.hudba .recenzie

MONKEY BUSINESS
OBJECTS OF DESIRE AND OTHER COMPLICATIONS
DEVIL INSIDE/SONY BMG

Keď Jamiroquai vydali piaty album A Funk Odyssey, fanúšikovia im zazlievali, že je na ňom málo funku a veľa popu a elektroniky. Čosi podobné platí aj o piatom albume kapely Monkey Business. Otec funku v Čechách Roman Holý stavil na chytľavé melódie a košaté elektronické zvuky, ale v tomto prípade to nie je dôvod na veľké sklamanie. Album Objects Of Desire And Other Complications pôsobí „princeovsky“ pestro, hoci nie všetky skladby sú rovnako výrazné, hlasy Čecha Matthewa Rupperta a Američanky Tonye Graves sa príjemne dopĺňajú. Poznávacím znamením Monkey Business zostáva recesia. Slabšie nátury možno pobúri eroticko-komická fotka Jana Saudka na obale a kreslený vyzliekací booklet, gitaristov zase nazlostí skladba Amp On 11: „Stojím tesne pri tebe / blažená zo zvuku tvojej gitary / Stojím tesne pri tebe / ale vždy je to príliš nahlas.“

.vladislav Gális (6)
  JAMIROQUAI
HIGH TIMES (SINGLES 1992 – 2006)
SONY BMG

„Greatest hits“ a „Best of“ albumy vychádzajú z rôznych dôvodov. Niekedy treba ešte viac využiť veľký dopyt trhu, niekedy pripomenúť polozabudnutého interpreta, niekedy splniť zmluvné záväzky. Britskí Jamiroquai sa albumom High Times, výberom singlov z rokov 1992 – 2006, vykupujú zo zmluvy so svojím vydavateľstvom. Budúcnosť kapely je nejasná –spevák Jay Kay sa vraj teší na nahrávanie nového albumu, bulvár však cituje jeho slová, že sa chce usadiť. Zatiaľ je teda isté len to, že je prvýkrát k dispozícii chronologický prierez zo šiestich albumov skupiny, ktorá začiatkom 90. rokov oživila funk, acid jazz, disco – a z nemoderných žánrov namiešala ľahko stráviteľný kokteil. Neposedné rytmy pozývajú do tanca, basgitara sa nehanbí slapovať a Jay Kay, milovník smiešnych klobúkov a rýchlych áut, spieva hlasom Stevieho Wondera ekologické posolstvá.

REVEREND AND THE MAKERS
THE STATE OF THINGS
WALL OF SOUND

Jon McClure alias Reverend mal údajne vplyv na krajana Alexa Turnera, ktorého spoznal pred šiestimi rokmi v sheffieldskom autobuse. Hrali v spoločnej kapele Judan Suki, dodnes si radia a pomáhajú. Ale Turnerovi Arctic Monkeys sú slávni a ich starý kamarát vydáva debutovú platňu. McClure chce skrz hudbu vysloviť rázne názory na spoločenskú situáciu. Jeho tanečný elektropop je aj o mladých slobodných matkách (He Said He Loved Me) či rezignácii na vlastné ciele v kontraste s dennodennou pracovnou rutinou (The Machine). Napriek umelcovmu odporu ku kopírovaniu existujúcich kapiel počuť analógie. Sex With The Ex nemá ďaleko od slaďáku Despair In The Departure Lounge spomínaných Opíc a že farba spevu sa ponáša na Iana Browna, je do uší bijúce. Viacero albumových kúskov i zvukovo vydarené single sú fajn, škoda, že ich sprevádza neoriginálna vata.

RADŮZA
V SALONU BAROKNÍCH DAM
INDIES

Česká skladateľka a speváčka Radůza má za sebou plodný rok – najprv jej vyšla „lajvka“ na CD i DVD, potom nahrala štúdiový album, a napokon sa jej narodil syn Atilla. Zdá sa, akoby iný stav ovplyvnil aj zvuk nového albumu, ktorý najviac zo všetkého prekvapuje odvahou vyzliecť si vlastnú kožu – namiesto očakávanej divožienky s akordeónom počujeme skladby aranžované pre klavír, spinet, vibrafón, xylofón, hoboj alebo sláčikové kvarteto, iba občas prestriedané gitarou, basou a bicími. Hoci názvom sa album hlási k baroku, počuť v ňom aj tango, valčík, country, Smetanu či dokonca Philipa Glassa. Minimálnymi prostriedkami dosahuje maximálny účinok napríklad v skladbách Moře pod Smyrnou, Kráčím alebo Na stolku u hodin, aj keď miestami sa zdá, že to trochu preháňa s pátosom (Můj počerný anděli, Celé noci, Za obzor).

ROBYN
ROBYN

Ak sa spýtame, kde v Európe vzniká hudba schopná aj v komerčných médiách konkurovať anglo-americkej hegemónii, k popredným kandidátom by sa asi radili škandinávske krajiny. Ich otvorená, pozitívne ladená hudba je možno dôsledkom potreby socializácie tamojších uzatvorených pováh. Perfektné formálne zvládnutie a presvedčivé podanie jednoduchých tém je však vo väčšine prípadov o krok pred štýlovou originalitou. Nič to nemení na fakte, že i známe schémy môžu mať svojskú arómu. Švédska speváčka Robyn kombinuje „technokratické“ prvky syntetickej tanečnej hudby, riekankovej melodiky, drzej hravosti a severskej popovej ústretovosti. Prvky R&B v jej podaní majú výsostne biely charakter. K najväčším prednostiam albumu patria zaujímavé elektronické aranžmány a vyvážený zvuk, o ktoré sa zväčša postaral hiphopový producent Klas Ahlund.

MARK KNOPFLER
KILL TO GET CRIMSON

Kto zostal verný Knopflerovmu ležérne brilantnému rukopisu aj po tom, ako rozpustil svoju domovskú skupinu Dire Straits, ten sa dramatických zmien nemusí obávať ani teraz. Na rozdiel od predošlého albumu s Emmylou Harris, ktorý vzdával hold americkej old-time country, sa Knopfler v súčasnosti vracia skôr k folkovému dedičstvu škótskej a írskej hudby. Počuť to na zvuku (akordeóny, husle, akustické nástroje) i na štruktúre pesničiek (trojštvrťové rytmy, melodika). Folkové vplyvy sa tu striedajú s vyzretým knopflerovským pesničkárstvom, aké sa formovalo od obdobia platne Brothers In Arms. V pomalších tempách dostávajú dostatok priestoru klávesy i čisté tóny zvonivej Markovej gitary. Dizajn obalu má evokovať dobu z prelomu 50. a 60. rokov minulého storočia, ku ktorej sa retrospektívne vzťahujú viaceré texty a hudobné detaily.