.časopis .umenie

KNIHA Juraj J. Dovala: Chrám uprostred trhoviska (Vydavateľstvo M. Vaška, 2012)
Duchovná cesta sa zmenila na luxus. Letenka sa dá kúpiť pár klikmi, ale schopnosť stíšiť sa a uvedomiť si zmysel  bytia sa v ponuke zľavových portálov nevyskytuje. Juraj Jordán Dovala vie, že chrám uprostred trhoviska je takmer nesplniteľným projektom. Sme obeťami mediálneho smogu, účastníkmi trhu s kariérou, ubíja nás stereotyp. Dovalova knižka je pokusom odpovedať na otázku, ako žiť duchovne a zároveň si plniť každodenné povinnosti. Autor je realista. Neponúka falošné recepty pre ľudí z inej planéty. Pracuje v duchovnej službe, je však aj manželom a otcom štyroch detí. Rozumie všetkým, ktorých duša nestíha dýchať popri záležitostiach tela a práce. Neponúka vedeckú analýzu meditatívnych techník. Čitateľ sa poteší, lebo meditácia je tá najjednoduchšia vec na svete. Pozor – súčasne najťažšia, lebo udržať myseľ v bdelom stave je viac ako náročné. Toto nie je kniha o meditáciách za múrmi kláštorov. Rytmus nášho dychu nás upriamuje na rytmus života a umierania. Každý krok je obrazom putovania. Užitočná je predstava, že sme na svete úplne sami, rovnako ako obraz sveta, ktorý sa zaobíde aj bez nás. Inšpiráciou na meditáciu môže byť pohľad na dieťa, smiech, pobyt pri jazere, objatie stromu, chuť jedla, voda i oheň...Dovala napísal praktickú príručku pre záujemcov o spiritualitu, oslobodenú od náboženského egoizmu a falošného svätuškárstva. Komunikuje bez predsudkov s inými tradíciami, ale súčasne sa úprimne priznáva k obrazu Boha, ktorý sprostredkoval Kristus.
.ľubomír Jaško

DIVADLO Tajovský Ruulezz!
(Bridgin´Drama)
Ženský zákon Jozefa Gregora Tajovského je prvou inscenáciou nového divadelného zoskupenia Bridgin´Drama, ktoré bude ako jediné v Bratislave hrať pre publikum v anglickom jazyku. Založili ho lektori a lektorky angličtiny zo školy the Bridge, medzi ktorými figuruje jeden Američan, Kanaďanka, Ír, Poľka aj niekoľko Sloveniek. Inscenácia Tajovský Ruulezz! vychádza z vtipného a moderného prekladu samotných tvorcov, pričom rovnako invenčné je aj jej javiskové stvárnenie. Hlavný hrdina posiela z vojny svojej láske zamilované sms, dedinská dohadzovačka vdychuje biely prášok a stredná generácia uvažuje o švédskej trojke. Popri modernej angličtine má každá z postáv vo svojich replikách zakomponované aj rýdzo ľudové slovo, ako napríklad ľaľa, fíha či panenka skákavá. Hoci herci a herečky súboru nie sú profesionáli, vďaka hereckej supervízii Lucie Hurajovej a režijnému vedeniu absolventky VŠMU Zuzany Bírešovej podali všetci autentické výkony. Mladá režisérka ozvláštnila inscenáciu o pantomimické prvky a vnútorné monológy, ktoré odhaľovali skutočné myšlienky a pocity postáv. Intrigy, alkoholizmus a honba za majetkom ako hlavné témy hry tak získali na naliehavosti. V budúcej sezóne plánuje divadlo Bridgin´Drama prezentovať inscenáciu Tajovský Ruulezz! žiakom stredných škôl a gymnázií po celom Slovensku, ktorí tak v jednej dávke dostanú nielen povinnú literatúru, ale aj kurz angličtiny.

KNIHA Janko Jesenský: Verše a próza
(Kalligram, Ústav slovenskej literatúry SAV, 2011)
Tridsiaty deviaty zväzok edície Knižnica slovenskej literatúry pripravili Marcela Mikulová a Valér Mikula. Urobili výber z tvorby Janka Jesenského (1874 – 1945), napísali komentár a vysvetlivky, kalendárium života a diela. Na Jesenského ako básnika zameral svoju  interpretačnú pozornosť v doslove Valér Mikula, ktorý sa vyjadril, že „o Jesenskom sa bez očarenia písať vari nedá“. Marcela Mikulová podrobne analyzuje Jesenského prozaickú tvorbu a odhaľuje, v čom bola a je príťažlivosť jeho poviedok. Kniha je bohatá na básne zo všetkých autorových zbierok, osobitne z tých patriacich k moderne. Pri próze ide o poviedky, jeho jediný román Demokrati sa, prirodzene, do priestoru zväzku nemohol vojsť. Nechýbajú obľúbené časti takýchto výberov: korešpondencia, spomienky, ohlasy v kritike a fotografie. Autori obidvoch doslovov sa zhodli na tom, že „tento autor o etických a demokratických princípoch nekáže, ale dodržiava ich“ (Mikula) a „texty z posledného obdobia jeho tvorby sú až burcujúce svojou existenciálnou a univerzálnou naliehavosťou“ (Mikulová). Kniha odhaľuje, že Janka Jesenského nemôžeme vnímať len ako autora románu Demokrati a dodnes populárnej Pani Rafikovej, ale „ako autora a človeka, ktorý s úzkosťou vníma i reflektuje ohrozovanie a deštrukciu demokracie a ľudskosti“ (René Bílik).