Chimes Of Freedom: The Songs Of Bob Dylan (Universal)
Táto kompilácia zachraňuje ľudské životy, stojí na inzeráte humanitnej organizácie Amnesty International, ktorá sa k 50. výročiu svojej existencie rozhodla vydať štvorcédečkovú výberovku piesní Boba Dylana, ktorú naspievali iní umelci. Na svete je množstvo podobných kompilácií, no Chimes Of Freedom je cenná svojím rozsahom a tým, že výber hudobníkov sa tiahne celým spektrom popmusic. A tak vedľa Patti Smith, ktorá skvele zvládla Drifters Escape je napríklad popová hviezdička Miley Cyrus, ktorá sa šarmom pohrala s baladickou You Gonna Make Me Lonesone When You Go. Niektoré covery sú silnejšie, iné slabšie, ale táto výberovka má miesta, ktoré vyrážajú dych, napríklad You Are A Big Girl Now, no My Morning Jacket to nahrali lepšie ako samotný majster.
4/5

RCH: Recycled Blue Noise
(Elephant Records)
Druhý sólový album gitaristu Čistých tvarov Rada Chrzána sa naplno oddáva tomu, čo prvý opatrne (hoci pôvabne) skúšal: minimalistickým kompozíciám s presahom do progrocku, drone metalu či súčasnej vážnej hudby, pričom  zvláštny dôraz kladie na zvukovú sýtosť a farebnosť. Základom skladieb sú väčšinou jednoduché sledy akordov, nad ktorými sa deje celkom fascinujúca hudba. Hutné bicie (Morgan Ågren, ktorý si už zahral aj so Zappom a Stevom Vaiom či David Koller), k hlukovým plochám inklinujúce gitary, ale aj džezový kontrabas Jaromíra Honzáka či prenikavé trúbkové sólo Umelca Priehradníka alebo harmonika Boboša Procházku. Rado Chrzán svoje kompozície umne poskladal, mohutne navrstvil a šikovne premiešal. Sofistikovaná, no pritom úderná hudba, ktorá pôsobí priamo úmerne k poslucháčovej hĺbke ponoru.
4/5

Zebda: Second Tour
(Barclay)
Rap? Veselý? Dokonca melodický, šarmantný, premiešaný štýlmi pop, ska, reggae, folk, rai, šansón? Áno, tak ho servíruje Zebda, skupina, ktorej šéfujú traja francúzski Arabi, Magyd Cherfi a bratské duo Mouss a Hakim Amokrane, existujúca 27 rokov. Teraz, po 9-ročnej pauze, sa opäť vrátila s novým albumom Second Tour. Radosť počúvať, tancovať, usmievať sa nad vtipnými textami s dávkou spoločenskej angažovanosti v duchu hesla „musíme zostať motivovaní!“ Má to však háčik. Väčšina rapperov hudbu Zebdy za rap nepovažuje. To je daň za vybočenie z klišé. Odmenou je však obrovská popularita vo Francúzsku. Album Second Tour je načasovaný na obdobie pred prezidentskými voľbami a prezidentskí kandidáti majú už tradične z politického vplyvu Zebdy v bruchu vetry. Vypočujte. Ak oľutujete, platím šampanské.
5/5

Hanne Hukkelberg: Featherbrain
(Propeller Recordings)
Všetky štyri albumy nórskej speváčky, poetky a multiinštrumentalistky Hanne Hukkelberg sú neobyčajne poznačené miestom ich vzniku. Rodné mesto vštepilo hravosť (Little Things), Berlín rockovo-džezové experimentovanie (Rykestraße 68), odľahlý nórsky ostrov temnú ťaživosť (Blood From a Stone) a aktuálne je pod vplyvom New Yorku. Zžívanie sa s novým krajom a novým zvukom vyústilo do mnohých disonancií a extravagantných kontrastov. Chvíľky nekontrolovaného hluku bás zmiešaných s šijacím strojom či vibrafónom strieda s nežnými baladami, podporenými len akustickou gitarou a detským organom. Hukkelberg pristupuje k albumu ako k vlastnej očiste a znovuzrodeniu, no proces zmytia „zanedbalej neporiadnosti, svojej ľahkomyselnosti” sa jej nedarí priviesť k úplnosti. Chaos ako stav mysle, akokoľvek úprimný a podnetný, tak ruší Hannine pokojnejšie chvíľky. Featherbrain je odvážny krok vpred a Hukkelberg určite ovládne svojich démonov, aby dotiahla umenie do dokonalosti.
3/5