Mark Lanegan: Blues Funeral (4AD)
Americký pesničkár Mark Lanegan nikdy nekráčal po svetlej strane ulice, pretože jeho život, poznačený bývalou drogovou závislosťou a neúspechom so skupinou Screaming Trees bol natoľko temný, že nespieval o veciach veselých. Jeho najnovší sólový album tiež nie je žiadnou radostnou prechádzkou, no sem-tam badať záblesky svetelných lúčov. Mark Lanegan to za roky pôsobenia na scéne dotiahol na jedného z najrešpektovanejších songwriterov. Blues Funeral je jeho najexperimentálnejší album, pretože v niektorých veciach si vypomáha elektronikou, no Laneganových fanúšikov poteší, že si zachováva temnú rockovú tvár. Či je lepší ako predchádzajúci Bubblegum (2004), to si teraz netrúfam tvrdiť, ale jeho typický hlboký hlas a absolútne nezameniteľný spev maže všetky pochybnosti, najmä keď sa v ozve v gospelových číslach ako St. Luis Elegy a Bleeding Muddy Water. Tam zostáva neprekonateľný.
4/5
Prago Union: V barvách (EMI)
„Tak sa nám to vybarvuje...“ repera pražskej hip-hopovej skupiny Kata zaviezol jeho preposledný album Dezorient express na biele miesto na mape, ako blesk z modrého neba prišiel nápad urobiť album, ktorého pesničky sú farbami. Album V Barvách, ktorý obsahuje trinásť trackov, otvára piesňou Černobílé, s refrénom, ktorý sa začína „máš zvláštní dar, víš, kam přídeš, tam vybarvíš...“ a následne vyfarbuje album pesničkami ako Fialová, Hnědá, Modrá... Novinkou oproti jeho ostatným radovkám je množstvo živých nástrojov, ktoré robia tento hip-hopový počin (ide o tretí radový album Prago Union) ešte pestrejším. Kato sa tak vyfarbil ako pravdepodobne najzaujímavejší český reper. Ako sám dodáva, „těžko by kto zapřel, že jsem vám to všem teď pěkne natřel.“
5/5
.samuel Kováčik
Los Animales Superforros: Coplas (Independiente Argentína)
Deje sa tam v hudbe niečo zaujímavé? Deje. Niektoré z najlepších súčasných mladých kapiel existujú práve v Argentíne – Mahatma Dandys, Onda Vaga, El Hipnotizador Romántico, Modular a teraz znejú nádejne aj Los Animales Superforros a ich EP Coplas (Poézia ľudových piesní), obsahujúca 6 nahrávok. Neočakávajte etnickú hudbu, ale skladby na anglosaskom základe s latinským duchom a španielskymi textami. Najviac v nich počuť vplyv tvorby skupiny Animal Collective. Predstavte si andskú kultúru, zároveň veľkomestské kluby alternatívnej scény, indie pop, elektroniku, folk, psychedéliu, trošku folklóru, prelínanie vysokých chlapčenských hlasov à la The Beach Boys, samplery, perkusie, klávesy, gitary, flautu. Vzíde z toho hudobná atmosféra EP Coplas – zvláštna, no sugestívna kombinácia dvoch svetov, prírodného a industriálneho. Príkladom je najlepšia skladba Arpegio.
5/5
Emeli Sandé: Our Version Of Events (Virgin Records)
Emeli Sandé je ďalšia šikovná anglická speváčka so soulovým chvením v hlase, ďalšia zručná autorka srdcervúcich popových balád, ktoré však uši poslucháča (našťastie!) nezalepia romantickým pátosom. Výborne spieva a aj pekne vyzerá. Je to síce pop, no možno ho počuť aj z Rádia FM. Čiže presne to, čo majú experti na inteligentný pop radi: nedávna Brit Award od kritikov preto vôbec neprekvapila. Emelin debut je dôkazom jej speváckeho aj pesničkárskeho talentu. Obsahuje pesničky, ktoré môžete počúvať pri umývaní riadu, pri šoférovaní, aj pri čítaní novín. Nevyrušujú, netlačia sa do uší, ale ak sa náhodou započúvate, nebudete sklamaní. Je to „ľudskejšie" než dokonalá Beyoncé, pokojnejšie než rozorvaná Amy, civilnejšie než nástojčivá Adele. A práve preto aj oveľa menej zaujímavé.
3/5