Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Svet Petra Zajaca

.peter Zajac .časopis .klub

Ponáram sa do Života bez konca Františka Švantnera, jedného z najväčších románov slovenskej literatúry dvadsiateho storočia. Napĺňa ma úžasom, ako hlboko dovidel Švantner po kataklizme druhej svetovej vojny do ľudskej existencie. Do toho, čo sformuloval po päťdesiatich rokoch Hans Ulrich Gumbrecht ako „existencálnu intenzitu životných okamihov“. Paulínka, hlavná postava románu, je v nekonečnom toku života z globálneho hľadiska smietkou, nepatrným človekom. A predsa je práve ona stredom a stredobodom Švantnerovho vesmíru.

Lebo nie je „človekom miliónom“. Lebo prehliadaný, infámny, nepatrný, ale aj zlopovestný človek, ako znie formulácia Michaela Foucaulta, je skutočnou mierou sveta a mierkou, ktorú prikladáme k tomu, čo je v nás, za nami, pred nami a nad nami.
Predstava globalizácie ako „mocného a nezadržateľného smerovania k zjednoteniu sveta“ (Gilles Lipovetsky) tomu odporuje. Apologéti mondializácie nevidia jednotlivého človeka, ale globalizujúceho sa „človeka milióna“ (Vladimír Baláž). Je nepochybné, že ekonomika, technické inovácie a geopolitické zmeny sú celosvetové; to však neznamená, že nezadržateľne spejeme k jednotnému svetu. To sa len stávame dnes, po dvadsiatich rokoch, obeťami vtedajšej ilúzie, že história sa skončila a celý svet si osvojí predstavu západných civilizačných hodnôt, slobody, liberálnej demokracie, trhovej ekonomiky a integrácie. Že všetky revolúcie, nežné, zamatové, oranžové, ružové, jarné sú zhodné a vedú k rovnakým výsledkom. Nie sú, a nevedú. Globalizácia má svoje hranice. Svet sa integruje, ale zároveň diferencuje. Naráža na civilizačné, kultúrne rozdiely, na odlišné hodnoty, rozdielne dejiny a tempá, kolektívne identity a ich teritoriálne rámce, na odlišné predstavy o dôstojnosti jednotlivca, o osobnej, neprenosnej zodpovednosti a o charaktere sociálnej súdržnosti, ale aj o tom, kde sa končí solidarita a začína sa vydieranie, naráža na hranice toho, čo je dar, korupcia a krádež, na odlišné ekonomické správanie a predstavy, čo má človek dať a čo môže dostať, či je dlhodobo udržateľné, aby nemnohí bohatli a mnohí chudobneli.
Svet si rád klame do vrecka. Miluje viac ilúzie a utópie ako pravdu. Drží sa ich zubami-nechtami, až kým nezbankrotujú. Napriek tomu to poviem s Hervé Juvinom tak jasne, ako sa dá: „Jednota ľudského rodu, planetárna vláda, koniec dejín – s týmito hlúposťami, ktoré napáchali toľko zla, je koniec.“ Globalizácia ako predstava jednotného sveta otvára dvere novému totalitarizmu. Jeho predstava „človeka milióna“ neuznáva individuálnu ľudskú existenciu, nech ide o akokoľvek nepatrného človeka, nerešpektuje rozmanitosť, rozdiely medzi ľuďmi a hranice integrovateľnosti tejto rozdielnosti. Globalizácia ako ideológia svetovlády je podľa mňa mŕtva myšlienka.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite