Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Nechcem zľavu zadarmo

.elena Akácsová .časopis .lifestyle

Šimek & Grossmann to vedeli už dávno, keď písali poviedku Exkurze do zoo. Žiadna zľava nie je zadarmo a niekto to musí zaplatiť, občas aj samotný zákazník. S ročným oneskorením prežívajú u nás zľavové portály svoj boom. Kto to platí?

Mladí ľudia v mojom okolí prepadli zľavovým portálom. Za mimoriadne výhodných podmienok, so zľavami často viac ako 50 %, sa prestravujú po rôznych reštauráciách, každý deň v inej, chodia na výhodné víkendové pobyty do Tatier, do Košíc aj do Budapešti, obrážajú fitcentrá, kiná, koncerty, atrakcie v blízkom okolí i v zahraničí, nakupujú hodinky aj počítače. Občas niečo ofrfľú, občas im zrušia podnik skôr, ako do neho stihnú so svojím kupónom doraziť, občas tam nedorazia vôbec a kupón im prepadne, však tých pár eur ich nezabije. Pýtate sa, čo je to za čudný biznis model, keď si niekto môže dovoliť dať zľavu aj 98 %? .skupinová moc v Číne
Začiatkom roku 2007 si na stránkach springwise.com a trendwatching.com, kde sledujú najnovšie trendy vo svete, všimli a opísali zaujímavý jav. Pomenovali ho „crowd clout“. Všimli si, že ľudia sa cez internet dokážu spolčiť, aby dosiahli nielen politické či občianske ciele, ale aj zľavy v obchode. Vtipný príklad našli v Číne, kde sa cez internet dávajú dohromady ľudia s rovnakou nákupnou potrebou, dohodnú si termín a obchod, kde sa stretnú. Povedzme, že desať cyklistov potrebuje nový bicykel konkrétnej značky, a tak sa dohodnú, prídu od obchodu s bicyklami a tvrdo si vyjednajú s predajcom množstevnú zľavu. V Číne vzniklo a získalo popularitu viacero stránok, kde sa takto potenciálni zákazníci spolčovali. To pritiahlo záujem predajcov, ktorí sa sami začali predbiehať v ponukách, kto im dá väčšiu zľavu.
O rok neskôr sa na komunitnej stránke The Point začali podobne organizovať aj Američania , a tak prevádzkovateľ vytvoril akýsi vedľajší projekt pre nákupov chtivých členov. Zložili dokopy dve slová, ktoré to celé najlepšie charakterizujú, skupina a kupón na zľavu, a nazvali ho Groupon. Pred mesiacom vstúpil tento, momentálne najväčší zľavový portál na svete, na burzu a svoj neuveriteľný rast dokumentoval tým, že počet zákazníkov, ktorí na svoj e-mail odoberajú správy o aktuálnych akciách, vzrástol počas dva a pol roka z 1,8 milióna na 142,9 milióna. To však nie sú skutoční platiaci zákazníci a všimli si to aj investori, ich reálny počet odhadli na 29,5 milióna a ceny akcií hneď išli dole. Dnes sa už hovorí o ďalšej internetovej bubline, pohrome, dokonca o nápadnej podobe s Ponziho schémou, pri ktorej firma vypláca peniaze, ktoré vlastne nemá.
Groupon má už zastúpenie aj v Česku a na jar sa niečo písalo aj o slovenskom zastúpení, ale zatiaľ výsledok nevidno. Bez ohľadu na ťažkosti svetového lídra, portály na hromadné zľavy zažívajú u nás boom práve teraz a ešte im to chvíľu môže vydržať. Momentálne je ich viac ako sto, viac ako desať je zľavových agregátorov, ktorí ponuky jednotlivých portálov spájajú. Najviac ponúk je orientovaných na Bratislavu, menej na Košice. Ak si vyfiltrujete ponuky pre ďalšie slovenské mestá, zväčša sú pre ne platné len celoslovenské ponuky, nie lokálne služby, na ktorých to celé stojí a padá. .zákazník je veľký pán
Takže, ako celý ten biznis funguje? Z pohľadu návštevníka a zákazníka skutočne jednoducho – navštívi stránku so zľavami, vyberie si tú, ktorá ho oslovila, v nastavenom časovom limite si ju objedná, zaplatí a počká, či sa dovtedy nájde aspoň toľko ľudí, zväčša 20, koľko si poskytovateľ služby stanovil ako minimálnu hranicu na poskytnutie zľavy. Môže ponuku poslať svojim kamarátom, aby sa aj oni zapojili, dať ju na Facebook, aktívne hľadať ďalších záujemcov, to je v podstate najcennejšia protihodnota, ktorú za zľavu poskytuje. V prípade, že sa nenájde ani minimálne množstvo záujemcov, peniaze sa mu vrátia. Nie vždy sa oplatí s objednávaním otáľať, pretože na niektoré služby je v ponuke len obmedzený počet kupónov. Aj 500 kupónov na pizzu za euro sa môže predať za pár minút. Českému Seznamu, ktorý spúšťal službu s ponukou Škody Fabia za 25 korún, padol od návalu zákazníkov server. Po zaplatení dostane zákazník do mailu kupón alebo kód. S tým už len treba ísť vybrať si svoju službu alebo počkať na poštára.
Z pohľadu poskytovateľa služby, povedzme reštaurácie, ktorá ponúka svoje obedové menu za desať eur, to vyzerá menej zábavne. Ak sa rozhodne ponúknuť 50 % zľavu na obedové menu, z piatich eur, ktoré platí zákazník, musí ešte zaplatiť približne 20 % províziu zľavovému portálu, ale napríklad Groupon si berie až 50 % provízie a neoficiálne sa hovorí aj o oveľa vyššej. Naša reštaurácia uvidí z celkovej sumy nejaké štyri eurá. Komu sa to oplatí? Ako vidno zo štruktúry ponúkaných zliav, oplatí sa to najmä hoteliérom a luxusnejším reštauráciam, ktoré chcú takto zaplniť prázdne kapacity. Najmä hoteliéri môžu byť vysmiati, pretože či majú hotel prázdny, alebo plný, stále musia platiť kúrenie aj personál, náklady na ozajstného hosťa sú minimálne. V prípade reštaurácií je to už horšie, suroviny niekto platiť musí, väčšina z nich preto zľavy berie najmä ako marketingový nástroj na dotiahnutie nových zákazníkov, ktorí sa, ako dúfajú, budú vracať a budú ochotní platiť aj plnú sumu. Tiež dúfajú, že si k lacnému menu objednajú ešte niečo ďalšie a drahšie. Vychádzajú zo zahraničných skúseností, kde zákazník v priemere utratí 60 % ceny kupónu navyše.  .kanibalizácia vlastného biznisu
V realite sa stáva, že obchodníci neodhadnú celkom svoje kapacity a záujem zľavychtivých zákazníkov a tak sa im do podniku zrazu nahrnie množstvo ľudí, nervózne čakajúcich pri pohári vody na svoje menu. Odrádza to aj stálych zákazníkov, ktorým sa zrazu dostáva horšej starostlivosti, musia čakať a rozmýšľať, prečo oni platia za to isté dvojnásobok. To platí aj pre iné služby, najmä tie luxusné, preto sa odporúča, aby zľavové ponuky boli skôr špeciálne balíčky, ktoré v normálnom cenníku nie sú. Nezvládnuté nastavenie podmienok riešia nešťastní podnikatelia všelijako. Napríklad fitcentrum dovolí užívať zľavnenú permanentku len po ukážkovej hodine a na tú sa, samozrejme, treba objednať, takže na rad môžete prísť aj o pol roka. Stále sú to však len služby, horšie je, keď neodhadnete záujem o váš tovar. Potom sa vám môže stať, zvlášť ak vyrábate niečo vlastnoručne, že namiesto výpredaja nadbytočných zásob budete predražene najímať pomocníkov, aby ste včas splnili záväzky.
Zľavový portál sa dá vytvoriť pomerne ľahko a rýchlo, jeho prevádzka je vysoko automatizovaná. Najviac musí portál investovať do zviditeľnenia sa a získavania nových zákazníkov aj obchodníkov, čo ponúkajú svoje služby a tovary. Ak sa teda chystáte na internete ľahko a rýchlo zbohatnúť, do tohto segmentu už aj na slovenské pomery prichádzate neskoro, odborníci tomu dávajú ešte rok, potom sa ponuka aj dopyt výrazne zredukujú. Musíte prísť s iným geniálnym nápadom. Ak ste obchodníci, používajte zľavy s veľkou rozvahou a venujte veľkú pozornosť nastaveniu podmienok, aby vám namiesto k rozvoju nedopomohli k rýchlejšiemu krachu. Ak ste zákazníci, užívajte, pokiaľ to ide, a nezabúdate, že opojenie zľavami má aj svoje tienisté stránky, napríklad plný dom nepotrebných vecí a plný kalendár akcií, kam sa vám vlastne ani veľmi nechce ísť. No ale, nekúp to, keď je to také lacné!
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite