Beach House: Bloom (Sub Pop)
Zasnené ozvenové gitary, dýchajúce skrze vlastné vibrácie, opantávajú poslucháčov už celé dekády. Jedným z najžiarivejších reprezentantov svojej generácie je americká dvojica Beach House, ktorá nádherne demonštruje fakt, že dream pop nie je len o hmlistej uspávankovej atmosfére, ale v prvom rade o kvalitných pesničkách. Ich štvrtá štúdiovka Bloom je zároveň aj dôkazom možnosti umelecky sa posunúť opäť o krok vopred bez nutnosti meniť štýl a spôsob kompozície. Oproti vynikajúcemu predchodcovi Teen Dream je Bloom ešte o kúsok farebnejší a vyspelejší vďaka zjemneným a dotiahnutým melódiám a uveriteľným textom. Tie znejú, akoby ich speváčka Victoria Legrand písala a veršovala presne v momente, keď jej mysľou preletel daná myšlienka. Čaro lásky na prvé počutie je definitívne vyjadrené v najpôsobivejšej piesni Wishes: „raz v tvojom živote, stáva sa to raz.”
5/5

Peter Lipa: Lipa 68
(East-West Promotion)
Aktuálny album Petra Lipu, v ktorého názve sa prekrýva rok Pražskej jari so spevákovým vekom, dokazuje, že Lipa ako správny džezmen vekom zreje a ako správna lipa krásne košatie. Kľúčovým spolupracovníkom Petra Lipu seniora je na tomto albume (v úlohe klávesistu, producenta a spoluautora hudby) Peter Lipa junior. Lipa 68 má preto moderný, citlivo produkovaný, elektroniku so živými nástrojmi spájajúci zvuk. Okrem Lipovcov na albume počuť napríklad gitaristu Ruggiera Robina, saxofonistu a flautistu Michala Žáčka, vokalistku Svetlanu Rymarenko či trubkára (a spoluproducenta) Umelca Priehradníka. Najsilnejšie sú piesne so slovenskými textami (Rudo Rusiňák, Milan Lasica), ani v tých anglických však nechýbajú melodické chórusy, atmosférické grúvy a Petrov prirodzený spev (farbu svojho hlasu by si mohol dať patentovať). Len na ten Opakov rap v titulnej piesni si akosi neviem zvyknúť.
4/5

George Harrison: Early Takes Volume 1
(Universal)
Scorseseho dokument o Georgeovi Harrisonovi, pomenovaný podľa jeho druhého sólového albumu Living In the Material World, sa stal na jeseň minulého roka veľkou udalosťou. V rámci DVD vtedy vyšlo nenápadné CD s predtým nevydanými Georgeovými nahrávkami z jeho archívu. Teraz tento album konečne vychádza osobitne. Kolekcia desiatich skladieb poteší tým, že ukazuje autora v čistej, skoro až nahej forme, no zároveň je tu aj oprávnený pocit, že ide o akési zbytočné vypratávanie šuplíkov s tým, že hocičo, čo tam nájdeme, je hodné na vydanie. Zaujímavá je iná verzia Harrisonovho legendárneho hitu My Sweet Lord, ktorá znie viac ako modlitba než výpravný popový kus z trojalbumu All Thing Muss Pass. Zvyšok tvoria len Georgeove náčrty budúcich piesní buď v podobe demo nahrávok,  alebo polotovarov, čo je zaujímavé skôr pre archivárov ako pre obyčajných poslucháčov.
3/5

Lidia Damunt: Vigila El Fuego
(Austrohúngaro)
Občas potrebujem nestarnúce letné hity, aké vznikali najmä v rokoch 1968 – 1971. Uchvacovali, rozdávali optimizmus, energiu. Dnes takých veľa nepočujem. Lengua de lava, úvodná skladba z albumu Vigila El Fuego španielskej pesničkárky Lidie Damunt, je tiež taká. Znova a znova som si ju musel vypočuť. A potom celý album, pretože som bol zvedavý, či obsahuje ďalšie podobné skladby. Obsahuje. Nie je to žiadny avantgardný prevrat, len inšpirácia klasikou na pomedzí popu, rocku, folku, country. Lidia má postoj ako Bob Dylan, zanietený spev, gitara, harmonika a ... poďme!  Videoklip k piesni Jazyk lávy je samá láva, bezútešná sopečná krajina s odvolaním sa na Bergmanov film Siedma pečať. Je kontrastom k  nie bezútešnej piesni. Takýto druh indie music mi robí dobre. Nenásilný.
4/5