román, alebo je Žart dobrý román, lebo je Milan Kundera dobrý spisovateľ? Neviem, Kundera ma obchádza, ale na ilustráciu to stačí. Ako divák režisérov, čitateľ spisovateľov, poslucháč hudobníkov (a dalo by sa to vztiahnuť aj na komiksy, seriály a videohry) permanentne čelím tomu, že moji obľúbení tvorcovia ma sklamávajú. 
Videl som všetky filmy Woodyho Allena, Stevena Spielberga, Christophera Nolana, Billyho Wildera, a tak ďalej, videl a zbytočne, lebo nie všetky sú rovnako dobré.
David Lodge, Tom Robbins, China Mieville, Greg Egan, Boris Vian atď. detto, a Morphine, Janne´s Addiction, Tool, David Bowie, nebudeme pokračovať, stačí. 
Ak niekto z nich vytvorí čosi nové, siaham po tom automaticky, veď sú to moji obľúbení autori. Na nejakých nových potom už veľa času nezostáva a ak sa náhodou ktosi objaví, znamená to vždy to isté. Čo ďalšie vytvoril? Napozerať, načítať, napočúvať. 
A znova viac-menej zbytočne, lebo platí, že vytŕča len čosi. 
Aby toho nebolo dosť, ak si porovnám zoznamy najobľúbenejších autorov a najobľúbenejších diel, neprekrývajú sa. Moje najobľúbenejšie diela vôbec nevytvorili moji najobľúbenejší autori, naopak, zväčša sú to ľudia, ktorých ostatnými dielami až pohŕdam.
Typický sliepkar, podobne ostatní sliepkari v mojom okolí. 
Vajíčkari podobné problémy nemajú, žiadni obľúbení autori, iba diela, a čo je zaujímavejšie, ďalšie diela iných autorov, spriaznené napríklad témou, obsahom, žánrom, teda nie tým, od koho sú, ale aké sú. Také vyzobávanie hrozienok. Chýba síce kontext, zároveň však nezaťažuje a neodvádza pozornosť. 
Načo pozerať všetky Bergmanove filmy, keď stačí vidieť Siedmu pečať?
Minulú nedeľu, devätnásteho, spáchal samovraždu režisér filmov Tony Scott, brat filmového režiséra Ridleyho Scotta. Režisér filmov, filmový režisér, tu je presne vidieť ten rozdiel. Ridleyho treba vidieť všetky, aby mohli zostať Blade Runner a Votrelec, Tonyho, naproti tomu, stačí vidieť dva. Posledného skauta a Pravdivú romancu. 
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite