Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Stredná Európa Luboša Palatu

.luboš Palata .časopis .týždeň vo svete

Mal tmavé tónované sklá, všetky sedačky vyzerali ako v prvej triede, ktorá stále zíva prázdnotou, v texte k fotografii píšu, že je tam aj wifi pripojenie, ale to som v Jancurových žltých vlakoch medzi Komárnom a Bratislavou vyskúšal tiež. Ale inak to bol on, ten istý City Elefant, poschodový prímestský vlak, ktorým jazdím každý deň zo svojho okraja Prahy do centra.

Zatiaľ čo tu v Česku je tento vlak súčasťou „socky“, ako sa trochu hanlivo hovorí hromadnej mestskej, v tomto prípade aj prímestskej doprave, na Ukrajine je City Elefant výkladnou skriňou miestnych štátnych železníc na majstrovstvách Európy vo futbale.
Oproti vlakom, ktoré jazdia napríklad tam u mňa medzi Prahou a Kolínom, je o niečo väčší, namiesto stoštyridsať kilometrov dokáže prejsť až stošesťdesiat, a keď budú Ukrajinci spokojní, mohli by takýchto vlakov po Ukrajine jazdiť stovky. Čo by bolo určite fajn, tak ako je pre Čechov príjemné počuť, že „české lokomotívy majú na Ukrajine výbornú povesť“, ako sa vyjadril ukrajinský vicepremiér Boris Kolesnikov. Trochu ma však mrazí z ďalšej vety, ktorou svoje ocenenie českých lokomotív doplnil: „Už viac ako tridsať rokov sa u nás používajú elektrické lokomotívy z Česka a sú stále v dobrom stave a sú veľmi kvalitné. Od moskovskej olympiády však už ubehlo veľa času.“
Aj keď si nedokážem predstaviť, ako vlakom, ktorým jazdím dvadsať minút do práce, prejdem šesťsto až osemsto kilometrov – čo sú trasy, na ktoré budú český City Elefant v rýchlikovom prevedení na Ukrajine nasadzovať –, držím Ukrajincom aj návštevníkom majstrovstiev Európy palce.
Bude to asi potrebné, pretože zatiaľ prichádzajú z Ukrajiny väčšinou hrôzostrašné správy. Keď si človek odmyslí procesy s Juliou Tymošenkovou, jej uväznenie a uväznenie polovice jej poslednej vlády, je tu stále tá „postsocialistická“ obchodná taktika, s ktorou sa, našťastie, môžeme v našich zemepisných šírkach stretnúť už menej. Heslo „zarobiť treba dnes, lebo nikto nevie, čo bude zajtra“ sa chystajú na Ukrajine rozviesť do nebývalých rozmerov.
Ceny v hoteloch, predovšetkým v Kyjeve, kde sa bude konať finále celého majstrovstva Európy, vystúpili do takých výšok, že z toho šéf UEFA, bývalý slávny francúzsky futbalista Michel Platini, takmer dostal infarkt. „Treba zastaviť banditov a podvodníkov, ktorí chcú na šampionáte len zarobiť a postarajú sa o to, že fanúšikovia napokon na Ukrajinu nedorazia,“ vyhlásil na tlačovej konferencii s ukrajinským prezidentom Viktorom Janukovyčom. „Nemožno zo dňa na deň zvyšovať ceny zo 40 eur na 100 a potom na 500. To sa jednoducho nerobí,“ dodal príklady z praxe. Rekordmanom je vraj jeden ukrajinský hotel, ktorý zo 40 eur na noc zvýšil ceny na obdobie šampionátu na 600 eur.
Nie všetko je však na Ukrajine zlé. Štadióny v Kyjeve, Donecku a Ľvove vyzerajú veľkolepo, Ľvov, kde som ešte pred pár rokmi pristával na podivnom letisku z päťdesiatych rokov, ktoré pripomínalo skôr nádražie, má úplne nový letiskový terminál, v novom je aj kyjevský Borispol, ktorého terminál D, vybudovaný kvôli majstrovstvám, konečne pripomína niečo, čo by malo byť letiskom v hlavnom meste päťdesiatmiliónového európskeho štátu.
Pretože práve o tom, omnoho viac než len o futbale, majstrovstvá Európy v Poľsku a na Ukrajine budú. Zatiaľ čo o Poľsku ako európskej krajine a súčasti Západu nikto nepochybuje, pre Kyjev sú práve majstrovstvá Európy zatiaľ najvýraznejším potvrdením, že s ním zvyšok kontinentu počíta. Všetko sa dá pokaziť a zopár hotelierov, nejakí taxikári alebo samozvaní zmenárnici na uliciach sa o to môžu pokúsiť.
No aj tak som presvedčený, že tí z vás, ktorí sa na Ukrajinu za futbalom, možno aj prvý raz v živote, vyberú, budú prekvapení, aká milá, civilizovaná a nám blízka Ukrajina je. Taká blízka, že predstaviť si Európu bez nej sa vlastne ani úplne nedá. Aj napriek tomu, že má dnes stále k normálnej krajine Európskej únie asi tak ďaleko, ako má City Elefant k francúzskemu TGV.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite