Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Popcorn Jura Malíčka

.juraj Malíček .časopis .lifestyle

Kde bolo, tam bolo – stačia štyri slová, a už je jasné, že sme v rozprávke. Mohli by sme naznačiť, že aj za siedmimi horami, ale to už by zbytočné. To „kde bolo, tam bolo“ na kontextové ukotvenie bohato stačí, ide totiž o to najpresnejšie časovo-priestorovo-príbehové vymedzenie vôbec. Ak začneme príbeh práve takto, nikto už nás nebude obviňovať z paktovania s realitou, sme v bezpečí fantázie, kde sa môže stať čokoľvek.

Preto sú rozprávky taká vďačná téma, preto sa k nim dokážeme ustavične vracať a preto vždy, keď už sa zdajú vyčerpané a mimo hru, ony samy sa vrátia zo smeru, odkiaľ by ich nikto nečakal.
Kdesi v americkom štáte Maine existuje mestečko Storybrooke, mestečko, v ktorom neplynie čas, a z ktorého sa nedá odísť, mestečko, ktoré je šialeným projektom esenciálne zlej čarodejnice, tej úplne najhoršej čarodejnice, ktorá po tom, ako v rozprávkach prehrala, stihla ešte vykonať jednu kliatbu. Podstatou tej kliatby je, že vymaže všetky rozprávkové dobré konce, všetky happyendy, všetky „a žili šťastne až do smrti“ a to tak, že zariadi ich pokračovanie. Zlá čarodejnica prenesie všetky relevantné rozprávkové postavy do banálnej všednosti nášho sveta, zbaví ich pamäti a ponechá tak. Snehulienka, Popoluška, Červená čiapočka, taký princ, hentaký princ, Džepeto, ten od Pinokia, Rumpelstiltskin alias Rumplcimprcampr, alebo – ako ho my poznáme – Martinko Klingáč, tí všetci prežívajú v mestečku Storybrooke, netušiac, kým v skutočnosti sú a o čom sú ich príbehy. Nevedia, že namiesto ubíjajúcej všednosti nevedúcej odnikiaľ nikam by mali žiť svoje happyendy a nevedia, že sú obeťami, hoci sa tak cítia.
Taká je východisková situácia v seriáli Once Upon a Time, ktorý napísali tvorcovia Nezvestných Edward Kitsis a Adam Horowitz a hoci odvysielaná bola dosiaľ sotva polovica prvej série, už je jasné, že opäť pôjde o dielo, ktoré by znieslo najvyššie umelecké nároky. Ak by teda ešte niekomu napadlo na seriál ich aplikovať. Lenže dnes už netreba, každému, kto je čo len troška v obraze, je už dávno jasné, že kto má ešte čo povedať, píše seriály.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite