Lee Ranaldo: Between The Times and Tides (Matador)
Tento päťdesiatšesťročný „maník“ , gitarista legendárnych Sonic Youth , v týchto dňoch posiela von svoju už desiatu sólovú LP. Po Noelovi Gallagherovi je to ďalšie odtrhnutie sa od materskej kapely k vlastnému projektu, ktoré mi urobilo radosť. Konečne rocková nahrávka, ktorá sa nesnaží iba vyhovieť masovému vkusu a trendom. Napriek tomu sa Between The Times and Tides nevyhýba  pesničkárskej forme a počuť tu vplyvy folku, country, rocku a popu. Všetko však vytvorené po svojom. Alternatívny rock, aký poznáme z deväťdesiatych rokov, keď sa z undergroundu vyšplhal do mainstreamových rebríčkov. Vrstvené a pestré plochy gitár stále evokujú štýl Sonic Youth, ale Ranaldov vokál neznie tak tvrdohlavo „punkovo“. Možno až zarážajúco pripomína Michaela Stipa, ktorý to len nedávno zabalil so skvelými R.E.M.
5/5

Perfume Genius: Put Your Back N 2 It
(Matador)
Američan Mike Hadreas alias Perfume Genius vystupoval ako „predkapela“ Beirut a zaujal predovšetkým milovníkov citlivých, no pritom výrazných balád, aké poznáme napríklad od Antonyho Hegartyho. Obaja majú spoločný trúchlivý spev a príslušnosť ku queer komunite, ktorú Perfume Genius tematizuje vo viacerých skladbách. Song All Waters je o (ne)možnosti vyjadrenia lásky medzi osobami rovnakého pohlavia objatím či držaním sa za ruky na ulici, jedna z najsilnejších pesničiek (Hood) spôsobila rozruch pre klip, v ktorom speváka objíma pornoherec. Dvanásť pokojných melancholických skladieb melodikou pripomenie Eda Harcourta, Sufjana Stevensa a v jemných náznakoch aj intímne polohy Jeffa Buckleyho. K ich sile stačí klavír a spev, miestami španielka alebo sláčiky. Veľká škoda, že všetky trvajú len 2 či 3 minúty. Na to, aby sa ich pôvab mohol naplno rozvinúť, by potrebovali viac.
4/5

Caravan Palace: Panic
(Wagram Bang)
Keď v rokoch 1990 – 1999 letela Amerikou smršť neo swingu, k nám sa nedostala. Hoci priniesla niekoľko báječných skupín, napríklad Squirrel Nut Zippers. Ani transkontinentálna vlna súčasného electro swingu zatiaľ Slovensko nezaplavila. Žeby niekoho odrádzal samotný pojem swing ako zastaraný?  Druhý album francúzskej skupiny Caravan Palace je moderný, elektronický, nabitý tanečnou energiou jazz dance. Jednoducho povedané, predstavuje vynovený, vymladený swing s pozitívami swingovej klasiky – s dobrými piesňami, spevom speváčky Colotis Zoé aj živými akustickými nástrojmi, nostalgiou, sentimentálnosťou i futurizmom. Historické prirovnanie smeruje k debutu Matt Bianco (1984). Evergreen kalibru Half a Minute však chýba. Ale inak fajn. Aj s tým  obalom CD. Hm, UFO,  robot na vrchole „Eifelovky“. Plus fantastický videoklip k piesni Rock It For Me. Swing žije. Sci-fi?
4/5

Garth Knox: Saltarello
(ECM/Divyd)
Známy írsky violista, hráč na viole d´amore i stredovekej fidule Garth Knox, ktorý sa ako špecialista na súčasnú hudbu preslávil spoluprácou s Ensemble InterContemporain Pierra Bouleza či pôsobením v Arditti Quartet, vytvoril na svojom najnovšom albume spolu s Agnès Vesterman (violončelo) a Sylvainom Lemêtrom (perkusie) podmanivý zvukový svet, kde si včerajšok bez problémov podáva ruku s dneškom. Írske tradicionály strieda melanchólia v hudbe anglických géniov Dowlanda a Purcella, extrovertná senzuálnosť Vivaldiho koncertu kontrastuje s dielami stredovekej mystičky Hildegardy z Bingenu, mozaiku dopĺňajú kompozície súčasnej fínskej skladateľky Kaije Saariaho s využitím elektroniky. Samozrejme, nechýbajú stredoveké tance, ktoré dali CD názov. Sugestívny celok s pečaťou autentickosti dotvára Knoxova výnimočná muzikalita. Nemožno iné ako odporúčať.
4/5
.andrej Šuba
Gorod: A Perfect Absolution (Listenable Records)
Najlepšie krvavočervené víno je z Bordeaux! Francúzsky Gorod prináša na svojom novom albume brutálny death metal skutočne prvotriednej kvality. To, čo tu predvádzajú gitaristi Mathieu Pascal a Nicolas Alberny, dokáže vytrhnúť z letargie aj tých najskúsenejších znalcov a zhýčkaných fajnšmekrov technického kovu smrti. Je až neuveriteľné, s akými originálnymi aranžmánmi a prekrásne vystavanými melodickými sólami sa dá osviežiť toto zdanlivo vyčerpané zákutie extrémnej gitarovej hudby. Inštrumentálna ekvilibristika a muzikantská vyspelosť si tu podávajú ruky so zdravou agresivitou a pretrhnutou hrádzou nezastaviteľnej živelnosti a energie. V pondelok večer to všetko môžete zažiť v bratislavskom Randale – Gorod tu vystúpia spolu so žánrovými kolegami Obscura a Spawn Of Possession.
5/5
.rudi Rus