Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Popcorn Jura Malíčka

.juraj Malíček .časopis .lifestyle

Masa vždy chodila na hviezdy, herci vždy boli v prvej línii, priamo na rane, Bardotka, Belmondo, Bohdalka a tak ďalej. Toto fungovalo a funguje najlepšie, o diele to však nič nemusí automaticky vypovedať. Mená skutočných tvorcov nastupujú až potom, najstarší je kult režiséra, ktorý mal a má k hviezdnemu statusu najbližšie. Chaplin, Welles, Bergman, Spielberg.

Aby sa takou značkou stal scenárista, to už chce čosi viac, ale sú ľudia, čo sa im to podarilo. Aj producentom, hudobným skladateľom a tak ďalej. Televízia, špeciálne seriály, tu však dlho ťahala za kratší koniec. Produkty autorov nepotrebujú, nikoho nezaujíma, ako sa volá pekár zodpovedný za raňajšie pečivo.
Aj keď u nás ktokoľvek narodený pred rokom 1980 vedel, kto je Jaroslav Dietl či Jiří Hubač, vo svete začali byť mená seriálových tvorcov skutočne dôležité až na začiatku deväťdesiatych rokov. A nebude to náhoda, že práve tam sa datuje začiatok seriálovej renesancie, ktorá trvá dodnes. V rámci nej sa zo seriálov-produktov stali seriály-diela. Nie Akty X ale seriál Chrisa Cartera, nie Twin Peaks ale seriál Davida Lyncha a Marka Frosta, nie Nezvestní ale seriál J. J. Abramsa a aby sme zaťali do živého, nie „na názov si za svet nespomeniem“ ale „nový seriál Andyho Krausa“.
Dobre tak, aspoň vieme, na čích pleciach leží zodpovednosť. Uvažovanie o seriáloch cez mená ich tvorcov je však dôležité aj preto, že divák vie, čie dielo hľadať. Ak takýto divák rád veci triedi od najlepších k najhorším, nerobí mu problém zostaviť rebríček, povedzme, troch najlepších seriálových tvorcov. Alebo len jedného: Joss Whedon.  Buffy, premožiteľka upírov, Angel, Dollhouse a v mojich očiach najlepší seriál vôbec Firefly. Predčasne ukončený projekt zo sezóny 2002 – 2003, vyrobených 14 epizód a jeden veľký celovečerák do kín. Mix sci-fi a westernu odohrávajúci sa v ďalekej „čínsko-americkej“ budúcnosti, pár rokov po pangalaktickej občianskej vojne medzi Juhom a Severom, ľudstvo veselo kolonizuje galaxiu a trpí pod okovanou čižmou korpokracie – korporátnej demokracie. Koncept, zápletky jednotlivých epizód, herecké výkony a predovšetkým jazyk, vtip a poetika robia z Firefly neopozerateľnú záležitosť, ktorá funguje bez ohľadu na akýkoľvek predsudok.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite