Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Autom na dovolenku

.časopis .lifestyle

Tridsaťpäť v tieni, deti jačia, že chcú ešte nanuky, manželka vrhá nenávistné pohľady pre nefungujúcu klimatizáciu. Radujme sa, veseľme sa. Čaká nás päťsto kilometrov do Chorvátska. A naspäť!

.autor tohto článku je v zložitej situácii. Na dovolenky obvykle nejazdí, no rád sa s čitateľom podelí o pomerne bohaté skúsenosti s autami ako prostriedkami, ktoré neslúžia iba na prepravu z bodu A do bodu B. Onedlho sú tu dovolenky. A s nimi idiotská otázka sviatočných šoférov, ktorí jazdia iba denne do práce, trikrát za rok k svokre na Zemplín, raz na svadbu na Oravu a dvakrát na pohreb na Gemer – vydrží naše auto? Idiotská preto, lebo auto vydrží viac ako šofér a jeho spolucestujúci takmer vždy.

.auto je dlhodobý partner
 Vylúčme hneď na úvod zopár možností. Prvá: nemáte auto a chcete si „an sich“ nejaké kúpiť, lebo pozajtra idete s rodinkou k moru. Pre vás je určená iba jedna, možno dve hyperboly. Kúpite si byt kvôli tomu, že v ňom chcete stráviť najbližší týždeň? Alebo, zadovážite si životného partnera kvôli perspektíve piatich, šiestich spoločných nocí a, samozrejme, dní? Akokoľvek to znie fetišisticky, auto je váš dlhodobý partner. Dá sa to povedať aj inak, je to kus železa, ktoré rapídne stráca na hodnote. Paralely so živými bytosťami, prosím, nehľadajte. Tým je iba myslené to, že ak sa začnete rozplývať nad krásnou vínovou metalízou a chutnou bacuľatou karosériou päťročného autíčka v bazáre s podozrivo nízkou cenou, mali by ste si spomenúť, že s ním aspoň raz ročne pôjdete na dlhú cestu a dôležitejšie ako krása auta budú neodchádzajúce ložiská, čapy, elektrika, a vôbec, spoľahlivosť. Ak sa však rozhodnete pre spoľahlivú a v našich končinách obľúbenú značku, nezabúdajte, že práve tú môžu obľubovať aj zlodeji, zvlášť na Balkáne. Napokon, historka, ako svojho času na gréckej či macedónskej hranici zadržali albánskeho ministra, keď zistili, že jeho mierne obstarožná vládna limuzína je kradnutá, je azda dostatočne odstrašujúca.
Ak napriek všetkému neodoláte pokušeniu kúpiť si auto len kvôli takému stupídnemu dôvodu, akým je dovolenka, zvážte, prosím, aspoň dve veci. Teda okrem ceny, či už podozrivo nízkej, alebo, naopak, vysokej. Kúpte si benzínový motor, pretože diesel sa oplatí iba vtedy, ak jazdíte veľa, čo nie je váš prípad. A benzín v zime nezamrzne, zahreje sa rýchlejšie, nerapoce a má lacnejšiu údržbu. Českí fajnšmekri vravia „nafta patří do kamen“, čo už je trochu prisilné tvrdenie. A rozhodne, ak máte deti, kúpte auto priestranné a vybavené účinnou klimatizáciou. Účinnou preto, lebo aj o ňu sa treba starať a aspoň raz za rok ju treba prečistiť. Inak pre baktérie v páchnucej klíme riskujete ochorenia posádky. A keďže neprevážate brojlery ale ľudí, dokonca vlastné deti, nemali by ste ich vychladiť ako kurence v tescu: klíma by mala byť nastavená na teplotu maximálne o 5-6 stupňov nižšiu ako vonku.
Vylúčme na úvod aj druhú možnosť. Rozhodne nejazdite k moru so škodovkou 105, 120 či iným vozidlom, príliš mladým na hrdé označenie veterán, no príliš starým na iný účel ako zošrotovanie, ktoré vám inak nečinne celý rok stojí pod oknami a iba zázrakom si z nej bezdomovci neurobili prechodnú nocľaháreň. Zabudnite na kúzlo Hřebejkových retrofilmov. Š 105 a Š 120 vyžadujú skutočného majstra, pochádzajú z éry, keď si zručný vodič dokázal ešte všetko opraviť sám. A tomu verte, že bolo čo. Štyridsiatnici a starší si živo pamätajú vybublané chladiče na prvých serpentínach pri Jadrane.

.vole, my sme v Albánii!
Dnešné autá sú sofistikované. Otvoríte kapotu motora – a nevidíte nič. Iba kryt a otvory, kam sa leje olej do motora či kvapalina do ostrekovača. Článok by sa dal v tejto chvíli elegantne ukončiť múdrou radou, aby ste si dali auto na preddovolenkovú údržbu do servisu. Nemusí byť autorizovaný. Ak už máte po záruke, nie zriedka vám kvalitnú prácu a za menej peňazí odvedú servisy s dobrými referenciami.
Takže auto už máte, ako bonus je fungujúce, skontrolované v servise, s vymenenými brzdovými doštičkami a doplnenými prevádzkovými tekutinami. Aj klíma ide? Fajn. Ak chcete zopár ozaj dobrých rád pred dovolenkou, tu sú. Rozhodne si skontrolujte, či máte poistené liečebné náklady. Ak vaše auto nie je príliš staré a oplatí sa teda aj havarijná poistka, overte si asistenčné služby a číslo, kam máte volať v prípade problémov v zahraničí. Pravda, ani to nemusí zaručiť, že nedopadnete ako autor tohto článku a jeho kolega, český vojnový fotograf Jan Šibík – keď sa počas vojny v Kosove  na jar 1999 blížili k hranici kamennou cestou v albánskych horách a utrhli asi po tridsiatom tvrdom náraze o podvozok na Felícii motor. Honza zavolal z mobilu do poisťovne v Prahe, že čo majú robiť. „Vyhledejte nejbližší autorizovaný servis, pane,“ ozvala sa v tichu pustatiny naozaj múdra rada. „Vole, my jsme v Albánii! Slyšíte, tady je hovno a ne autorizovaný servis!“ kričal Honza. Skráťme to. Do autorizovaného servisu v macedónskom Skopje auto odviezol ochotný Albánec na nákladiaku.
Dá sa predpokladať, že manželku a deti chcete ušetriť podobných zážitkov, aj keď dcérka, ktorá sa po prázdninách chváli v triede, že bola v Tirane či v Skadare, je coolová. No vylúčiť sa nedá nič. Preto tieto rady na záver.

.auto robia kolesá
Znalci hovoria, že auto robia kolesá. Aj zo šrotu urobia diabla, aspoň pri pohľade na to, ako stojí. Tým sú obvykle myslené lesknúce sa zliatinové disky športového strihu, na ktorých sú široké nízkoprofilové pneumatiky. Lapidárne povedané, pri pohľade zboku je málo gumy a veľa kovu. To však nie je váš prípad, o túto frajerinu vám nejde. Bohato bude stačiť, ak si skontrolujete hĺbku dezénu. Kedysi panoval mýtus, že neojazdené pneumatiky stačí mať iba na prednej, obvykle poháňanej náprave. Nie je to pravda. Ak aj opomenieme neznesiteľný hukot ojazdených pneumatík pri jazde na diaľnici, na ktorý stačí, ak sú ojazdené iba dve zo štyroch, tak zásadným argumentom pre investíciu do nových pneumatík je fakt, práve zadná náprava zabezpečuje smerovú stabilitu pri prejazde zákrutami. Ak neveríte, z omylu vás vyvedie prudký dážď a letné cesty plné vody. Predpoklad, že zimné gumy už máte vymenené, ani nebudeme spomínať. Takisto ani elementárnu potrebu skontrolovať, či sú pneumatiky správne nahustené – tu platí, že pri viac zaťaženom vozidle, čo cesta na dovolenku určite je, môžu byť pneumatiky mierne prehustené oproti predpísanému stavu. Okrem iného to aj zníži spotrebu.
A keď už sme pri tej spotrebe. Jazdiť úspornejšie znamená aj to, že povedzme na diaľnici nevyužívate limit 130 kilometrov za hodinu, ale idete iba stodesiatkou. A kocháte sa okolím. Tých pár minút času, ktoré neušetríte, bohato vynahradí úspora  jedného až dvoch litrov paliva (v prepočte až do troch eur) na každých sto kilometrov. Najmä pri dnešných astronomických cenách benzínu a nafty je to argument. A zvážte takisto, či je nevyhnutné na strechu pripevniť nosič a naň „truhlu pre babičku“, ktorá takisto zvyšuje spotrebu, približne o liter. Naozaj musíte na dovolenku prevážať polovicu domácnosti? Úsporu zaručí aj vhodné plánovanie jazdy s dostatočnou časovou rezervou. V tom pomáhajú aj GPS navigácie, ktoré môžu byť neoceniteľné nielen vďaka informácii, kedy a kam odbočiť. Túto funkciu splní aj spolujazdec alebo zodpovedné dieťa s klasickou mapou v ruke. GPS je dobré v prípadoch, že je na vašej trase dopravná zápcha – Nemecko a Rakúsko sú tým povestné –  a navigácia, ak je vybavená funkciou dopravných správ, vám to oznámi a aj ukáže vám aj alternatívnu trasu.
Ešte niečo. Určite si do auta pribaľte okrem mobilu a autonabíjačky dostatok pitnej vody, cereálne tyčinky, fungujúcu baterku, ktorá svieti, deky a spacáky. Aj v lete, pochopíte v noci. O povinnej reflexnej veste a trojuholníku ani nehovoriac. A naučte sa v jazyku domorodcov, cez územie ktorých prechádzate, aspoň základné slová a výrazy. Tak teda šťastnú cestu!
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite