Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Kniha ako bytový doplnok

.časopis .literatúra

Sú knihy do vrecka a knihy do police. Sú knihy na čítanie a knihy na pozeranie. A potom sú knihy, ktoré svojou veľkosťou, kvalitou (a cenou) pripomínajú umelecký bytový doplnok.

Na knihy ako bytové doplnky sa literárni fajnšmekri pozerajú zvysoka a dvíhajú pritom obočie: drahé obrazové publikácie považujú za tovar pre snobov, ktorí chcú byť považovaní za intelektuálov a nevedia pritom, čo s peniazmi.
Často to tak aj býva. Nadrozmerné, drahé, textovo chudobné publikácie s farebnými fotografiami nájdete v každom kníhkupectve. Niekedy si však téma knihy istú monumentalitu vyžaduje a keď okrem kvalitne vytlačených obrázkov obsahuje aj zaujímavé, obsažné texty, tak nevznikne gýč, ale pozoruhodný artefakt.
Presne to je prípad knihy Ars Sacra z edície h.f.ullmann nemeckého vydavateľstva Tandem, ktorého slovenský preklad prináša vydavateľstvo Slovart.
Témou knihy je „kresťanské umenie a architektúra Západu od počiatkov po súčasnosť". Podstatné sú fotografie Achima Bednorza: interiéry a exteriéry kaplniek a katedrál, ale aj ich architektonické detaily či pôdorysy, veľké fresky, plátna a oltáre, ako aj priblíženia, na ktorých možno vidieť majstrovské ťahy štetcom. Kvalitné reprodukcie dopĺňajú texty nemeckých historikov umenia, zostavené a editované Rolfom Tomanom. Sú to texty „populárne", čitateľa nezaťažujú historickými detailmi, skôr sa snažia načrtnutím veľkého príbehu kresťanského umenia nezasvätenému človeku umožniť „dívanie sa s porozumením". Autori ukazujú súvislosti medzi estetickými kvalitami umenia a teológiou, politikou či „duchom doby". Všímajú si regionálne umelecké školy, upozorňujú na ich hlavné témy. Začínajú kresťanskou antikou a byzantským umením, končia modernými kostolmi z nultých rokov tretieho tisícročia: od kresieb na stenách rímskych katakomb až po vitráž Gerharda Richera v kolínskom Dóme z roku 2007, ktorej výtvarný návrh zaobstaral generátor náhodných čísel. Stredoveká fascinácia smrťou, nebo so zemou prepájajúca gotika, humanizmus renesancie, pátos baroka, hľadania „správneho štýlu" v romantike, vyrovnávanie sa s modernou dobou v secesii, brutalizmus druhej polovice 20. storočia, súčasné experimenty s technológiou a abstrakciou.
Do prekladov podobných kníh býva niekedy vložená kapitola o odraze svetových dejín umenia do miestnych podmienok. V tejto knihe to nie je, a to je jediný nedostatok tejto mohutnej publikácie.
Listovanie knihou Ars Sacra vedie človeka k nutkavej túžbe okamžite vycestovať do Talianska, Francúzska či Španielska a ísť sa pozrieť do kostolov a galérií. Aj keď sa majiteľ tejto, takmer desaťkilovej knihy nestane ani po jej podrobnom štúdiu historikom umenia, pri najbližšej návšteve gotickej katedrály bude lepšie vedieť, na čo sa má pozerať a prečo je to, na čo sa pozerá, dôležité. A to vôbec nie je málo. Rolf Toman (editor), Achim Bendorz (fotografie): Ars Sacra Preklad Eva Budjačová a Katarína Škovierová, Slovart, 2011.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite