Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Popcorn Jura Malíčka

.juraj Malíček .časopis .lifestyle

Súčasné seriály, s výnimkou sitcomov, sa už nedajú pozerať len tak, náhodne, kde-tu jednu epizódu, keď je trocha času. To preto, že priemerná sledovanosť jednej epizódy je štatisticky menej dôležitá, ako priemerná sledovanosť celej série. Záujmom televíznych producentov je konštantná vysoká sledovanosť každej epizódy, a teda celého seriálu. Najľahším spôsobom, ako to dosiahnuť, je oslabiť príbehy jednotlivých epizód v prospech metapríbehu, ktorého dramatický oblúk je natiahnutý naprieč celou sériou.

Aj epizodické seriály sú v skutočnosti čoraz viac na pokračovanie. Preč sú zlaté deväťdesiate roky i dekády pred nimi, v ktorých mohli fungovať jednotlivé epizódy samy za seba, bez kauzálneho prepojenia s epizódami predchádzajúcimi a nasledujúcimi. Čo bolo niekedy pravidlom, je dnes skôr výnimkou.
A predsa vznikajú aj také seriály, poctivá stará škola, žiadny metapríbeh, len opakovanie toho istého vzorca, pri ktorom je celkom jedno, ak jednu, dve, tri, štyri epizódy vynecháme. Príkladom je Leverage, výkladná skriňa stanice TNT, nádherne jednoduchý seriál, ktorý si dokonca všimla aj JOJ Plus a po štyroch rokoch od premiéry ho zaraďuje do vysielania pod názvom Podvodníci. Sú piati, traja muži – bývalý likvidátor škôd v poisťovni – inak šéf, ďalej sval a mozog a dve ženy – dáma a gymnastka. Špecializujú sa na morálne ospravedlniteľné krádeže a podvody. Je to taká skupinka anarchistických filantropov, ktorí pomáhajú chudobným a slabým tak, že okrádajú bohatých a mocných, najradšej veľké necitlivé korporácie, ktoré sa neštítia ničoho.
Leverage nie je ideologicky najbystrejší seriál, salónny ľavičiarsky Hollywood v ňom znova raz ponúka ľahké odpovede, a aj na úrovni remesla je klišéovitý a schematický, avšak práve preto sa naň tak dobre díva. Žiadny druhý, tretí plán, jeden stačí, v jeho strede podvod či intriga, ktoré vždy trestajú neprávosť. Podraz blahej pamäti, ten film s Redfordom a Newmanom nebol iný, ani poľské klasiky Vabank I. a II., šikovní, prešibaní a skrz-naskrz sympatickí hrdinovia v nich vždy prekabátili tých, čo si to zaslúžili, a divák sa tešil, lebo sa to nebralo vážne. To je presne devíza, na ktorej stojí Leverage. Guerrilla proti zlyhávajúcemu systému, slabí proti silným, malí proti veľkým, zlodeji proti lúpežníkom. Vážne to brať nemožno, ale o to príjemnejšie je tomu uveriť.   
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite