Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Médiá

.časopis .médiá

TELEVÍZIE Bulvár vs. bulvár
Markíza nezískala prevahu v ankete OTO a preto sa z nej rozhodla vystúpiť. Výsledok? Šéfka televízie Zuzana Ťapáková je v najčítanejšom bulváre Nový Čas denne označovaná za klamárku a intrigánku, proti ktorej je celá brandža. Vydavateľ Nového Času pritom anketu organizuje (čo zostáva pre čitateľa malým tajomstvom). Nominácie a vyhlasovanie ankety diváckej obľúbenosti generujú silný obsah, ktorý predáva noviny a vytvára celebrity, ktoré predávajú televízne relácie. Model, v ktorom Nový Čas funguje, je prakticky závislý práve od obsahu z televízií. Tieto noviny takmer neotvárajú vlastné témy o politike či kriminálnych prípadoch, spoliehajú sa na prísun noviniek o televíznych formátoch a ich účinkujúcich. Práve tým takmer denne otvára titulku. Skutočné kauzy či paparazzovanie sú drahé, televízny model je spôsob, akým fungovať dobre a lacno na malom trhu. Nie je to ale úplný win-win. Najsledovanejšia televízia nevyhnutne nepotrebuje ankety či spojenectvo najčítanejšieho bulváru. Má vlastnú veľkú silu a množstvo iných periodík k dispozícii. No pre Nový Čas je veľmi cenná, pretože zvýrazňuje status primárneho bulváru. Preto agresívne útočí tým najsilnejším, čím vie: štipľavým osobným útokom, ťahaným cez niekoľko titulných strán. Máme tu bulvár o výrobcoch bulváru, ktorým sa (mimochodom) bulvár dobre predáva. Nie je príliš zaujímavé, ako veľmi je táto kauza ďaleko od skutočne dôležitých udalostí týchto dní. Veď to je podstata bulváru. Zaujímavejšie však je poznanie, že pre malý trh máme nekvalitný ešte aj bulvár.
.radoslav Augustín

TLAČ Grécky proces magazínu Focus

Známa socha Venuše (či Afrodity) z ostrova Milos, ktorá ukazuje čitateľovi vztýčený prostredník a nápis Podvodníci v eurorodine. S takouto obálkou vyšiel nemecký časopis Focus 22. februára 2010. Chcel tak poukázať na katastrofálne hospodárenie v Grécku. Okrem toho Focus priniesol článok o „dvoch tisícročiach úpadku“ tejto krajiny. Šesť gréckych právnikov zažalovalo trinástich nemeckých novinárov za ohováranie a hanobenie gréckych národných symbolov. Súd v Aténach sa začal koncom novembra. Novinárom hrozili až dva roky väzenia. Jeden zo žalobcov Theodoros Frangakis povedal pred súdom, že ako Grék sa cíti urazený tým najhorším spôsobom. Obžaloba je pripravená žalobu stiahnuť, ak sa Focus ospravedlní a uverejní nový materiál, v ktorom veci uvedie na „pravú mieru“. Na pojednávaní v decembri obhajoba namietla zaujatosť gréckeho súdu. Žalobcovia totiž tvrdili, že Focus urazil všetkých Grékov, takže grécki sudcovia by nemali o prípade rozhodovať. Súd návrh zamietol. Obhajca nemeckých novinárov pre  Spiegel vyhlásil, že celý prípad je absurdný, keďže v Grécku ani neexistuje trestný čin kolektívneho ohovárania. Vraj ide o snahu zastrašiť Nemcov, prípadne otvoriť dvere pre miliónové žaloby nemeckých novín zo strany Grékov. Medzi žalovanými žurnalistami je aj Klaus Bötig, ktorý sa zaoberá turizmom a viaceré miesta v Grécku spopularizoval medzi nemeckými turistami. Na titulku Focusu vlani zareagovali aj bulvárne grécke noviny Eleftheros Typos. Uverejnili obrázok so sochou z berlínskeho víťazného stĺpu ako v ruke miesto venca drží hákový kríž.  
.lukáš Krivošík
   
MÉDIÁ UPC trucuje, obeťou je česká Nova a slovenský divák

Náš najväčší káblový operátor, spoločnosť UPC, sa pustila do právnej vojny proti najväčšej českej komerčnej televízii. Ide o niekoľkoročný spor ohľadom šírenia českej Novy v slovenských káblových rozvodoch. V 90. rokoch to nebol žiadny problém, aj sama Nova vysielanie na Slovensku podporovala. Zlom nastal po roku 2002, keď Vladimír Železný rozbehol „slovenskú“ Novu alias televíziu JOJ. Nova vtedy začala všemožne bojovať proti „čiernemu príjmu“ v slovenských káblovkách. Tie ju zo svojej ponuky aj stiahli, pretože ju nechceli šíriť bez povolenia. Aj UPC Slovensko obhajovala stiahnutie Novy tým, že nemôže ísť proti slovenským zákonom, ktoré vyžadujú súhlas televízie so zaradením do káblovky. Čo sa za desať rokov zmenilo? Slovenskí diváci si našli cestu k Nove sami. Niektorí odhlásili UPC a kúpili si českú satelitnú kartu, kde je Nova prístupná bez obmedzení. UPC sa „nečistá“ satelitná konkurencia, ktorá stiera hranice, prirodzene, nepáči. A tak Novu „na truc“ zaradila do digitálnej káblovky. Protiprávne. Nova zareagovala žalobou. A UPC preto vyradila z ponuky Novu sport, ktorú však šírila legálne. Ako odpoveď na novácku žalobu. Ak vám teda chýba jeden z mála kvalitných športových programov Nova sport vo vašej káblovke, tak skoro sa ho nedočkáte. UPC trucuje, a zrejme to ešte nejaký čas potrvá. O diváka predsa ide až v druhom rade.
.juraj Koiš
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite