Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

30 dní, ktoré otrasú životom

.elena Akácsová .časopis .lifestyle

Pamätáte sa ešte, čím všetkým ste chceli byť ako dieťa? A ako to dopadlo? Nechceli by ste si vyskúšať niečo nové aspoň na chvíľu? Obetujte tridsať dní svojho života a pokúste sa v ňom aspoň jeden zvyk zmeniť.

Keby som tak mal odvahu žiť život podľa seba, nie podľa očakávania druhých. Toto je údajne veta, ktorú najčastejšie vyslovujú ľudia na smrteľnej posteli. Možno sa aj k vám dostala cez internet spolu s ďalšími štyrmi, ktoré pochádzajú z blogu Inspiration and Chai Austrálčanky Bronnie Ware. Autorka sa roky venovala paliatívnej liečbe a pritom prišla na to, že zoči-voči vlastnej smrteľnosti si každý uvedomí, že v živote je dôležitých len pár základných vecí: nájsť si dosť času na rodinu, priateľov, robiť to, čo ho napĺňa, hovoriť to, čo cíti a dovoliť si byť aspoň trochu šťastný.
Aby jedného dňa nemuseli nič ľutovať, môžeme sa pokúsiť o zmenu života hneď. Netreba ani robiť zásadné rezy v živote, dávať výpovede, vykričať šéfovi, že je idiot, súdiť sa o striedavú starostlivosť, ísť meditovať do ašramu, či sťahovať sa do Zaježovej. Niekedy stačí len zbaviť sa zlozvyku alebo naopak, vybudovať si dobrý zvyk prihlásiť sa na kurz alebo aspoň na chvíľu si vyskúšať, aké by bolo robiť niečo, po čom sme od malička túžili a doteraz na to neboli čas, peniaze, odvaha či chuť.  

.skúste niečo nové na 30 dní
Tridsať dní je akurátne množstvo času, keď chceme s niečím začať alebo skoncovať. Prestať fajčiť, pozerať televízor, začať cvičiť, chodiť do práce bicyklom, fotiť, napísať román. Aspoň to pred rokom tvrdil programátor z Googlu Matt Cutts na TED konferencii. On osobne začal s bicyklovaním, pokračoval písaním románu a zavŕšil to výstupom na Kilimandžáro. Nestal sa z neho spisovateľ ani horolezec, ale schudol, neuveriteľne mu narástlo sebavedomie a chuť robiť niečo ďalšie. Navyše si uvedomil, že dni, ktoré mu inokedy ubiehajú jeden ako druhý, do stratena, sa zrazu stali nezabudnuteľnými.
Aby sme boli exaktnejší ako pán Cutts, podľa vedeckej štúdie Phillippa Lallyho a jeho kolegov z University College London je na vytvorenie či zmenu návyku optimálnych nie 30, ale 66 dní, a to je jedno, či chceme denne zjesť kúsok ovocia, alebo urobiť päťdesiat zhybov. Skúsme však najprv zvládnuť polovicu, za 30 dní sa dá ľahšie dovidieť na koniec, a súčasne je to dosť času na to, aby sme už mali prvé povzbudivé výsledky a dostali sa dosť ďaleko, aby nám bolo ľúto s tým hneď skoncovať.
Počas leta, keď dovolenky a prázdniny poriadne rozhegali naše zabehané koľaje, je na taký 30-dňový experiment ten najsprávnejší čas. Ak začnete hneď, do konca prázdnin to stihnete raz vyskúšať, a od septembra si môžete stanoviť nové, vyššie méty. Stačí dodržiavať pár základných zásad. Prvou zásadou je nezačať hneď dnes, ale dobre si to najprv premyslieť, rozplánovať, stanoviť si jasný štart a z posledného dňa si urobiť rovno sviatok. Čo takto na Deň ústavy?
Vyberte si na začiatok niečo jednoduché, nedávajte si hneď ťažké úlohy, stupňujte ich náročnosť pomaly. Ak sa chcete zbaviť zlozvyku, skúste najprv identifikovať spúšťače, teda situácie, pri ktorých zlozvyk automaticky robíte a už predtým ste pri pokusoch skoncovať s ním zlyhávali. Vyhýbajte sa spúšťačom vedome a cielene ich nahrádzajte neškodným správaním celých 30 dní. Ak sa napríklad chcete odnaučiť vyjedať večer chladničku a jesť pri televízore, možno  ho treba len nepozerať, alebo aspoň nesedieť v kresle, z ktorého dočiahnete na misku s orieškami. Ak vás to vystrelí k chladničke pri každom reklamnom brejku, nahrávajte si a púšťajte programy bez reklám alebo sa namiesto chladničky nasmerujte k umývadlu a napijete sa čistej vody. Vôbec, piť veľa vody je pri stresujúcich situáciách, ako je odbúravanie zlých návykov, mimoriadne vhodné. Spúšťače sú dobré aj v opačnom prípade, že chcete začať s nejakým dobrým návykom. Napríklad cvičiť vždy pri znelke Televíznych novín. Keď ju budete počuť aj o rok-dva, automaticky vás to navlečie do teplákov.
A teraz príde to otrepané motivačné klišé, ale inak sa nedá – urobte si podrobný rozpis po dňoch na celý mesiac. Existuje množstvo rôznych aplikácií pre mobily aj počítače, kde si môžete svoje úspechy denne odklikávať, sledovať ich v rôznych grafických podobách, ak treba, bude sa vám ozývať  pripomienkovač, pri dobrých výsledkoch vás to pochváli, pri zlých vyhreší. Ale stačí aj klasický papierový rozvrh na chladničke či nástennom kalendári, na mieste, kam sa určite každý deň pozeráte, plus dobrý priateľ na telefóne, ktorého priebežne informujete o svojich úspechoch i zlyhaniach. Ideálne je nahovoriť ho na rovnakú vec, lebo vo dvojici sa to vždy lepšie ťahá. Podpora niekoho, kto vám rozumie a nevysmieva sa vám, je veľmi dôležitá.
Ak pri budovaní návyku je najdôležitejšia denná pravidelnosť, pri občasných činnostiach to ide oveľa ťažšie. Ani striedanie rôznych miest a časov konania nie je najlepšie. Skúste to neodflákať, ale odpustite si, ak zlyháte. A pokračujte! Berte to ako experiment, hru. A na konci sa odmeňte a svoj úspech patrične oslávte s ľuďmi, ktorí vás podporovali.

.letná zmena životného kurzu
Zmeniť návyk nie je jednoduché, chce to motiváciu a pevnú vôľu. Čo však v prípade, že pociťujete neodbytnú potrebu zmeniť celý svoj život? Ako radí programátor Matt Cutts, skúste to aspoň na 30 dní, možno prídete na to, podobne ako on, že byť spisovateľom bol pekný sen, ale v konkrétnej realite to bola horšia drina ako denne vyprodukovať nejaký šikovný programček. On si našiel stránku, kde musel denne napísať viac slov, ako má tento článok, vy si skúste nájsť svoj kurz. Možno si hovoríte, že sa tam nič nové a poriadne nenaučíte a možno máte pravdu. Možno tam zistíte, že na to nemáte. Ale už len samo vykročenie iným smerom môže byť povestným mávnutím motýlieho krídla, ktoré spustí cunami a keď nič viac, môžete stretnúť podobne uletených ľudí, nových priateľov aj budúcich kolegov. Na internete nájdete nepreberné množstvo rôznych kurzov, od niekoľkohodinových po dlhodobé, skupinové, individuálne aj korešpondenčné.
Bez nároku na úplnosť, len tak, pre rozlet vašej predstavivosti, ponúkame zopár tipov, čo všetko sa dá po chvíli hľadania nájsť. Tak napríklad ešte v júli a v auguste by ste sa cez agentúru Radosť za pár dní mohli naučiť rýchlo a efektívne čítať. Ak vás to ťahá k ručným prácam, zaujímavé kurzy nájdete na portáli plnom originálnych ručných výrobkov sashe.sk, na profesionálnej úrovni robí Letnú akadémiu šperku VŠVU. Úvod do kováčskeho remesla ponúka v auguste zruženie Alter-Nativa, v októbri potom seminár o alernatívnom staviteľstve. V úvode spomenutá Zaježová už o týždeň začína vo svojom vzdelávacom centre Živica akciu pre rodiny, ktoré sa chcú pre svoj život inšpirovať pravekom, v auguste keramický tábor pre rodiny s deťmi, neskôr zas tibetské meditácie.  
Z celkom iného súdka sú kurzy posunkovej reči, ktoré organizuje centrum pre nepočujúcich myslim.sk, alebo   kurzy zvádzania pre ženy i mužov na stránke seduction.sk. Niektoré kurzy sú vhodné aj ako adrenalínové či zážitkové darčeky, napríklad sommelierske kurzy, varenie jedla i piva (nielen pre mužov), rýchlokurz parkovania (len pre ženy!). Ak sa chcete posunúť profesijne, možno vás zaujmú kurzy Slovenskej realitnej akadémie, kde sa môžete naučiť obchodovať s nehnuteľnosťami, fotiť ich aj upravovať vo fotošope, zariadovať interiéry alebo dizajnovať záhrady. Rôzne zamestnávateľské zväzy, štátne inštitúcie, akadémie vzdelávania, aj odborné školy ponúkajú od jesene kurzy, vďaka ktorým sa môžete stať napríklad certifikovaným hasičom, drevorubačom, vodičom žeriavu aj vysokozdvižného vozíka, majstrom strojopisu a základov hospodárskej korešpondencie.
A tak by sa dalo pokračovať, ale netreba tu suplovať Google, aj keď niektorí jeho programátori majú evidentne aj všeličo iné na programe. Tak si z nich berme príklad.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite