Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Médiá

.časopis .médiá

TELEVÍZIA Slovenské kino na obrazovke
Verejnoprávna televízia začala prvú decembrovú nedeľu vysielať na Dvojke cyklus Slovenské kino. Ide o cyklus dokumentov, mapujúci históriu slovenskej kinematografie. Cyklus vznikol v koprodukcii RTVS, Slovenského filmového ústavu a Hitchhiker Films. Nemá  ísť o didaktický seriál, ktorého jedinou ambíciou je priniesť divákovi čo najviac informácií. Medzi tvorcami cyklu sú aj známe mená slovenských dokumentaristov, takže právom očakávame čosi viac. Prvá časť bola venovaná slovenským kameramanom, ktorí sa podieľali na tvorbe kľúčových slovenských filmov, ako Slnko v sieti, Kristove roky, Ružové sny či Slávnosť v botanickej záhrade. Režisér Robert Kirchhoff a kameraman Juraj Chlpík, ktorý dobre zvládol aj úlohu moderátora, mali šťastie, že kľúčoví slovenskí kameramani sú ešte zväčša nažive. A starí páni dokázali spolupracovať s tvorcami aj v náročnej úlohe – priblížiť divákovi spôsob, akým filmovali. Kameramani dostali do rúk kameru alebo mobil a predviedli, ako to oni kedysi robili. Občas je tento pokus úspešnejší, občas menej, občas je to vtipné, občas poučné, občas smutné. Dobrým nápadom bolo aj hľadanie miest, kde sa niektoré scény legendárnych filmov nakrúcali.  Pre znalca slovenského filmu to bolo vzrušujúce bádanie, pre toho, kto o slovenských filmoch nič nevie, bol celý dokument vlastne zbytočný a celkom isto ho prepol po pár minútach. Ale verejnoprávna Dvojka si takýto luxus – priniesť program, ktorý poteší len oko skúsenejšieho filmového diváka – môže dovoliť. Dokonca aj častejšie.
.eva Čobejová MÉDIÁ Aj netradičné riešenia môžu pomôcť
Ako riešiť neutešenú finančnú situáciu médií, ktoré nie sú bulvárne a ani komerčne ladené? Spôsobov, ako uchovať náročnejšie médiá pri živote, začína pribúdať. Jedným z nich je určite projekt Piano, ktorý prišiel so spoločným spoplatnením obsahu viacerých slovenských médií a do ktorého sa od začiatku zapojil aj .týždeň. Napriek silným hlasom skeptikov a kritikov má Piano za sebou prvý polrok. Hodnotiť, či ide o úspešný projekt, je síce stále priskoro, ale pre redakciu .týždňa určite nejde v súvislosti s Pianom o prehru. Ako mikulášsky darček prinieslo Piano čitateľom dvojtýždňový bezplatný prístup do siete spoplatnených internetových stránok.
Sviatok sv. Mikuláša inšpiroval na hľadanie podpory aj slovenskú katolícku televíziu TV Lux. Tá spustila „Mikulášsky darček" – podujatie, ktoré má zjednotiť veriacich v modlitbách za televíziu, za jej zamestnancov, vedenie, vysielanie a potreby. TV Lux túto iniciatívu prezentovalo ako darček, ktorý ľudia mohli televízii venovať počas uplynulého týždňa. „Každodenná skúsenosť sa nás snaží presvedčiť, že peniaze sú to podstatné, ale my kresťania vieme, že tým podstatným je Božia milosť. Modlitby našich priateľov a podporovateľov sú prejavom takejto viery a tiež obrovským darom pre našu televíziu,“ tvrdí kňaz Juraj Drobný z TV Lux. Do ťažkých časov budú médiá potrebovať rôzne formy pomoci, možno aj úprimné modlitby.
.eč MÉDIÁ E-romance valcujú trh
Americký trh e-bookov, teda digitálnych verzií kníh pre elektronické čítačky, vzrástol za posledné tri roky tisícpercentne. Mnohí experti predpovedali, že ak sa vôbec niekedy bude niečo predávať ako e-booky, tak to bude najskôr odborná literatúra, slovníky, teda knihy, určené pre tých, čo radi používajú technologické hračičky a tiež knihy, ktoré v elektronickej verzii získavajú pridanú hodnotu možnosťami vyhľadávania, poznámkovania a ďalšej práce s textom. Lenže posledné zistenia z amerického aj britského trhu ukazujú, že dramatické rekordy v predajnosti robia romance, teda červená knižnica, a že medzi prvými čitateľmi, ktorí migrovali z papiera do čítačiek, sú čitateľky kníh pre ženy. Každá siedma si v Británii za posledný rok kúpila aj e-book, zistilo vydavateľstvo Random House. Aj v USA sa čitateľky romancí považujú za early-adopterov, teda prvých používateľov elektronických kníh. Za jeden z možných dôvodov okrem nižšej ceny (u nás je to cca o 30 percent), praktického nosenia množstva kníh v jednej tenkej a ľahučkej čítačke a možnosti okamžite po dočítaní jednej stiahnuť si kdekoľvek ďalšiu, sa považuje aj snobský odpor k literatúre pre ženy. Žena nechce byť videná na verejnosti, ako číta romancu, nebodaj erotickú, lebo by ju odsudzovali. Zato žena držiaca v ruke čítačku, to pôsobí inteligentne. Aj slovenský e-trh začínajú ovládať romance, i keď ženskú hegemóniu trochu kazí Dominik Dán a Steve Jobs.
.elena Akácsová
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite