Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Internet ako dohadzovač

.elena Akácsová .časopis .lifestyle

Celý svet blbne so sviatkom zamilovaných, ešte aj my v .týždni s tým nedáme pokoj. Ale čo má robiť nezamilovaný? Spokojný nezamilovaný nemusí robiť nič, gratulujeme, nespokojný sa môže ďalej utápať vo svojom nešťastí, alebo môže konať. Napríklad sa s niekým novým zoznámiť.

Najnovším svetovým trendom v zoznamovaní je dating couch, čiže vzťahový poradca alebo ešte lepšie inštruktor, čo nie je nič iné ako dve známe profesie v jednom – psychoterapeut, ktorý vám poradí, kde robíte v doterajšom výbere partnera a v partnerskom správaní chybu, plus stará známa dohadzovačka, ktorá vám v okolí vyhľadá vhodného partnera, sprostredkuje prvé rande a poradí, ako sa na ňom správať. U nás sa tento výnosný biznis ešte veľmi nerozmohol a aj speed-dating, teda rýchle rande, kde sa počas hodiny zoznámite s viacerými slobodnými náprotivkami, je ešte v plienkach. Zato novodobá verzia zoznamovania na inzerát, teda internetové, respektíve on-line zoznamky už fičia niekoľko rokov celkom čulo aj u nás. Okrem serverov, kde nájdete rôznych sexuálne odbrzdených ľudí či neplnoletú mládež neschopnú sformulovať jednu súvislú vetu, existujú už i zoznamky pre zrelých ľudí, ktorí hľadajú seriózneho partnera pre život.
V princípe všetky zoznamky fungujú podobne. Treba sa zaregistrovať, vytvoriť si vlastný profil, kde o sebe adept vyplní základné údaje o pohlaví, orientácii, bydlisku, veku, záujmoch a podobne, nahrá tam svoju fotografiu a dopíše niečo zaujímavé o sebe, čo sa do predpísaných kolónok zaradiť nedá. Zoznamovanie sa môže začať, a to hneď tromi spôsobmi. Adept vyhľadáva a oslovuje ľudí aktívne sám, alebo pasívne čaká, kto si nájde a osloví jeho, prípadne mu počítač automaticky ponúka partnerov, ktorí zodpovedajú zadaným kritériám. Po prvom kontakte sa dá s nájdeným náprotivkom ľubovoľne dlho komunikovať, až jedného dňa naberiete odvahu a vymeníte si telefónne čísla či si priamo dohovoríte rande. Odborníci radia prechod z virtuálneho do reálneho sveta veľmi dlho neodkladať.

.klamať len tak trochu
Ale nepredbiehajme. Prvé úskalie na zoznamovacích serveroch spočíva práve vo vyplnení údajov o sebe, druhé úskalie v prvom písomnom kontakte. V Spojených štátoch, kde je momentálne nezadaných 54 miliónov dospelých ľudí, z toho takmer 9 miliónov využíva on-line zoznamky, už kultúrni antropológovia i behaviorálni ekonómovia zistili, že sú to hotové zlaté bane na zaujímavé sociologické štatistiky a analýzy. A tak analyzujú, a potom okrem iného syntetizujú aj rôzne rady, napríklad ako neskaziť ten prvý dojem. Na jednom z najúspešnejších serverov okCupid.com (ktorý nedávno kúpil ešte úspešnejší sever Match.com) napríklad zistili, že ľudia o sebe klamú. Nie veľmi, len tak trochu prikrášľujú skutočnosť.
Muži klamú o svojej výške a o príjmoch. To je pochopiteľné, pretože vyšší a bohatší muži dostávajú viac ponúk na zoznámenie. Ženy si zase uberajú pár kíl na váhe a obe pohlavia si vylepšujú profilové fotografie, zväčša si tam dávajú fotky staršieho dáta. Pri údajoch nejde o to, oklamať budúceho partnera, ale automatické triedenie podľa kvantifkátorov, ktoré sú pre zoznamovanie neprirodzené. Ak má žena, povedzme, 165 cm, do vyhľadávania si s najväčšou pravdepodobnosťou zadá mužov vyšších ako 165 cm. Možno by prežila krásny vzťah aj so 163-centimetrovým mužom, to už však nezistí, lebo vyhľadávač ho zo súťaže už v prvom kole nemilosrdne vyradí. Dôležité na tomto vylepšovaní parametrov je, aby ste to neprehnali, pretože najneskôr na prvom rande pravda vyjde najavo.  

.o Bohu a Ficovi pomlčte
Ak prejdete prvým sitom výberu a došlo na prvý písomný kontakt, dôležité je zaujať a neodradiť, dostať šancu aj na druhý, tretí a ďalší kontakt, kde bude dosť času rozvinúť svoj nekonečný šarm, inteligenciu, humor aj široký rozhľad. Podľa slovnej analýzy okCupidu po prvom kontakte dostávajú ďalšie šance tí, ktorí sa držia nasledovných zásad.
Menej je viac, čím menej napíšete, tým menej pokazíte. Nepoužívajte internetové skratky (lol, frfm, omg) ani smajlíky a píšte spisovne! Ak s tým máte problém, tak píšte v niečom, čo má automatickú kontrolu slovenského jazyka. Mimochodom, podľa iných zistení toho istého servera cudzie gramatické chyby najviac vytáčajú ateistov, ale najviac si na správnosti svojich textov dávajú záležať veriaci. Ak máte nezvyčajné záujmy – nezvyčajné, nie čudácke – spomeňte ich, tým sa vyčleníte z tuctovosti tých, čo majú radi obligátne knihy, filmy a hudbu. Dajte najavo záujem o názory toho druhého, ukážte, že ste si dobre všimli, čo má napísané v profile a že vás to zaujíma. Neťahajte ho z anonymity, nepýtajte si hneď telefónne číslo a email. Ak si trochu počkáte, dá vám ho v pravý čas sám. A ak s tým bude váhať príliš dlho, rovnako ako s prvým rande, skúste to radšej s niekým iným.
Neriešte prvýkrát ani citlivé veci ako vierovyznanie či politickú orientáciu. V zoznamkách, aspoň tých amerických, najviac bodujú – rozumej dostanú sa ďalej ako po prvý kontakt – ateisti a ľudia, ktorí neberú svoje vierovyznanie príliš dogmaticky. Obľúbenejší sú dokonca aj medzi ľuďmi veľmi pobožnými. Podľa zistení servera Match.com je pre nezadaného konzervatívneho voliča republikánov informácia, že ten druhý je liberál a volí demokratov, veľmi demotivujúca a jeho záujem hasne. Naopak, liberála informácia o rozdielnom názore nabudí na polemiku. Veľmi mu to však nepomôže, pretože 95 % opýtaných svoje politické názory kvôli partnerovi meniť nechce. S politikou treba pri prvom kontakte narábať opatrne. Mohli by ste odradiť nádejného partnera niečím, čo v konečnom dôsledku hrá významnú rolu ani nie u 20 % šťastne zadaných ľudí. Pretože, to je náš cieľ, vytvoriť šťastný pár, nie vytvárať politický diskusný klub.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite