Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Čas na masky

.elena Akácsová .časopis .lifestyle

Aspoň raz za rok sa treba poriadne odviazať. Odložiť starosti, realistické ciele aj vážnu tvár a prevteliť sa do vysnívanej roly. Je čas byť hrdinom, princeznou, šašom, kolombínou, muž ženou a žena mužom. Raz za rok sa to dá vyskúšať celkom legálne. Sú predsa fašiangy.

.trochu sa nám to pomiešalo a karneval, ktorého sezóna práve vrcholí, sa dostal do nášho civilného života, toho reálneho na ulici aj toho virtuálneho na internete. Aspoň tak to vyzerá pri pohľade na fúzaté masky Guya Fawkesa, britského katolíckeho radikála, ktoré si privlastnili všetci anarchisti sveta a tiež hackerská skupina Anonymous. Pritom je to rovnako pomýlené, ako rebelsky nosiť na tričku Che Guevaru. Nechcem tu však zabŕdať do politky ani histórie a vysvetľovať, kto bol Fawkes a ako sa cez komiksy dostal do filmu bratov Wachovských V ako Vendeta a celkom v rozpore s cieľmi, ktoré chcel začiatkom 17. storočia dosiahnuť kráľovraždou a vyhodením parlamentu do vzduchu, sa stal z jeho masky symbol predstavujúci terorizmus ako možný nástroj Dobra proti tyranii moci (písal o tom Juro Malíček v rubrike Popcorn v čísle 48/11).

Tie fawkesovské tváre na uliciach v čase fašiangov mi pripomenuli, že maska nie je len karnevalová rekvizita, ale má oveľa širší význam. Ako píše český kulturológ Vít Erban v eseji aj rovnomennej knihe Maska a tvář. Hra s identitou v mezikulturních proměnách (Malá Skála, 2010), v rôznych dobách a rôznych kultúrach ide vždy o narábanie s vlastnou identitou. Maska môže identitu nielen zakrývať, predstierať, prípadne meniť, ale môže ju aj uchovávať a paradoxne aj odkrývať.

.maska a odkrýva identitu?
Podobne ako u Inuitov, kde odkrývacia funkcia masky dominuje, aj v európskej kultúre sa dajú najmä stredoveké a renesančné mestské karnevaly interpretovať ako sviatočná príležitosť, počas ktorej sa strikne rozdelené spoločenské triedy mohli dočasne vyviazať zo zložitej siete sociálnych vzťahov a duchovnej hierarchie. Maska odkrýva náš spoločný telesný základ, pretože v telesnosti sme si, na rozdiel od ducha či zložitých spoločenských vzťahov, všetci rovní. Maska zároveň dovoľuje parodovať normy správania, vysmievať sa zo spoločenského statusu, ktorý sa na chvíľu stane len akousi komickou fasádou, pod ktorou sa skrýva zas len spoločná identita telesnosti. To, že maska sa dnes v európskej kultúre zvykne používať len na zakrývanie autentickej tváre či predstieranie tváre inej, vysvetľuje Erban ako vplyv zásadnej zmeny v chápaní telesnosti v priebehu novoveku, kde je už telo striktne oddelené od iných tiel a je výrazné vo svojej individuálnosti.

.na fašiangy výskaj, v pôste brucho stískaj
Aby sme to neprehnali s vedeckým prístupom k maske a s jej symbolikou, priznajme si, že pri karnevale, fašiangoch, maškarných plesoch nám ide v prvom rade o to, ako sa dobre zabaviť. Nanajvýš, ak vôbec vnímame nejakú funkciu masky, tak je to práve možnosť odložiť seba samého v šatni, uvoľniť sa a byť na chvíľu niekým iným. Princeznou, pirátom, vílou či Supermanom. Máme najvyšší čas, pretože práve teraz vrcholí obdobie fašiangových zábav. I keď začalo už od Troch kráľov, najviac udalostí spojených práve s maskami sa sústreďuje do posledných dní pred koncom, ktorý nastane v  utorok pred Škaredou alebo Popolcovou stredou. Tá je naviazaná na pohyblivý sviatok Veľkej noci, takže sa pohybuje v kalendári spolu s ním, medzi oboma sviatkami je štyridsaťdňové pôstne obdobie plus nejaké tie nedele. Tento rok pripadne Popolcová streda na 22. februára, preto by sme sa mali poriadne vyzabávať najbližšie dva víkendy, najneskôr v utorok 21. februára, keď už je načim pochovávať basu.
Väčšina názvov pre tieto sviatky je odvodená od mäsa a skutočnosti, že sa treba nasýtiť, lebo v nasledujúcom pôstnom období ho bude nedostatok, či už z náboženských dôvodov, alebo z praktických, jednoducho, ľuďom v zime dochádzali zásoby. Napríklad masopust/maso-pust, karneval/carne-levare/mäso preč, alebo mardi grass – tučný utorok, prípadne trošku odveci fašiangy/ vast-schane/výčap a nápoj pred pôstom. Stískanie brucha od pôstu môžeme každému súčasníkovi so sedavým zamestnaním len vrelo odporučiť, na zvýšenú fašiangovú konzumácia mäsa a tučných jedál ani na intenzívnejší pobyt pri výčape vás navádzať rozhodne nebudeme.

.život je divadlo, všetci do masiek!
Fašiangy sa oslavovali a oslavujú v rôznych kútoch sveta, v mestách aj na vidieku.  Na našich dedinách boli fašiangy spojené so zakáľačkami – tomu mäsu sa jednoducho nevyhneme, svadbami – na ktoré boli vtedy ideálne podmienky, málo práce, dlhé noci a ešte pred pôstom, zábavami, obchôdzkami maškár a muzík po dedinách, s priadkami s pomerne erotickým podtextom. Najčastejšími maskami v tom období boli na vidieku tradičný turoň, slameník či kurina baba, ale dodnes možno vidieť aj ľahko aktualizovateľné masky ako žobrák, stará baba s deckom, baba s košom, polochlap-položena, muž prezlečený za ženu a naopak, kominár, žandár i politicky nekorektní Turci, Indiáni či muríni.
V mestách organizovali fašiangy najmä cechy a po ich zániku ostali hlavnou udalosťou fašiangov plesy a bály. Jedným zo spoločných znakov fašiangov v mestách a na dedinách boli práve masky. Boli to buď len škrabošky zakrývajúce tvár, alebo masky, keď sa zamaskoval človek celý, najčastejšie ako domino, pierot či harlekýn, tak ako to dodnes vídame na klasických maskách benátskeho karnevalu.
Benátky patria medzi tri mestá s najznámejšími karnevalmi, popri Rio de Janiero so slávnym sambodrómom s prehliadkami škôl samby a nádherných kostýmov a Nice na francúzskej Rivére, kde je tento rok témou masiek King of Sport na počesť blížiacej sa letnej olympiády v Londýne. Rio aj Nice sú limitované sprievodom a kapacitou diváckych miest, Benátky to šalamúnsky vyriešili inou dramaturgiou. Samotný karneval nie je postavený na sprievode účinkujúcich, ale na desaťdňových slávnostiach, kde sa do masiek môže obliecť každý návštevník a promenádovať sa tak  kdekoľvek po meste, nechať sa vťahovať do rôznych tancujúcich skupiniek či sledovať, čo sa deje na pódiách. Medzi návštevníkmi sa prechádzajú komparzisti, ľudia platení mestom a rôznymi nadáciami v nádherných maskách, často s nevyčísliteľnou historickou hodnotou, ktorí sa snažia vytvárať niekdajšiu atmosféru mesta a sú vďačným objektom všetkých amatérskych fotografov. Ak vás teda neuspokojuje dedinská fašiangová zábava ani maškarný ples zväzu pracovníkov vo vašej profesii, môžete vyraziť do Benátok, mnohé cestové kancelárie ich majú vo svojej ponuke. Tento rok by ste sa mali maskou prispôsobiť ústrednej myšlienke: La vita è teatro. Tutti in maschera. Čiže: Život je divadlo! Všetci do masiek. Pre istotu radíme aj do teplej spodnej bielizne, keďže teploty sa budú stále pohybovať okolo nuly. Počas karnevalu organizujú svoje podujatia kluby, divadlá aj hotely, s plnou peňaženkou sa môžete do sýtosti prezabávať až do Popolcovej stredy. Prípadne sa skočte mrknúť do iných končín Talianska na rovnako preslávené karnevaly v mestách Viareggio, Ivrea, Miláno či Verona.   

.pozor na jurisdikciu
V anonymite je človek schopný urobiť aj veci, ktoré by s odhalenou tvárou a indentitou nikdy neurobil. Preto aj nosenie masiek v minulosti často podliehalo rôznym zákazom a trestom. Dávajte si preto pozor, ak sa vám náhodou cestovanie s maskou zapáčilo, aby ste sa neocitli v krajine, kde sa ich nosenie na verejných zhromaždeniach, mítingoch a demonštráciách môže považovať za priestupok. V niektorých štátoch USA sa za nezákonné považuje nosenie masky s úmyslom spáchať trestný čin, inde je pri spáchani trestného činu nasadená maska priťažujúca okolnosť. Ak chcete ísť na maškarný ples za piráta, zvoľte tento rok radšej tradičné maskovanie. Škraboškou s tvárou Guya Fawkesa by ste mohli mnohých neinformovaných a ešte viac tých informovaných poriadne vydesiť.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite