Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Muž, ktorý priniesol blues

.luboš Houška .časopis .hudba

Asi málokto si dokáže rockovú muziku predstaviť bez Rolling Stones, Animals alebo Led Zeppelin. Prečo však hrali práve to, čo hrali? Odpoveď je jednoduchá. Lebo Alexis Korner.

Keby sme začali tehličku po tehličke rozoberať dom, ktorý sa nazýva rocková hudba, chtiac-nechtiac by sme sa dostali k základom vytvoreným z blues. Táto silná, emotívna hudba amerických černochov začala získavať popularitu aj u „belošského“ obyvateľstva Ameriky už v prvej polovici minulého storočia. O niekoľko desaťročí sa cez oceán preniesla aj do Veľkej Británie. Nebolo to však také jednoduché, ako sa môže na prvý pohľad zdať. Černošské blues bolo neoddeliteľnou súčasťou americkej kultúry. Malo svoje pevné korene v delte rieky Mississippi,  na bavlníkových plantážach či na perifériách Chicaga. Európa však bola iná, bohatá na vlastnú históriu a kultúru ťažšie integrovala cudzie vplyvy. S tým sa však neuspokojovali ľudia, ktorí v hudbe hľadali viac než len konzervatívne trvanie na tradíciách. Obdivovali všetko nekonvenčné, očakávali  inšpirácie, experimentovali. A tak  (bez akejkoľvek irónie) objavili Ameriku. Šelak, neskôr vinyl a rozhlasové vlny boli spoľahlivým prenášačom bluesovej infekcie do Európy, najmä do Británie. Zostalo len otázkou času, keď sa nájde človek – muzikant, ktorý ju dokáže zachytiť a transformovať blues do podoby, ktorá obyvateľovi starého kontinetu nepripadá ako cudzí element a dokáže sa s ňou stotožniť. Ten človek sa volal Alexis Korner.

.útočisko talentov
Narodil sa ako Alexis Andrew Nicholas Koerner 19. apríla v roku 1928 v Paríži. Možno aj jeho pôvod a krajina, kde ako dieťa žil, ovplyvnili jeho neskorší multikulturalizmus v hudobnom živote. Otec bol rakúsky žid a matka z jednej polovice Turkyňa, z druhej Grékyňa. Svoje rané detstvo prežil vo Francúzsku, Švajčiarsku a Južnej Afrike. V roku 1940 sa rodina presťahovala do Londýna. Neskôr často spomínal, ako počas nemeckého bombardovania britskej metropoly počúval nahrávku černošského pianistu Jimmyho Yanceya. Odvtedy podľa jeho vlastných slov jediné, čo chcel v živote robiť, bolo hrať blues. Cesta k splneniu sna však bola ešte dlhá. V roku 1949 nastúpil ako gitarista k známemu džezovému hudobníkovi Chrisovi Barberovi, ktorý sa snažil vložiť do svojich skladieb aj prvky amerického blues. Tu sa stretol s harmonikárom Cyrilom Daviesom, čo sa neskôr ukázalo ako osudové pre jeho ďalší hudobný vývoj. V 50. rokoch popri hraní v rôznych džezových a skifflových zoskupeniach pôsobili ako duo a v roku 1957 nahrali prvý singel. V roku 1961 založili skupinu Blues Incorporated a neskôr aj The Ealing Rhythm And Blues Club, ktorý sídlil v starom londýnskom kine. Kapela Blues Incorporated sa čoskoro stala útočiskom muzikantov, ktorí v blues našli inšpiráciu a bola liahňou talentov, z ktorých sa neskôr vyvinuli megahviezdy rockovej histórie. Spomedzi množstva hudobníkov spomeňme napríklad bubeníka Rolling Stones Charlie Wattsa; speváka Arta Wooda z The Artwoods, jeho brata Ronnie Wooda, pianistu Keitha Scotta, Jacka Brucea a Gingera Bakera z Cream, Grahama Bonda, Paula Jonesa z kapely Manfred Mann, Johna McLaughlina, Erica Burdona z Animals a nesmieme zabudnúť na speváka Micka Jaggera a gitarisu Keitha Richardsa či Johna Mayalla.

.žiak Plant
Korner sa stal uznávanou autoritou aj medzi legendami černošského blues. Členovia Rolling Stones spomínali na to, ako sa raz v noci vybrali do jeho domu na neskorý žúr a na zemi našli spať kompletnú kapelu Muddyho Wattersa. Robert Plant, ktorý u neho ešte ako neznámy spevácky elév z Wolverhamptonu často prespával, zas hovorí, ako na neho zapôsobilo, keď mu Korner sucho oznámil – Robert, dnes budeš spať v posteli, v ktorej spával Muddy Watters. Alebo – Na záchode, kam práve ideš, sedával Buddy Guy. Práve Plant označuje Kornera za svoj obrovský vzor. Pred jeho pôsobením v Led Zeppelin dokonca nahrávali platňu, ktorú nestihli dokončiť, práve pre Plantov nástup k „Zeppelinom“. Dve skladby z tohto albumu, Operator a Steel Away, vyšli v roku 1972 na Kornerovom albume Bootleg Him. Keď v roku 1971 nahrával B. B. King svoj legendárny album In London, nemohol Korner chýbať. Skladba Alexis Boogie je na ňom jednou z najlepších. Už v tých časoch ho označovali za zakladateľa, respektíve otca bieleho blues. Priamo ovplyvnil tvorbu mnohých skupín, napríklad Rolling Stones, Cream, Led Zeppelin, ale aj ďalšieho skvelého bieleho bluesmana Johna Mayalla a jeho Bluesbrakers, ku ktorému časť jeho spoluhráčov z kapely občas odbiehala.

.silný fajčiar
Koncom 60. rokov sa Korner okrem hrania venoval aj práci v rádiu. Bol úspešným DJ-om. Jeho zbierka platní všetkých možných, známych aj neznámych bluesmanov bola legendárna. Keď v roku 1967 robil v BBC interview s Jimi Hendrixom, vznikla aj nahrávka, ktorá vyšla ako dvojalbum pod názvom Jimi Hendrix – BBC Session a Korner tam hrá na gitare v skladbe Hoochie Coochie Man. V tom období zakladá skupinu New Church, neskôr CCS (The Collective Consciousness Society) a vydáva niekoľko singlov. Najznámejší je cover Zeppelinovskej Whole Lotta Love a tiež inštrumentálka Brother, ktorú BBC Radio 1 používalo ako zvučku relácie Top 20/40. Paradoxne, len tieto dve veci sa stali výraznejšie komerčne úspešnými v celej jeho bohatej kariére. A to počas svojho života vydal 25 albumov. V roku 1972 CCS, ktorá hrávala bigbandové úpravy klasických bluesoviek, nahrádza kapelou Snape. Popri aktívnom muzikantskom živote stále pracoval ako neúnavný propagátor blues, už nielen ako DJ, ale aj v televíznych programoch BBC. Publikoval aj články v hudobných časopisoch. Jeho relácia  Alexis Korner's Blues and Soul show v Radio 1 bežala nepretržite až do roku 1981. Keď v roku 1978 oslavoval päťdesiatku, pripojili sa k nemu Eric Clapton, Paul Jones a Chris Farlowe a vznikol zaujímavý záznam, ktorý vyšiel aj na videu. O tri roky neskôr sa Korner stal členom ďalšej „superskupiny“ Rocket 88,  ktorú založil spolu s Jackom Bruceom, Paulom Jonesom, Ianom Stewartom a Charlie Wattsom. Vydali eponymný album a absolvovali svetové turné. Platňa Rocket 88 však bola zároveň labuťou piesňou tohto skvelého hudobníka. Celý život bol silným fajčiarom, čo sa mu nakoniec stalo osudným. Presne na Nový rok, 1. januára 1984, zomrel na rakovinu hrtana. Aj keď nebol Alexis Korner hitmakerom dobýjajúcim rebríčky hitparád, dokázal to, čo sa nepodarilo nikomu predtým. Bol prvý, kto etabloval pôvodnú americkú hudbu v Británii a Európe tak, že ovplyvnila celé generácie hudobníkov. Tých, ktorí vyslovia jeho meno, keď označujú človeka, ktorý ich v hudbe najviac ovplyvnil, je mnoho. Nemôžeme sa tomu čudovať. Alexis Korner, vytrvalo odolávajúci mainstreamu, bol ten, kto objavil a formoval mladé talenty, z ktorých neskôr vyrástli kľúčové postavy hudobnej scény a ktoré neskôr inšpirovali a vychovali ďalších. On spustil lavínu, ktorá sa neskôr s plnou silou rútila svetom a dostala meno Rock.


Povedali o Alexisovi Kornerovi/
Pete Townshend (The Who): Alexis Korner mal obrovský vplyv na britskú bluesovú scénu. Už len preto, že dal dohromady Rolling Stones, mal by byť nosený na rukách po uliciach Londýna až do konca života.
Charlie Watts (Rolling Stones): Alexis bol veľkým bohémom, ktorý choval doma veľkého leguána. Hral som s ním deväť mesiacov. On je zodpovedný za to, že do Británie dorazilo blues. Už vtedy som ho oslovoval guvernér. Bola radosť s ním spolupracovať.
Ginger Baker (The Cream): Alexis bol chlapík s výborným vkusom a ťahom na bránu. Ľudia majú buď vkus, alebo ťah na bránku, no Alexis bol výnimkou. Mal obe vlastnosti. Bol to komplexný hudobník, jednoducho zakladateľ anglického blues.
Keith Richards (The Rolling Stones): „Alexis dal londýsku scénu dohromady. Bol to magnet, ktorý k sebe na začiatku 60. rokov pritiahol všetkých dôležitých začínajúcich hudobníkov.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite